עצות להבנה ושימוש נכון בשפת הגוף

מה אומר לך אגרוף קמוץ?: אל תפריד את שפת הגוף מהסיטואציה. אגרוף קמוץ יכול להוות איום אך באותה מידה יכול גם להצביע על אוהד שקבוצתו הבקיעה זה עתה שער במשחק כדורגל והוא מניף את אגרופיו מעלה מתוך התלהבות.

הייה אתה: עצות כמו 'נהג בטבעיות' או 'תהיה עצמך' שמורעפות עליך כשאתה עומד ללכת לראיון עבודה או לפגישה ראשונה חשובה – היא עצת-אחיתופל. שאל את עצמך מה היה רוצה הצד השני לפגוש ואת מי אתה היית רוצה לראות מולך אם אתה היית במקומו.

לדמות זו שקבעת לעצמך הכנס את עצמך בעזרת שפת גופך, אמירותיך והאינטונציה שתפעיל תוך כדי דיבור.

מכיר אותו?: כאשר אתה קורא את שפת הגוף של האדם העומד מולך, אל תשכח לבדוק ולברר במקביל מה שפת הגוף שלך משדרת. היכולת לקרוא את שפת הגוף של הצד השני חשובה, אך לא פחות מכך חשוב מה אנחנו משדרים לזולתנו.

לחיצת יד: לחץ יד עם כל כף היד. אל תלחץ חזק מדי על מנת שלא לגרום כאב ואל תבצע לחיצה רכה או רפה. לחץ יד באותה עֹצמה שאתה אוחז בידו של ילד כאשר אתם עוברים במעבר חצייה. חלש מדי מלהכאיב אולם מספיק חזק על מנת להקרין ביטחון.

כוחה של שפה: שפת גוף נכונה יכולה להביס בויכוח את בן-שיחך למרות שטיעוניו נכונים וחזקים משלך, אך שפת הגוף שלו נחותה.

זה רק ספורט: גברים ספורטיביים יוצרים מסר של הצלחה סביבם אך נשים ספורטיביות יוצרות רושם של נשים חזקות.

השפעה עצמית: שפת גוף עובדת בצורה דו-צדדית. אם אתה מרגיש מתוח ומוצא את עצמך יושב מכווץ, שנה את ישיבתך לפתוחה ומשוחררת וכך יעבור המסר שלך אל ראשך שיגרום לך להרגיש נוח יותר בתוך מספר דקות.

מגע יד: כשאתה מגיע ללחוץ יד, הייה הראשון להושיט את היד ובצע רכינה קלה קדימה. מחווה זו שתקרין על האדם שזה עתה פגשת, תסייע לו לקבל עליך רושם ראשוני טוב יותר.

הייה סמכותי: ידיים מאחורי הגב משדרות סמכותיות וביטחון. כשאתה חש נדחק לפינה במהלך שיחה, שימוש בתנוחה זו יסייע לך להדוף את העומד מולך ולשדר שאתה לא לחיץ כפי שזה נראה.

איך לומדים?: לימוד שפת הגוף דורש אימון. בחן אנשים המוכרים לך ולמד מה הם משדרים. מאנשים מוכרים תוכל ללמוד קל יותר וכך תוכל לאבחן בקלות יתר מה משדרת שפת גופם של אנשים זרים.

בגדים יכולים לסייע לשפת הגוף ולמסר שהגוף מנסה להעביר: • בגדים מפוספסים לאורך יוצרים תחושה של גובה. • בגדים בצבע שחור מעניקים מראה צנום יותר. • חולצות מכופתרות בצבע כחול, תכלת או לבן משווים מראה של מקצוענות. • מכנסים או חולצה בצבעים שונים משווים ללובש אותם גובה נמוך יותר מלבישת מכנסים וחולצה בצבע זהה.

