עצות לחיסכון ולכלכלת הבית

הולכים לבד: בילוי משפחתי בסופר-מרקט הוא מתכון מצוין להוציא לפחות 20 אחוז יותר מקנייה של בן משפחה בודד. תאר לך שעוד כמה זוגות עיניים תרות אחר מוצרים והיד נשלחת וממלאת את העגלה בעקבות מבטים אלה.

רשימת קניות: לפני יציאה לקניות יש לערוך רשימה מסודרת של פריטים דרושים ולקנות על פי הרשימה בלבד.

סדר את הרשימה לפי סדר ההליכה שלך בסופר וכך תעשה את המסלול הקצר והיעיל ביותר.

היא לחסוך כסף. בצע פעולות בצורה מחושבת ורשום לעצמך כמה חסכת בכל יום. אתה עומד להיות מופתע מאוד בסוף החודש.

חשוב בהיגיון: זה לא תמיד נכון שהמוצר היקר ביותר הוא תמיד גם הטוב ביותר. אתה יכול לרכוש לא פעם מוצר טוב במחיר בינוני וליהנות ממנו לאורך זמן. אל תחפש את המוצר הכי טוב או הכי יקר. מצא את זה שיעשה עבורך את העבודה במחיר סביר.

על בטן מלאה: אל תלך לקניות רעב. הרעב מסיח את הדעת ואתה עשוי למצוא את עצמך מדמיין שאתה אוכל מוצרים רבים אליהם אתה נחשף על המדף. הרצון לאכול בשילוב גירויים אליהם אתה נחשף, גורמים לעגלה לתפוח ולחשבון הבנק להצטמק.

בדיקת מלאי: לפני יציאה לקניות בצע סריקה של המקרר והארונות ובדוק מה יש ומה חסר. לעתים, אנחנו לא יודעים או לא זוכרים שיש במקרר עוד מעדני חלב או פרות וקונים עוד. סופם של אלה להיות מושלכים לפח.

חפש הנחות: ברכישת מוצר בסכום של אלפי שקלים ומעלה, ככל שתגיע לדרגת הניהול הבכירה יותר בחנות כך תשיג מחיר יותר טוב. תמיד תוכל לקבל עוד הנחה מהמנהל לאחר המחיר שסגרת עם המוכרן שלו.

חייה את חייך: פעמים רבות אתה לא קונה את מה שאתה רוצה אלא את מה שהסביבה החליטה עבורך שזה חיוני או כדאי או in. הגיע הזמן לחיות את חייך ולקנות רק את מה שאתה רוצה. אוסקר ווילד כתב על זה בדיוק נמרץ כך: "מרבית האנשים הם אנשים אחרים. מחשבותיהם הם הדעות של מישהו אחר, חייהם הם חיקוי תשוקותיהם".

בדיקה מקדימה: לפני קניית מוצר גדול בצע בדיקות באינטרנט ובחן גם את טווחי המחירים השונים, המבצעים והאפשרויות. כאשר תגיע לחנות עם ידע מוצק ומחיר שאתה יודע שתוכל לקבל, תוכל להשאיר בחשבון הבנק שלך עוד כמה עשרות, מאות ולעתים גם אלפי שקלים.

אל תשליך: בכל שבוע מושלכים לפח כמויות מזון שלא נצרכו. בצע מעקב ובדוק מה נזרק וחשוב לרגע מדוע זה קורה. מזון או כל מוצר אחר שקנית והושלך לפח ללא שימוש, כמוהו ככסף שהשלכת לאשפה.

מבחן הפיתוי: חנויות המוכרות מוצרי גורמה יודעות היטב את מלאכת הפיתוי. ביקור קצר 'רק לראות' בחנות שכזו תרוקן לך כמה מאות שקלים מחשבון הבנק שלך. אתה לא באמת אשם והרי יש גבול לכמה שבנאדם יכול להתאפק. לא את כל מבחני הפיתוי יכול האדם לעבור. בחלקם הוא נכשל. אם תבין שאתה לא חסין, תחסוך הון רק מעצם ההימנעות מכניסה להצצה בלבד - כי המציץ נפגע.

מבצע מיותר: המבצעים בקופות שם שואלת אותך הקופאית אם אתה רוצה לרכוש מוצר במבצע, מטרתם להוציא ממך עוד כסף. אם היית צריך את המוצר הזה באמת היית כבר מכניס אותו לרשימה.

שלם במזומן: הוצא סכום כסף גדול מחשבון הבנק והשתמש בו במקום לשלם בכרטיס אשראי. כך תראה ותחוש את הכסף בורח מבין אצבעותיך ותחושה זו תסייע לך גם לבזבז פחות. מבחינת הרגשה, היא די דומה אם כרטיס האשראי שלך גוהץ כרגע ב-100 ₪ או ב-500 ₪ אולם כאשר אתה סופר ממש שטרות, התחושה שונה.

סוף עונה: הבגדים בתחילת עונה יקרים בעשרות אחוזים ממחירם של אותם מוצרים לאחר חודשיים. שווה וכדאי להמתין כי תחילת העונה בדרך כלל אינה הזמן ללבוש פריטים אלה. עונת הקיץ מתחילה בחנויות בדרך כלל במרץ ועדיין מוקדם מדי ברוב המקומות ללבוש קצר. המתן ועל ידי כך תחסוך עשרות אחוזים ותוכל להשתמש מיד בבגד שקנית.

פטנט חסכוני: נכנסת לקנות פריט אחד? 2 מוצרים? אל תגרור עגלה אף לא סל. פעולה זו של נשיאת כלי קיבול משדרת למוח שאפשר לאסוף עוד כמה דברים ואתה מתחיל במלאכת האיסוף. זכור, ידיים תפוסות עם שני פריטים מתוכננים היא הדרך הקצרה והזולה לקופה.

אל תאגור: אם אתה מאלה שאוגרים מוצרים בבית, דע כי המוצרים שיש לך בארון הם במקום כסף השוכב אצלך בחשבון. שמן, קמח, סוכר ובשר יהיו גם בשבוע הבא בסופר. רכוש רק את מה שאתה זקוק לו כרגע.

רכוש במרוכז: קנייה שבועית עדיפה על קנייה יומית. ככל שתבקר פחות במרכול תבזבז בסוף חודש פחות. אפשר לקנות ולהקפיא גם חלב לכמה ימים.

צמצם: זכור שהתשוקה והרצון להשיג עוד ועוד הם המתכון ההפוך לאושר. ככל שתצרוך יותר ותקנה יותר תרצה יותר. שאל את עצמך מדוע אתה קונה את המוצר הזה? אם זה כדי להיות מאושר, דע שזה לא בדיוק המתכון. ככל שתסתפק בפחות תהיה מאושר יותר וכך יותר כסף יימצא בחשבון הבנק שלך.

מסגרת: כדאי לדאוג למסגרת אשראי מסודרת בבנק על מנת להימנע מתשלום ריבית גבוהה יותר בהעדר מסגרת. היום אשראי ללא מסגרת גם אינו אפשרי לפי החוק.

היכן עדיף?: טיול עם הילדים על שפת הים במקום בקניון מהנה יותר וזול יותר, גם בקיץ וגם בחורף.

לחץ להנחות: אל תחשוש להתמקח על מחירים וללכת ממש עד הקצה. נותני השירות והמוכרים צריכים אותך. הם תמיד יעדיפו להרוויח קצת פחות מלא להרוויח בכלל. הכלל הוא לעשות זאת בחכמה ולהמשיך לכבד את העומד מולך כל העת. עשה זאת בנחת וללא התלהמות ותצליח פעם אחר פעם.

חשוב על הפתעות: שמור תמיד סכום להוצאות לא צפויות. היכולת לשלם סכומים אלה ולא להכניס אותם לגלגל התשלומים ובכך להכביד על התקציב תסייע לך לשמור על תקציב מאוזן.

נצל ביטוח: זכור, אם יש לך משכנתא, יש לך גם ביטוח לדירה דרך המשכנתא המכסה נזקי מים וכדומה. השתמש בביטוח זה כי אתה משלם עבורו מדי חודש ואל תעשה ביטוח חופף.

בקש הנחות: אפשר לבקש הנחה על ריבית, החזר עבור תשלום שנתי על כרטיס אשראי שלך, על תשלום עמלות יותר זולות וכדומה. בקש מהפקיד שלך בבנק. זה עוזר.

התנייד: נצל את האפשרות לניידות מחברה לחברה בטלפונים הניידים ובטלפונים הנייחים וחסוך כסף רב.

חיסכון סלולרי: אחד מזוללי הכסף הגדולים בתקציבך הם מכשירי הסלולר. שימוש נכון וחיסכון בשימוש יחזיר למעגל הכסף שלך סכומי כסף רבים ונדיבים.

מציאות: בכל מגזין מהודר 'תמצא' עוד 5 מוצרים שלא ידעת עד עכשיו שאתה 'צריך' אותם. ככל שתפתח פחות מגזינים שכאלה ותתעכב פחות על הפרסומות המפתות, תחסוך יותר.

חיסכון קבוע: נסה לחסוך סכום כסף מדי חודש. עשרה אחוז מההכנסה הכוללת זה יפה וכל המרבה הרי זה משובח.

ניתן להקל: משכנתא מעיקה מדי אפשר להחליף במשכנתא לתקופה ארוכה יותר ולהקטין על ידי כך את ההחזר החודשי.

ארוחה עסקית: ניתן לאכול ארוחות גורמה במסעדות נחשקות בחצי מחיר בכסות של ארוחות עסקיות. אם אתה חובב מסעדות וארוחות גורמה, נצל זאת וחסוך.

החיסכון במעבר דירה: מעבר דירה הוא הוצאה גדולה. אם אתה יכול לרכוש דירת 4 חדרים במקום דירת שלושה חדרים גם אם אינך זקוק לכך כעת - עשה זאת. החיסכון במעבר בעוד מספר שנים יהיה שווה לך עשרות אלפי שקלים לפחות.

ערך הכסף: למד לחפש ולמצוא את הערך הגבוה ביותר שתוכל להשיג עבור כספך בכל קנייה. אם מדובר בכמות גדולה ביותר של מוצר שאתה קונה בסופרמרקט עבור אותו סכום או טיפול מקיף ביותר וטוב ביותר לרכב מבלי לשנות את המחיר עבור הטיפול או השקעה טובה ביותר שאתה יכול לעשות בעת שאתה משקיע כסף פנוי. למד להוציא את המרב מהכסף שהרווחת כי אם אתה לא מרוויח, מישהו אחר מרוויח במקומך בעת שהוא נותן לך פחות.

מעקב צמוד: תשלום בהוראת קבע מונע ממך לעתים את המעקב והבדיקה אחר החשבונות השונים.

בדיקה של כל חיובי כרטיס האשראי שלך עשויה לגלות לך קיומן של הוצאות שכבר מזמן יכולת לוותר עליהן.

זה עולה רק...: המילים 'זה עולה רק 49 ₪' או 'זה עולה רק 99 ₪' הן בעלות עֹצמה מכרעת. כשאתה נכנס לחנות או לקניון או כשאתה רואה פרסום בעיתון ואומר לעצמך: 'זה רק 199 ₪', אתה מרוקן שוב כסף מחשבון הבנק שלך. צא וחשב כמה פעמים הוצאת 'רק...' ותגלה שזה קורה לך יותר מדי פעמים. מהיום אין 'זה רק...' אלא מהיום אתה שואל את עצמך האם אתה באמת צריך את זה. בקופות של חנויות 'עשה זאת בעצמך' או בכל פעם שרשת או קניון עושה מבצע מתוקשר אתה יכול למצוא קהל גדול שקונה מוצרים רבים רק משום שהם 'עולים רק...' ולא בגלל שהם באמת צריכים את אותו מוצר.

חוב עתידי: החוב שלך אינו כולל רק את מה שחסר לך בחשבון הבנק כי אם גם את סך כל התשלומים שצריכים לרדת בחודשים הקרובים.

בשניהם אתה מרוויח: רווח וחיסכון הם אותו צד של המטבע. רווח נותן לך כסף עבור משהו שהיה לך וחיסכון נותן לך משהו שעוד יהיה לך.

צריכה בתשלומים: אל תקנה בתשלומים מזון, בילויים ומוצרים שנצרכים ונגמרים מיד. אתה עשוי למצוא את עצמך משלם היום עבור עוף שאכלת לפני שלושה חודשים.

ביטוח ללא גבול: בדוק אם אינך משלם יותר מדי כסף עבוד ביטוחים שונים. למעשה, אפשר לתפור עבורך חליפות של ביטוחים מסוגים שונים כמו בריאות, חיים, דירה, רכב, אובדן השתכרות, סיעוד וכדומה ברמה כזו שתהיה מבוטח היטב אבל חלק גדול מהמשכורת שלך תלך עבור ביטוחים אלה. הגיע הזמן לבדוק אם אתה משלם יותר מדי עבור ביטוחים אלה ואם ניתן להוזיל את אלה שאתה מחליט להוסיף ולהחזיק בהם.

שליטה מוחלטת: חשוב מאוד להיות בשליטה שעה שאתה נכנס לחנות לקנות למשל, מכנסי ג'ינס. מוסיקת הרקע, העובדים והעובדות החייכנים, השחרור שאתה חש בתוספת לפרגון אמיתי או לא של עובדי החנות, כל אלה הופכים את התחושה שלך למסחררת. האופוריה אליה אתה נשאב עכשיו תפקידה לשאוב מכרטיס האשראי שלך כמה שיותר. הישאר בשליטה. רגע לאחר שתעזוב את 'במת הריקודים' הזו החיים נמשכים וצריך בסופו של דבר לשלם על כל השקיות הללו.

חיסכון חשמלי: דוד חשמלי ישן הוא זולל חשמל חינם. בדודים הישנים מצטברת שכבת אבנית עבה סביב גוף החימום ותהליך חימום המים הופך להיות איטי מאחר וגוף החימום חייב לחמם תחילה את שכבת האבנית ורק אחר כך את המים. תהליך החימום הזה אורך פי שניים זמן בדוד ישן או לא מטופל מאשר בדוד חדש או בכזה שניקו מתוכו את כל האבן. השקעה בניקוי הדוד על ידי בעל מקצוע אחת לשנתיים מחזירה את ההשקעה דרך מונה החשמל שלך.

חסוך בשאריות: בכל שלושה חודשים לפחות מצטבר במקרר ובארון מלאי עודף מקניות קודמות שיכול לסייע לנו לעבור שבוע ללא קנייה שבועית. אם תדע לנצל שבוע זה, תחסוך עלות קנייה שבועית ואם לא, מוצרים אלה ילכו בקרוב לפח.

הלוואת גישור: אם תכנית חיסכון או קרן השתלמות עומדת להשתחרר בעוד מספר חודשים ונוצר לך מינוס כלשהו בבנק, תוכל לקבל הלוואה לכיסוי המינוס ולפדות אותה במקביל לשחרור הכסף.

ישר ולעניין: נסה להגיע למקור כדי לעקוף מתווכים ולחסוך את עמלתם.