מפגין עצבנות?: ישנן פעולות ותנועות שאתה עושה והיכולות להתפרש אצל זולתך כעצבנות. משחק בכסף קטן בכיס, משחק עם טבעת או צמיד על היד, משחק בעט, הקפצת רגל, משחק בתלתל שיער, משחק בגלגול מפתחות על האצבע תוך כדי ניהול שיחה… המנע מכל אלה וטפח מודעוּת כי לכל תנועה שאתה עושה יש משמעות מנקודת ראייתו של זולתך, בין אם היא מוּדעת ובין אם לא.

בחן את עצמך וחשוב: • מה הרושם שהיית מקבל על אדם כמוך אם היית רואה אותו בפעם ראשונה? • מה היית משפר? משקל? ביגוד? שיער? יציבה? • ככל שתשפר יותר ותהיה מודע למסר שהגוף שלך משדר כלפי הסובבים אותך, תוכל להצליח יותר.

בני אדם מקטלגים אותך במהלך מספר שניות ראשונות על פי מה שהם רואים וברוב המקרים אין לך הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשון טוב.

שב יפה: כשאתה יושב בישיבה עסקית או בבית-קפה, שים לב שאתה אינך גולש כלפי מטה, כי אם יושב כאשר כפות רגליך נמצאות במגע מלא עם הרצפה וישיבתך זקופה ויציבה.

הנטייה לגלוש לתוך כסא ולנהל אגב כך שיחות במצב של חצי שכיבה מעבירה מסר של זלזול כלפי אלה הנמצאים בחברתך.

חשיבותה של מילה: משפט אחד יכול להיות בעל מספר משמעויות כאשר אנו מדגישים בעזרת האינטונציה בכל פעם מילה אחרת באותו משפט עצמו. למשל: אתה ביקשת כריך – הדגש על אתה פירושו כי אף אחד לא ביקש ממני להכין לך כריך מלבדך. אתה ביקשת כריך – הדגש על ביקשת פירושו שלא על דעת עצמי הכינותי לך כריך. אתה ביקשת כריך – הדגש על כריך מעיד שביקשת כריך ולא שום מאכל אחר.

מבט ממוקד: השתמש בעין הדומיננטית שלך בשיחות חשובות. התאמן על היכולת להביט באדם הניצב מולך בעין הדומיננטית אולם עשה זאת תחילה על חבריך הקרובים. הבט במרכז המצח שלהם ובדוק את התגובות המסתמנות באמצעות שפת גופם.

מה אומר גופך?: שים לב לשינויים בשפת הגוף תוך כדי שיחה. גוף רפוי שנמתח ומבליט את החזה עלול להצביע על תחילתה של מתקפה. אולם לעומת זאת, גוף יציב שהופך לרפוי וכתפיים נשמטות, כל אלה עשויים להצביע על ריפיון וכניסה למצב של רוגע, נינוחות והסכמה.

הימנע מעשיית טעויות בשפת הגוף: • אל תלעס מסטיק בחברת אנשים אחרים; • אל תתחמק מקשר עין ישיר; • אל תשתמש במחוות המעידות על התנשאות כמו הרמת סנטר או שילוב ידיים בשעת שיחה; • גרוד באף, באוזן או בראש, דוחה את בני שיחך, לכן עליך להימנע מכך; • השתעשעות בשיער וסלסולו סביב האצבע יוצרים מסר שלילי.

המבט – מה הוא אומר?: כשבני אדם מנסים להיזכר במשהו, הם מפנים את עיניהם כלפי מעלה ושמאלה. שים לב אם בן שיחך מנסה להיזכר בפרט מסוים כששאלת אותו שאלה מסוימת. אך במידה ויחליט לשקר לך בתשובה לאותה שאלה, הוא עשוי לבצע את אותה תנועה אך הפעם הוא יפנה מבטו ימינה ולמעלה.