חייבים להקדיש זמן: לאנשים עובדים אין זמן פנוי להתעסק בהחלטות פיננסיות. זהו מקור הטעות של רוב האנשים שמגיעים לגיל פנסיה ואין להם מספיק כסף. הסיבה היא... נכון. לא היה להם זמן בשביל עצמם בגיל שהם עבדו ו'עשו' כסף עבור זולתם. עכשיו, יש להם זמן ואין להם די כסף. על מנת להבין כמה חשוב הזמן, כדאי שתדע שאם יש ברשותך מיליון ₪, לדוגמה, בגיל 40 ותצליח להשיג רק עוד אחוז אחד ריבית על אותו מיליון, בגיל 70 יהיו לך עוד 350 אלף ₪. אם נצא מנקודת הנחה שאתה צריך להקדיש לנושא שבוע, זו יכולה להיות ההכנסה הגדולה ביותר אותה תרוויח עבור שבוע עבודה. 350 אלף ₪ הם בהחלט סכום ראוי.

איך חוסכים?: הצללת הבית בקיץ מגנה מחום וגורמת לחיסכון ניכר בחשמל.

שימוש במנורות פלורסנטיות חסכוניות תורם לחיסכון בחשמל. כיום יש חידושים נוספים בנורות חשמל. שאל את החשמלאי שלך.

רגע... חושבים: לפני שאתה קונה מוצר שיעלה לך 200 ₪ תישן על זה עוד לילה. לפני שאתה קונה מוצר שעולה 1000 ₪ ויותר המתן עוד שבוע לפני הקנייה וחשוב אם בכלל אינך יכול להסתדר בלי מוצר זה?

איך חוסכים?: התקנת טיימר או שעון שבת לדוד ימנעו מדוד המים החשמלי לפעול ללא צורך ובכך תחסוך חשמל.

השתמש בסוללות נטענות. זה זול יותר וחוסך כסף רב. בימינו, כשסוללות ממלאות תפקיד מכריע בהפעלת מכשירי המוסיקה השונים, כל המצלמות לדורותיהן, השַׁלָּטִים שמפעילים הכל וכדומה, יש לתת את הדעת על עלויות מקורות אנרגיה אלו.

הכי בריא וזול: המזון הוא הכי בריא וזול כאשר הוא קרוב יותר למקור שלו. ירקות טריים בריאים וזולים יותר מקפואים, סלט פרות טרי בריא יותר וזול יותר ממשומר, מרקים מבושלים בבית טעימים, בריאים וזולים יותר ממרקים קנויים.

קניות בשלט-רחוק: ביצוע קניות מזון שבועיות בטלפון, באינטרנט או בפקס ממרכול שאתה נוהג לקנות בו, יקטין משמעותית את הקניות המיותרות. כשאתה מבצע הזמנה כזו על סמך רכישות שכבר ביצעת בעבר אתה קונה מה שאתה צריך ולא מה שאתה רואה.

החזרי מס: בדוק מדי שנה אם מגיעים לך החזרי מס. עשרות אלפי בקשות להחזרי מס מדי שנה מגיעות לרשות המסים ומיליונים רבים מוחזרים לאזרחים. ניתן לקבל החזרי מס עד 6 שנים אחורה וההטבות ממס עשויות להגיע ממגוון חוקים ותקנות שנחקקו ואינך מכיר, כמו למשל למי שחלילה יש לו בן משפחה מדרגה ראשונה החולה במחלה קשה או ילד הסובל מהפרעות קשב או מי שעבד פחות משנה ושילם מס באותה תקופה או במידה ואתה תושב עיירת פיתוח או אולי הינך משלם מזונות בגין גירושין וכדומה. אלה הם רק קצה הקרחון. יכול להיות שמחכה לך מעטפה במס הכנסה. שווה לבדוק.

שאל את עצמך: כדי להבין איך לחסוך כל פעם שאתה מוציא כסף שאל את עצמך: 'איך המוכר מרוויח ממני?' ודרך התשובה תבין איך לשלם פחות.

פשוט וקל: אם אתה רוצה לעבור בנק, זה יותר קל משחשבת. על סמך פלט הרשאות מהבנק הישן פונה הבנק אליו אתה עובר לכל הגופים ומעדכן אותם על המעבר.

הייה נאמן לעצמך: אל תהיה נאמן למי שגורם לך לשלם יותר. אם אתה יכול להשיג זאת בפחות כסף, עשה זאת. אתה יכול להעניק עדיפות לספק הקבוע שלך, אך כסף מיותר ששילמת לו כמותו ככסף שנתת לו ללא תמורה.

חינוך לטף: למד את הצעירים בביתך למחזר בקבוקים. זה טוב לסביבה ומעניק גם כמה עשרות שקלים מדי פעם כתוספת לדמי הכיס שלהם.

שונא מתנות: כשאתה מנהל משא ומתן בחנויות, אל תסכים לקבל מתנות חינם, הבטחות לקבלת הנחה גדולה בקנייה הבאה או כל הטבה אחרת. נהל משא ומתן רק על המחיר בלבד. כל הצעה אחרת תהא פחות טובה עבורך. מבצעים כמו השני בחצי מחיר או השלישי בחינם תפקידם לגרום לך לקנות יותר מוצרים שלא התכוונת בכלל לקנות והאמת שאינך צריך אותם. השאר את הכסף בחשבון הבנק שלך במקום עוד שתי חולצות בארון כי עם חולצות אלו לא תשלם חשמל ומים. עם הכסף שבחשבון, כן.

בקר פחות בבנק: ביצוע פעולות בחשבון הבנק שלך באינטרנט מוזיל את עלויות עמלות הבנק. מדובר בסכומים נכבדים המגיעים למאות שקלים בשנה.

למד לומר לא: אם אתה מרגיש שלוחצים עליך לגבי ביצוע עסקה מסוימת, אם אתה מרגיש שמנסים לשכנע אותך במשך זמן רב, אל תעשה פעולות כלכליות רק משום שלא היה נעים לך. אם זה לא נראה לך ואם זה לא כלכלי, אל תתבייש לומר 'לא!' מדובר בכסף שלך וזכותך להגן עליו.

טיהור אוויר: בקבוקי בושם ריקים יכולים לשמש כמטהרי אוויר למשך תקופת זמן די ארוכה. אל תשליך בקבוקים ריקים, הם יכולים להביא לך שימוש במקומות בהם נדרש נטרול ריחות כמו בשירותים, בפינות עישון וכדומה. זה זול ומועיל לסביבה.

ריסון עצמי: במקרים בהם כבר לקחת הלוואה אחת לכיסוי המינוס והגעת שוב למצב של מינוס בחשבון, עליך להימנע מלקחת הלוואה חדשה אלא לקצץ בכל תחום אפשרי עד להבראת החשבון. מצב זה אומר שאינך עומד בפיתויים ומוציא הרבה יותר משאתה מכניס וגם אם אתה 'צודק' איש לא ישלם על 'צדק' זה. עליך למצוא מקורות להרחבת מעגל הכנסותיך.

חיסכון ברכב: הדלק מהווה מרכיב משמעותי בהוצאות הרכב. יש פעולות שאתה יכול לעשות ולחסוך בהוצאות הדלק גם מבלי לשנות הרגלי נסיעה. צמיגים לא מנופחים גורמים למכונית להתאמץ יותר ולצרוך יותר דלק, עומס יתר על הרכב גורם לו שוב להתאמץ, לכן מומלץ לא להפוך את תא המטען למחסן ולהעמיס בו ציוד מיותר. מטען זה אינו נוסע חינם ואתה משלם על משקל זה.

מתי לצאת?: יציאה למקום העבודה מוקדם יותר תימנע ממך להיתקע שעות בפקקים ולחסוך כסף על דלק ובלאי כאשר המכונית מופעלת ללא צורך בעמידה בפקק. גם המזגן צורך יותר דלק, לכן בעונות המעבר עדיף לפתוח חלון וליהנות מהאוויר הנעים. זה גם יותר בריא.

נוסעים יחד: כדאי גם לצרף ולהצטרף לנסיעות משותפות למקום העבודה וגם למקומות בילוי. בשורה תחתונה, אפשר לחסוך כך מאות שקלים בשנה אותם תוכל לנצל למטרות מהנות אחרות.

עלויות לא זניחות: מחשב ומסך צורכים כל ארבע שעות כחצי שקל חשמל. כלומר כ-90 ₪ בחודש. אם למחשב מערכת מצב המתנה הוא יצרוך פחות אבל גם אם תחסוך רק חצי מהסכום במצב המתנה עדיין תשלם מספיק עבור כל מחשב כשהוא מחובר ללא פעילות.

אל תדאג להם: דע כי אם היינו קונים רק מה שאנחנו צריכים, העסקים היו קורסים. עכשיו אתה מבין מדוע הם משגשגים? קנה רק מה שאתה זקוק לו ועזור לעצמך במקום לעסקים האורבים לך שם בחוץ.

מס מהנה: המסים שאנו משלמים הם גבוהים מאוד. בין אם אתה עצמאי או שכיר, יתכן שתוכל לשלם פחות או אף לקבל החזר ממס הכנסה. בסבך חוקים אלה תזדקק לרואה חשבון שינחה אותך וכדאי לבדוק אם מגיע לך וכמה. בעידן האינטרנט תוכל לעשות את הגישושים הראשונים בפורום רואי החשבון השונים ברשת ולאחר מכן להגיע לפגישה מסודרת, לשלם עבורה וללמוד על מקור הכנסה נוסף ממנו אתה יכול ליהנות.

בלי טובות: שים לב במיוחד ל'עזרה' שאתה מקבל מהמוכרנים בחנויות השונות. למרות שלעתים הם מועילים מאוד, הרי שכל תפקידם הוא שתצא עם סל קניות ורכישות גדול יותר. הכלל הוא פשוט. מוכרנים שלא עושים זאת, פשוט נזרקים מהעבודה. זה מתחיל ממכונאי במוסך מרכזי שמייעץ לך להוסיף חומר משובח שמנקה שמשות, דרך נציג של חברת הסלולר וכך ממש לאורך כל שדרת העסקים.

מה שבטוח: כל מכשירי החשמל הנמצאים בהמתנה כמו טלוויזיה, וידאו, די-וי-די, מערכת סטריאו, טלפונים, מכונות קפה וכדו' אחראים הם לחלק נכבד מחשבון החשמל שלך בשעה שהם אינם נותנים שירות כלל אלא במצב המתנה ועולים לך מאות ואלפי שקלים בשנה. כבה אותם. זה לא סגור עד שזה ממש סגור ולא דרך השלט.

חסוך במים: התקנה של חסכמים בכל ברזי הבית ובאסלות חוסכות מדי חודש מים יקרים וכסף יקר לא פחות. בעיקר, בימים אלה...

גרוטאות רווחיות: ציוד ישן היושב בבוידעם או במחסן, החל מבולים, מטבעות, מזכרות, ציוד ספורט, יכול להפוך לכסף מזומן עבורך באתר אי-ביי ולפנות לך מקום בבית.

חנך ילדיך: אל תלמד את ילדיך כי קניות הם סוג מסוים של בילוי. הרגל אותם שלחנות נכנסים רק כאשר ממש צריכים משהו ולא נכנסים רק כדי 'לחפש משהו חדש לקנות'.

חסוך בביטוח רכב: חיסכון בביטוח שכזה יכול להיות זול יותר אם: אתה נהג יחיד או רק זוג נהגים, אם אתה מעל גיל 30, 40, 50, אם אינך נוסע בשבתות וחגים, אם אתה נהג זהיר ללא תאונות. בדוק את ההטבות שמגיעות לך ושלם פחות.

תתחדש: מכונית חדשה מאבדת מערכה בין 10 ל-15 אחוז בשנה הראשונה. האם אתה יכול להרשות לעצמך להפסיד כל כך הרבה כסף ברכישת מכונית חדשה? האם אתה יכול להרשות לעצמך לא להרוויח כזה סכום ברכישת מכונית בת שנתיים או פחות?

חפש תחביב אחר: תחביב ששמו קניות הוא אחד התחביבים היקרים ביותר הקיימים. זה רק נראה לך שאתה הולך ליהנות קצת ואולי לקנות לעצמך משהו קטן כי יש לך זמן או מפני שעבדת קשה היום. זהו תחביב ששולח אותך לרכוש כל פעם משהו ובדרכך לקניון עדיין אתה לא יודע מה, אבל בסוף תחזור הביתה עם שקית.

שש-שש: משקפיים ועדשות, עם כל מה שקשור בהן, הן הוצאה משמעותית לכל החיים. גם אם יש לך מקום רכישה קבוע, כדאי לעשות סיבוב בין כמה רשתות אופטיקה לפני הרכישה הבאה. יתכן שתגלה ששילמת מחירים גבוהים מדי עד כה. אל תתפשר על איכות אך למד לנצל את התחרות.

תורת הכסף: למד לקחת אחריות על כספך גם אם הכנסתך אינה ההכנסה הגדולה והעיקרית בבית. למד לטפל בכספך, במשכורתך, בקצבה שלך ובכסף המשפחתי. אל תסמוך על כך שבן זוגך יעשה זאת. למד להיות מעורב בתהליכים כלכליים. אתה יכול לסייע, לחסוך, להבין את סוד גלגל ההכנסות וההוצאות ולהיות יעיל יותר על יד כך שתלמד יותר. אל תישאר פסיבי בכל מה שקשור לכסף.

אל תתבייש לשאול שאלות: אם אינך מבין דבר מסוים באחד החשבונות שקיבלת, באחד הסעיפים בחשבון הבנק שלך, בתנאי תשלום או בכל דבר אחר, למד לשאול שוב ושוב עד שתבין. בורות פרושה הפסד כספי.

הערכה לקיים: למד להעריך את המוצרים שיש לך בבית. ככל שתתחבר אליהם יותר כך פחות תרצה להחליפם.

זה לא זבל: אם ברשותך צמחיה בבית פרטי או באדניות גדולות, למד להפוך חלק מהזבל לקומפוסט. זה טוב לצמחיה שלך, זה טוב לאיכות הסביבה וזול יותר מדשן רגיל.

מותגים: במידה ואינך יכול להרשות לעצמך אותם, כי אז הם מחוץ לתחום עבורך. להתאמץ ולוותר על פריטים בסיסיים או על הימנעות מחיסכון חודשי על מנת לרכוש נעליים ממותגות או מכנסיים או אפילו איזו חולצה במאות שקלים, זו שטות גמורה. אין הגיון לרכוש חולצה ב-100 דולר בגלל סמל סטטוס שיש עליה כאשר אינך יכול לחסוך מדי חודש לפחות 300 דולר. יש כאן תהליך של רמייה עצמית. אתה רוצה להראות שיש לך בעוד שאין לך ובעצם על ידי רכישת המותג יש לך עוד פחות. אז על מי אתה בדיוק עובד?

אל תתפתה: אם נתקלת במוצר במחיר מציאה בפרסום מסוים, דע כי מדובר במוצר שנמכר בהנחה משמעותית על מנת לגרום לך להגיע לחנות ולקנות אותו יחד עם עוד מוצרים אחרים. אם אתה זקוק למוצר זה, רכוש רק אותו ורק כך תוכל באמת ליהנות מהמבצע. ביצוע רכישות נוספות מפילות אותך כמו דג ברשת.

עשה בדיקת שוק: בדוק את חשבון האינטרנט שלך אחת לשנה והשווה למתחרים. לעתים תגלה הפרשים של עשרות שקלים לחודש בחברה אחרת עבור אותה חבילת גלישה. החיסכון מתבטא במאות שקלים בשנה. הוא הדין לגבי שיחות לחו"ל, טלוויזיה בלוויין או כבלים וכדומה.