כל אדם ומקומו: הקפד לא לחדור למרחב האישי של אנשים אחרים. כבד את הטריטוריה האישית של כל אחד שאתה פוגש. בני אדם רואים כחוצפה וכאיום אדם החודר למרחב האישי שלהם.

חייך תמיד: חיוך הוא המפתח החזק ביותר של שפת הגוף. הבט במראה וחייך. בחן את עצמך ואת החיוך שעל פניך. בחר את החיוך היפה ביותר שלך ואמץ אותו. הדבר עשוי להיות מפתח חדש ללב האנשים הסובבים אותך.

כאשר אתה מחייך ומבקש שהחיוך שלך יקלט כחיוך לבבי אצל זולתך, עליך לחייך ולהרגיש את הקמטים שבזוית העין. חיוך זה הוא חיוך מלא ומשדר אמיתות וכנות. חצי חיוך משדר בדיוק את ההפך.

שיקוף חזיתי: אחת השיטות ליצירת שיחה מהנה ונוחה היא כאמור לשקף את העומד מולך. שיקוף זה רצוי שיעשה בצורה מתוחכמת וזהירה על מנת שהעומד מולך לא יחוש בכך. 'שיקוף', הכוונה היא להתנהג כמו בן-השיח שלך ולאמץ את ההווי שלו על מנת שירגיש שאתה נמצא עמו 'באותו ראש'.

למה הם נועדו?: תכשיטים מושכים תשומת לב ומבליטים את האזור בגוף בו אנו עונדים אותם.

איך עומדים?: כשאתה משוחח, מומלץ לעמוד בזווית של 90 מעלות מאיש שיחך. עמידה פנים-אל-פנים יוצרת, לעתים, תחושה של עימות.

איך מדברים?: אל תדבר במקצב מונוטוני. למד להעלות ולהוריד את טון הדיבור בהתאם למסר שאתה מעונין להעביר. קול עולה, קול יורד ושתיקה קלה יהפכו את המסר שלך למעניין ולקליט יותר.

שים לב: הקשב לכחכוחי גרון ולשיעולים מזויפים. אלה עשויים להעיד שבן-השיח שלך אמר זה עתה או עומד לומר דבר שאינו נכון.

מה אומר הקול?: קול גבוה של גבר נשמע נשי וקול גבוה אצל אישה עושה רושם של אישה לא אינטליגנטית במיוחד. לכן, רצוי להקפיד על קול מתאים.

רושם שלילי: עישון, אכילה במהלך פגישה, נשיאת ציוד בתוך שקית נייר או שקיות ניילון במקום תיק אלגנטי, בגדים מקומטים או עם כתמים ולו רק כתם קטן אחד שנדמה לך שרק אתה מבחין בו, סביבת עבודה לא מסודרת או מלוכלכת – כל אלה הם מתכון בדוק ליצירת רושם שלילי.

הייה מרוכז: בשעה שאתה מקשיב לבן-השיח שלך, עשה זאת בריכוז. היה קשוב ואל תחפש רק את הנקודה בה הוא עוצר לרגע על מנת להשחיל מילה משלך. רבים מהאנשים אינם מאזינים כלל לזולתם כי אם מתכוננים להגיב ובכך הם מפספסים את רוב המידע.

מה הוא אומר?: אם אתה בראיון עבודה, שים לב לשפת הגוף של המראיין שלך. אם הוא מהנהן כשאתה מדבר, יושב ושפת הגוף שלו פתוחה, רוכן לעברך ויוצר קשר ישיר, כלומר מתקרב אליך, סימן שאתה בדרך להשגת מטרתך.

איך אתה שומע את עצמך?: על מנת לברר אחת ולתמיד את איכות קולך, מומלץ להקליט אותו ולהאזין לו. אם תהא זו הפעם הראשונה שאתה שומע את קולך מוקלט, כי אז תופתע מאחר והקול שאתה שומע במהלך דיבור רגיל שונה לחלוטין מהקול ששומע מי שמקשיב לך.