בניית גוף: טפח את הגוף שלך ואז כל חולצה פשוטה תראה עליך נהדר. גם חולצת מותג יקרה לא תעלים כרס גדולה. עובדה. ככה תבזבז פחות על מזון וגם תוכל ללבוש עדיין בגדים לא יקרים ולהיראות טוב. זה עוד לפני שדובר על בריאות וחיסכון ענק של היותך בריא. נפש בריאה בגוף בריא במאמץ של פחות משעה, שלוש פעמים בשבוע. זה הכל!

כן חשוב הגודל: כאשר אתה מבצע קנייה ורוכש מוצר במארז גדול, תשלם עד 50 אחוז פחות מאותו מוצר במארז קטן. חומוס בקופסה אישית קטנה יעלה כפול ביחס לכמות מקופסה גדולה, באבקת כביסה תשלם שליש יותר באריזה קטנה, על מלח ים תשלם כפול באריזה קטנה. בדוק מחיר מארזים קטנים מול גדולים והשווה מחירים ל-100 גרם או לק"ג.

חסכון טלפוני: בחו"ל כדאי להעדיף שימוש במייל או בתוכנת סקייפ ולדבר מכל מקום עם הבית במקום לשלם ביוקר עבור סלולרי צמוד.

חסכון דירתי: בדוק אפשרות להפוך חלק מדירתך - חדר, מחסן, עליית גג, מרתף, ליחידה להשכרה. לעתים, גם חדר פנוי בכניסה לדירה שניתן להעניק לו כניסה נפרדת יכול להיות מקור הכנסות לא רע בכלל שמתבטא בין אלף לאלפיים ₪ בחודש. אגב, אפשר לחשוב על כך גם בעת רכישת דירה חדשה ולקחת את החדר הזה בחשבון לגבי החזר המשכנתא.

חום טבעי: השמש עומדת לשירותך. השתמש בה חינם לייבוש כביסה, חימום מים ותאורה ע"י חלונות גדולים ופתוחים. כך תחסוך אלפי שקלים.

תיאום מס: כדאי לבדוק כיצד מחושב המס של בני הזוג. תשלום מס נפרד ולא כישות אחת מורידה את מדרגת המס לכל אחד מבני הזוג, מה שאומר במיידית, הקטנת תשלום המסים.

חפש מציאות: למד להשיג מוצרים בזול. יש קבוצה גדולה של אנשים הרוכשים מוצרים רבים במחירים מעולים דרך קניות מחנויות מפעל או ישיר ממפעל, דרך היכרות של ספק היכול למכור לך מוצרים במחיר סוכן ועד למכר ובני משפחה העובדים במקומות שונים ויכולים לרכוש עבורך מוצרים עם הנחה שיש להם כעובדי המקום. הכל אפשר להשיג יותר זול ממה שאתה קונה היום. זה יכול להיות אתגר מעניין ומכניס.

חובה להפנים: סגירת מינוס בבנק מחייבת ירידה ברמת החיים. כאשר אתה מרגיש שאתה קונה פחות ומבזבז פחות, עליך לשמוח ולדעת שאתה בדרך הנכונה. אם שום דבר לא חסר לך, נראה שלא צמצמת מספיק ואתה משתהה עדיין ביציאה לדרך הנכונה מהשתעבדות למינוס.

תדלק בשירות עצמי: גם אם זה פחות נוח, אתה יכול לחסוך כך מאות שקלים בשנה. שים לב לא להתפתות בכניסה לחנות הנוחות הצומחות כפטריות בתחנות הדלק בכל פעם שאתה מתדלק כדי לרכוש לעצמך מוצר לא מתוכנן כי כך יוצא שכרך בהפסדך.

יד2: נסה לקנות מוצרי יד שנייה או ממכירות פומביות. לעתים, ניתן לחסוך לא מעט.

די לאדישות: אל תניח לחשבון הבנק שלך הכולל עמלות שונות לעבור לקלסר ניירות הבנק ללא מחשבה. לעתים, שיחת טלפון לפקיד הבנק עשויה להחזיר לך חלק מהסכומים הללו חזרה לחשבון. כאן אין אפשרות להפסיד, רק להרוויח.

ערוך סקר מחירים: מחפש לקנות מכשיר חשמלי או כל מוצר אחר? במקום לכתת רגליים, בצע חיפוש ראשוני והשוואת מחירים ונתונים באינטרנט. לאחר סיור וירטואלי תדע מה עדיף ומהו טווח המחירים. בצורה כזו תגיע לחנות ממוקד ותקנה מה שאתה חפץ ולא מה שאיש המכירות ימכור לך.

לא בקרדיט: אם קנית בתשלומים, אל תסכים לשלם ריבית בעסקת קרדיט. דאג שהעסקה תהיה ללא ריבית. לעלוּת הקרדיט יש השפעה מהותית בדרך כלל על המחיר הכולל של העסקה והוא בדרך כלל אינו משתלם.

חיסכון משותף: לימוד חיסכון והתנהלות כלכלית בזוג היא הדרך העדיפה למשפחה לפעול נכון יותר. קשה לנוע קדימה אם צד אחד מושך קדימה וצד שני מושך אחורה. גייס את בני הבית למאבק בבזבוז וכך יהיה קל יותר להוציא את העגלה מהבוץ ולשעוט קדימה לעתיד טוב יותר.

חיסכון בכוס תה: כפי שלא צריך לקנות פרה עבור כוס חלב, כך אין צורך להרתיח קומקום חשמלי מלא עבור כוס תה. הקומקום החשמלי מצויד בגוף חימום גדול וחזק ואין טעם להרתיח כמות גדולה של מים, אם אין בכך צורך. ככל שכמות המים בקומקום קטנה יותר, זמן החימום קצר יותר והתשלום כמובן בהתאם.

חשוב מראש: כדאי וחשוב להעלות על דף מפרט של ביצוע עבודות שסגרת עם בעלי מקצוע שונים. יש לבקש לרשום מה כוללת העבודה וחשוב מכך, מה היא לא כוללת, על מנת למנוע הפתעות והוצאות מיותרות.

חבר מועדון?: שים לב לחברויות במועדוני הצרכנות השונים. בדרך כלל אין סינון וזה רק עוד אמצעי לאסוף מידע ולפתות אותך במבצעים לאנשים שגילו שיש להם נטיה לרכוש יותר מוצרים מאחרים בתחומים שונים. אתה באמת לא חייב להיות שם.

קר לך?: רבים בטוחים שמפזר חום הוא מכשיר קטן ומחמם גדול. זה נכון, הבעיה שהוא זולל כשקל וחצי לשעת עבודה.

טלפון נייד: אחד התחביבים היקרים ביותר הוא המכשיר הסלולרי שבידך. אתה מעביר זמן בנסיעה, בהמתנה בתור, תוך כדי עבודה ותוך כדי צפייה בטלוויזיה בשיחות טלפון ש-80 אחוז מהזמן המנוצל הם שיחות בטלות העולות אלפי שקלים בשנה. התחל לצמצם בשיחות ולהימנע משיחות לא חשובות. קח לעצמך כמטרה לצמצם מדי חודש את מספר דקות השיחה החודשיות שלך. לכך תוכל להיעזר בחשבון הטלפון שלך ובמוני השיחה המותקנים בנייד שלך ולקבוע את מספר דקות השיחה שתדבר בכל יום. קבע יעדים והתחל לצמצם את שיחות הטלפון בכל המכשירים עליהם אתה משלם. אל תזלזל! מדובר בכסף גדול.

צא רגוע: יציאה לקניות כאשר מצב רוחך מרומם מאוד או להפך, כלומר נוטה לדיכאון, תמיד תוסיף לסל הקניות שלך עוד מוצרים רבים שלא היית קונה במצב רגיל. כאשר אתה שמח מדי, הקניות הופכות קלות מדי ולא מחושבות. לעומת זאת, כאשר אתה בדיכאון, אתה אומר לעצמך 'לעזאזל הכסף. עם הצרות שלי כלום כבר לא ישנה'. נכון, לא קל לבחור מצב רוח בדרך לקניות, אבל בהחלט אפשר להימנע מקניות במצבים קיצוניים.

אותיות קטנות: כשאתה חותם על הזמנה, הלוואה או הסכם, קרא תמיד מה כתוב על מנת שלא תמצא את עצמך משלם עבור דברים שלא הזמנת ולא ידעת.

הימנע מפיתוי: למד להציץ במחיר לפני שאתה לוקח בגד לתא ההלבשה או לפני שאתה לומד את התכונות של מוצר זה או אחר. אם המחיר מעבר לתקציב שלך, אל תתעכב. כל רגע במחיצת מוצר שהוא יקר עבורך מקרב אותך לרכישתו ובכך לעשיית עוד טעות כלכלית.

לך לפי כוחך: חפש דירה למגורים ברמה של אנשים כמוך או אפילו מעט פחות. בסביבה זו תוכל לחיות כמו מלך. בסביבה ברמה יקרה יותר מזו שאתה יכול להרשות לעצמך, לא תצליח לשרוד וגם ליהנות מהחיים. כל חייך תהיה עסוק בתשלום של הלוואות ובניסיון להוכיח לזולתך שיש לך יותר ממה שיש לך באמת - וזה עולה הון.

בדוק ביסודיות: בדוק כל חשבון לפני שאתה משלם. למד לבדוק אם מספר המונה בחשבון החשמל הוא מספר המונה שלך והאם מספר הקריאה על המונה מתאים למספר הקריאה שלך. קרא את חשבון המים שלך ותראה אם הוא מתאים באמת למונה המים שלך ולמספר הנפשות הגרות בדירה. בדוק את החשבון בסופרמרקט, בדוק אם לא חייבו אותך על חלקים או חומרים מיותרים במוסך, בדוק את חשבון הטלפון שלך ואת חשבון הסלולרי ואמת נתונים עם הפעילות האמיתית שלך בפועל. בדוק לפני שאתה משלם כל דבר. טעויות קורות כל הזמן.

אין מתנות חינם: כאשר מתקשרים אליך מחנות או חברה ומודיעים לך שזכית ב... או שאתה מוזמן לארוחת ערב חגיגית או שסוכן מבקש להגיע אליך הביתה על מנת להדגים לך חינם מוצר כלשהו, דע כי מישהו מבקש למכור לך בלחץ מוצר שבמילא הסתדרת בלעדיו נהדר עד היום ואתה יכול להמשיך ולהסתדר בלעדיו גם הלאה.

דרך חיים: הפוך את החיסכון לגאווה בבית. מקום בו חוסכים כסף וגאים בכך הוא מקום בו חשבון הבנק גדל.

תאר לך: גם אם זה נראה זניח, זה לא. להערכתי, חשבון סלולרי משפחתי וחשבון החשמל המשפחתי מגיע לכ-20 אחוז לפחות מהתקציב המשפחתי ואפשר לקצץ כאן המון.

קנייה זולה: אל תאמין שחנויות זולות יוצרות קנייה זולה. אם נכנסת פעם לאחת מהחנויות המוכרות את כל המוצרים שלהן בדולר פחות או יותר, אתה בוודאי יודע שיצאת משם עם מוצרים בעשרה דולר לפחות ולבסוף לא תמיד השתמשת בהם.

לסחוט: הכנס כביסה למייבש לאחר סחיטה חזקה. ככל שהכביסה פחות רטובה זמן הייבוש שלה קצר יותר.

להשהות קניות: קנה לעצמך מותרות כפרס על מאמץ שעשית על מנת להכניס יותר כסף במציאת עבודה נוספת להשלמת הכנסה או ביצוע שעות נוספות.

נהג בתשומת לב: כאשר אתה רושם המחאה, דאג היטב למלא את הפרטים בצורה נכונה ומדויקת. בנקים מחזירים המחאות רבות מסיבה טכנית, כלומר מאחר וההמחאה לא מולאה כפי שצריך וגובים על כך עשרות שקלים.

עזור לזולת: למד לתת ולקבל עזרה חינם. כאשר אתה מסייע לשכן, מכר, קרוב ועושה עבורו מלאכה מכל סוג שהוא שאתה יודע והוא לא, אתה למעשה פותח בפניך את האפשרות לקבל בעתיד עזרה ללא תשלום שיכולה לחסוך לך לעתים סכומים נכבדים. גם אם לא תוכל לקבל סיוע פיזי מאדם זה או אחר, תמיד תהיה צפוי לקבל סיוע אחר שיוכל להיות לך לעזר בבוא השעה.

הקפד לבדוק: תלוש המשכורת שלך מכיל פרטים שעליך להבין על מנת שתוכל לדעת אם אתה מקבל את כל מה שמגיע לך. להלן הבהרות ופרטים שכדאי לבדוק: דרגה - בדוק אם הדרגה המופיעה בתלוש השכר שלך היא באמת הדרגה שלך בעבודה. לדרגה יש השפעה על השכר ועל מרכיבי השכר והפיצויים. תאריך תחילת העבודה - בדוק אם אכן התאריך בו התחלת לעבוד זהה לתאריך המופיע בתלוש. נקודות זיכוי - נקודות אלו פירושן הנחה בתשלום מס. יש מצבים רבים בהם מגיעות לך נקודות זיכוי ויש לבדוק שאכן הן רשומות כולן בתלוש. עליך לעדכן את הנהלת החשבונות על מנת שיוכלו לעדכן בהמשך פרטים מלאים כגון: נישואין, גירושין ותשלום מזונות, ילד נוסף, בן משפחה חולה חלילה במחלה קשה וכדומה. מומלץ בנקודה זו להתייעץ עם הנהלת החשבונות או עם איש מקצוע. וותק בעבודה - מספר השנים בהן אתה עובד במקום עבודתך חשוב מאוד לשכר ועוד יותר לחישובים לצורך פרישה. הפרשות לקרנות נאמנות וקופות גמל - יש לוודא שהמעסיק אכן מעביר את הסכומים הקבועים כל חודש לקרנות יחד עם הניכויים שלך. כבר היו מקרים שמעסיקים לא העבירו בגלל קשיים כלכליים ואחרים והעובדים לא ידעו... ו'אכלו' אותה. חופשות - על פי חוק, מגיעה לכל עובד חופשה שנתית ועליך לוודא כי הימים שנצברו לטובתך אכן רשומים בתלוש ובמקביל לבדוק שימים שניצלת אכן הורדו מסך הימים הללו ולא יותר. בנוסף יש לעבור ולבדוק את כל הפרטים האישיים ולוודא שהם נכונים ולשבת פעם אחת עם תלוש המשכורת שלך אצל מנהל החשבונות על מנת להבין כיצד בנויים השכר והתלוש. הכנסות של שכיר מתבטאות בתלוש השכר ויש לוודא שאתה מקבל הכל.

תכנון מדויק: מלבד תכנון תקציב שבועי וחודשי כדאי לעשות גם תכנון שנתי ולהחליט איזו הוצאה גדולה תהיה לכם השנה ולתכנן אותה בהתאם. זה יכול להיות שיפוץ חדר שינה, החלפת מכונית, מעבר דירה, ארגון מחדש של חדר לילד או נסיעה לחו"ל. קחו פרויקט והגיעו אליו לאחר תכנון מדויק מבחינת עלויות.

חיסכון בקירור: כשהמקפיא והמקרר שלך מלאים ולא משנה במה, אפילו בסיר ריק, הם צורכים פחות חשמל. ההיגיון פשוט. ככל שיש פחות חלל יש פחות מה לקרר או להקפיא ומושקעת פחות אנרגיה. היות ואנו חיים כל חיינו לצד מקרר ומקפיא, אימוץ טיפ זה יחסוך לך במהלך חייך אלפי שקלים לפחות.

יוקרה יקרה: מעבר לאזור מגורים יוקרתי אינו מסתיים רק בתשלום משכנתא עבור דירה יקרה יותר. הוא כולל ארנונה גבוהה יותר, תשלום גבוה יותר למטפלות, לעובדי משק בית, להוצאות על בגדים ממותגים לילדים על מנת שיוכלו להתערות בחברה וכדומה. אלה עולים הון רב שאם אין לך אותו, כדאי לחשוב שוב על המעבר שהוא בעצם רק התחלת עידן חדש של הוצאות.

כמה אתם?: תעריף המים נקבע גם על פי מספר הנפשות הגרות בבית. בדוק בחשבון המים שלך אם מספר הנפשות הרשום תואם למציאות.

האם אני צריך את זה באמת? האם אני יכול להסתדר בקלות בלי זה? אלו שתי שאלות נפלאות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני כל קנייה. תתפלא כמה פעמים תשובות לשאלות אלו תחסוכנה לך כסף רב.

תקציב ביגוד: בגדים מהווים את אחת ההוצאות הגדולות בכל בית לאורך זמן. למד לא לעשות את הטעות שבקניית בגדים שלובשים פעם בשנה במחירים גבוהים. רבים קונים בגדים יקרים אותם יוכלו ללבוש פעם אחת בשנה אם יתרחש אירוע מתאים ובעונה המתאימה. קנייה כזו כמוה כהנחתם של אלפי שקלים בארון בגדים ללא יכולת כמעט להשתמש בהם.

ארנונה: אם אתה בעל נכס ואין לך דייר כרגע, יש לך פטור מארנונה בעירייה למספר חודשים. גם אם אתה משפץ נכס, אתה יכול לקבל הנחה בארנונה.

נצל הנחות: ניתן לקבל הנחות בארנונה על פי פרמטרים רבים כמו למשל אזרחים ותיקים, בעלי הכנסה נמוכה, נכים, חד-הוריות, משרתים בכוחות הביטחון וכדומה. אם מגיע לך, למה שתשלם יותר?

מינוס כרוני: אם אתה נמצא בחריגה בחשבון, אפיין אותה. האם מדובר בסכום קבוע הנגרר מדי חודש, לדוגמה מינוס של עשרת אלפים ₪ שעובר מחודש לחודש, או אולי מינוס שגדל מדי חודש. לאחר שאפיינת, תוכל לטפל במינוס בהתאם לסוגו. מינוס מהסוג הנגרר אפשר לסגור בהלוואה או במימוש תכנית חיסכון וכדומה. מינוס מהסוג התופח אומר שיש לנקוט בתכנון שונה. ראשית, לעצור דרסטית קניות למעט אותן הוצאות קיומיות ולהפוך את המינוס התופח למינוס נגרר ורק לאחר מכן לטפל בו כמינוס נגרר. בכל מקרה, במקביל יש להגדיל גם הכנסות.

חינוך מתחיל בבית: למד את בני הבית הצעירים לקנות נכון, לקרוא היטב את האותיות הקטנות בכל מבצע, להשוות מחירים, להתמקח מעט, לדרוש אחריות. מה שברור לך כצרכן ותיק להם זה לגמרי חדש.

ישר ולעניין: כאשר אתה הולך לרכוש מוצר מסוים בקניון או בחנות גדולה המכילה אגפים שונים, אל 'תעשה טיול' בכל המקום אלא גש ישירות למקום בו אתה צריך לבצע את הקנייה, בצע אותה וצא מהמתחם. טיול במקום גורם לך לקנות מוצרים נוספים שאתה יכול לחיות היטב בלעדיהם.

עשה זאת בעצמך: אל תחשוש ליטול יוזמה ולטפל בעצמך בחלק מעבודות הבית. כל מה שתצליח לעשות לבד זה חיסכון נטו. לצבוע את הבית, לתקן חורים בקיר, ללטש מעט, לצבוע רהיט ישן, הם לא משימות של היי-טק. סיבוב של שעה בחנות 'עשה זאת בעצמך' תלמד אותך איך מתחילים.

בדיקת מסלול: בדיקת המסלול שלך בחברת הסלולר מדי כמה חודשים ובקשה להוזלה או מעבר למסלול טוב יותר עוזרת. אין צורך לגשת לסניף החברה ואפשר לעשות הכל בטלפון. האפשרות לעבור מחברה לחברה עם אותו מספר תסייע לך לבדוק גם אצל המתחרים את העלויות.

קנייה ברשת: כאשר אתה קונה ברשת האינטרנט אינך צריך לשלוף מזומן. אם זהו אתר קבוע בו אתה קונה, אפילו אינך צריך להקליד את מספר כרטיס האשראי שלך והמצב אפילו מחמיר: כל קליק מוריד מחשבון הבנק שלך סכום נוסף מבלי שתרגיש שאתה נפרד מהכסף. עוד דיסק, עוד חולצה, עוד מוצר למחשב במבצע, דאבל קליק והמטבעות זורמות החוצה מחשבון הבנק שלך לידי בעל החנות.

תא-קולי: התא הקולי שלך עולה לך עשרות שקלים בשנה ועוד סכום של מאות שקלים בשנה כדי לבדוק אם יש הודעות. אם אתה יכול, בטל אותו ובקש להשאיר לך הודעות דרך האס-אמ-אס או לרכוש מכשיר עם משיבון פנימי מובנה.

קו קל: יש לבזק קו טלפון שנקרא 'קו קל' והוא מתאים למי שמרבה לקבל שיחות ולא מוציא הרבה מהן. קו כזה יכול לחסוך לך מאות שקלים בשנה.

כלכלת המשפחה היא מוצר מתמטי: אם על הנייר לא הצלחת לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות יותר ולהוציא פחות מההכנסה, שום דבר לא הולך להסתדר מעצמו.

רכישת דירה: סכום קנייה אידיאלי של דירה הוא כשיש לך 40 אחוז מעלות הדירה ושהחזר המשכנתא אינו עולה על חמישית מההכנסה המשפחתית.

חפש השקעה אחרת: תכשיטי זהב הם לא השקעה. רגע לאחר שרכשת אותם תוכל למכור אותם בפחות משליש מחיר כזהב להתכה

יד שנייה: יש לא מעט מוצרים שניתן לקנות כיד שנייה בלוחות באינטרנט. ספרים, דיסקים, בעלי חיים ומה לא. אקווריום עם דגים וציוד למשל יכול לעלות ברשת שליש ממחירו בחנות. לבעלים הנוכחים שלו שרוצה להיפטר מהאקווריום אין ממש הרבה ברירות ואתה יכול להרוויח. רוצה לרכוש משהו? חשוב קודם על יד שנייה.

כסף קטן: השג לעצמך קופה לכסף קטן ושלשל לתוכה מטבעות שמצטברות בכיסך. במשך הזמן יצטבר שם סכום מספיק גדול על מנת שתוכל לרכוש משהו שאתה צריך. ראה זאת כמעין תוכנית חיסכון לטווח קצר.

הוצאות מיותרות: סמן לך ברשימת הוצאותיך על מה אתה יכול לוותר בקלות ועשה כן. חודשיים לאחר שויתרת, חזור שוב לבדוק מה יהיה לך קצת קשה לוותר עליו אך אפשרי ועשה גם זאת. לאחר שהכנסת לשגרה את הקיצוץ הזה, חזור לרשימה ובדוק אם יש עוד על מה לעבוד ולקצץ. אני בטוח שתמיד תמצא.

למוטב בלבד: כשאתה משלם בהמחאות על מוצר שטרם קיבלת אותו, דאג למחוק את ה'לפקודת' בעברית ובאנגלית, לרשום את שם המוטב, להוסיף 'למוטב בלבד' או 'לא סחיר'. במקרה כזה תוכל לבטל את ההמחאה במידה ולא קיבלת את המוצר. אם לא תעשה כן, ההמחאה עלולה לעבור לצד שלישי ואז תהיה מחויב לשלם את סכום ההתחייבות בהמחאה אפילו אם החברה ממנה רכשת את המוצר פשטה רגל.

חסוך בהדפסה: דיו למדפסת עולה הון וכמה מחסניות עולות כמו מדפסת. חיסכון בדיו עשוי להיות חיסכון של מאות שקלים בשנה ולכן חשוב מאוד להדפיס רק מה שזקוקים לו. פעמים רבות, כאשר אתה מדפיס מאמר או כתבה, אתה מדפיס עמה יחד את כל דף האתר הכולל חלקים לא רלבנטיים. על מנת לחסוך בדיו, העתק והדבק את המלל לו אתה זקוק על מסמך וורד והדפס. אפשרות אחרת, סמן את הקטע המעניין אותך ותן הוראה להדפיס 'הקטע הנבחר'. בנוסף, בחר באפשרויות ההדפסה בסעיף 'הדפסה באיכות נמוכה'. זו משתמשת בכמות קטנה של צבע וחוסכת לך כסף נוסף.

כמה עולה מחשב? כאשר אתה קונה מחשב חדש לעצמך או עבור מי מבני הבית, בדוק מה הצרכים. ההבדל במכשיר שיספק צרכים של גלישה והדפסה לצרכים של משחקי מחשב חדישים יכול להיות כפול מבחינה כספית. חקור היטב מה אתה צריך וקנה בהתאם.

עונת מלפפונים: בחורף יש ירידה בהיקף העבודה של משפצים ואנשי מיזוג. זה הזמן לקבל מהם מחירים טובים יותר ולהיות מחוזרים.

ביקורים: יצאת לביקור עם הילדים במרכז תרבות, מוזיאון, פארק מיוחד? אל תעבור דרך חנות המזכרות או חצה אותה במהירות. חנויות אלו מתוכננות בצורה כזו שתוכל לתרגם את החוויה שעברת למזכרת בסכום גדול. לאחר שבוע אתה אפילו לא זוכר למה קנית את הפסל הצבעוני ב-119 ₪ אבל הכסף כבר נפרד ממך לצמיתות. הפיתרון - להימנע.

התאזר בסבלנות: חצי שנה לאחר השקת דגם חדש של טלפון סלולרי, מחירו יהיה זול הרבה יותר וגם תוכל לדעת כבר אם מדובר בדגם מוצלח.

מה עדיף?: מזגן הוא מכשיר החימום היעיל ביותר. הוא מחמם חללים מהר יותר וחזק יותר ובפחות כסף. למרות שההשקעה הראשונית בו גדולה יותר מתנור חימום, השקעה זו חוזרת אליך בצורת חיסכון ניכר בחשמל ובמקרה זה מזגן נותן מענה גם לחום הקיץ.

חבר חסכן: אחד החברים הטובים ביותר של החוסך הוא התרמוסטט (וסת חום). תפקידו של התרמוסטט הוא לדאוג שתשלם פחות חשמל על ידי כך שהוא מפסיק את צריכת החשמל ברגע שמכשיר חשמלי מגיע לרמת טמפרטורה מבוקשת. ניתן להשתמש בשירותי התרמוסטט לחיסכון בחשמל במזגן מקרר, במזגן מחמם, בטוסטר אובן, בתנור אפייה, בטוסטר, במפזר חום ועוד.

צרכן, דע את זכויותיך: למד מה מגיע לך כצרכן, מה והאם אתה יכול להחזיר גם לאחר קנייה, למד מה זכויותיך אם רכשת מוצר פגום או שלא עמד בהבטחות. היכולת לקבל מהמוצר שקנית את המרב הוא צרכנות נבונה שתפקידה לכבד את הכסף שלהשגתו טרחת.

תקופה אידיאלית: חתונה בחורף זולה יותר ומשאירה בידי זוג צעיר שהוא גם חכם רווח לאחר האירוע. זוגות רבים שאומרים לעצמם 'מתחתנים רק פעם אחת' ומתחרים בחתונות פאר, עוצרים לעצמם את ההתקדמות הפיננסית למשך שנים רבות.

משחקים חינוכיים: שחק עם הילדים במונופול ובמשחקים דומים. הם יפנימו בהדרגה את חוקי הכסף ואת כללי המסחר. תוך כדי, שוחח עמם על כסף והשתדל לעמת אותם עם עולם המונחים הפיננסיים והכלכליים.

ארוחה חסכונית: אם אתה נוהג לאכול מדי יום בחוץ, תוכל להביא עמך ארוחות נהדרות ולחסוך לפחות 500 ₪ בחודש שהם 6000 ₪ בשנה. (לפי חישוב של כ-35 ₪ לארוחה יומית קנויה וחיסכון של חצי מערכה אם הבאת מזון מהבית).

ילדים עובדים מעריכים יותר את הכסף: תן להם אפילו עבודות מאולתרות, העיקר שיבינו שכסף אינו צומח על עצים. אם אתה יכול, קח אותם למקום עבודתך והראה להם מה אתה עושה כל היום ועבור איזה סכום אתה עושה זאת.

השוואת מחירים: כאשר אתה משווה מחירים, התאם מחיר למשקל ולא מוצר למוצר. בדוק כמה עולה המוצר וכמה הוא מכיל, כך תוכל להשוות בצורה נכונה.

קניות בחברותא: יציאה לקניות עם חברים היא טעות כלכלית ממדרגה ראשונה. כשאתה יוצא למסע קניות עמם, אתה נוטה לבצע רכישות לפי הרגלי הקנייה והיכולת הכלכלית שלהם. שני פרמטרים אלה הם לא הפרמטרים הכלכליים שלך ואתה עשוי לבצע טעות כלכלית ממנה אתה חייב להימנע.

שפץ לפי יכולתך: אל תיקח הלוואות לשיפוץ המטבח, להחלפת אמבטיה או לריצוף הבית מחדש. כל אלה יכולים לחכות עוד פרק זמן עד שתגיע שעת כושר ויהיה לך די כסף למימושם.

רכוש בגדול: כאשר אתה רוכש מכונת כביסה, מייבש או מדיח, רכוש אחד כזה עם קיבולת גדולה של כביסה וכלים. מכשיר זה יסייע לך לבצע פעולות נדרשות בתדירות נמוכה יותר ועל ידי כך לחסוך כסף רב במצטבר.

מים יקרים: מים בכדים הם לא תמיד האופציה הזולה ביותר. ליטר מים בסופרמרקט עולה בממוצע ברכישת שישייה, כשקל אחד. בדוק כמה אתה משלם על המים המינרליים שלך.

קניית ביטוח: תפקידו של סוכן ביטוח למכור לך ביטוח. זו פרנסתו. אתה רוכש ביטוח כשאתה חש בסכנה. ככל שאתה מפחד יותר וסוכן הביטוח מצליח בשיטותיו להצביע בפניך על קטסטרופות וללבות את אש הפחד שלך כך יגדלו התשלומים שתאלץ להפריש מדי חודש לביטוחים השונים. לעתים, הוצאה זו מכבידה ויש מקום לצמצם אותה תוך מחשבה שקולה.

משכנתא הפוכה: למחזיקי דירה מבוגרים קיימת אפשרות לשפר את תזרים המזומנים החודשי שלהם באמצעות משכנתא הפוכה. מדובר במשכנתא תמורת משכון הדירה שאין צורך להחזיר כל זמן שגרים בה. את סכום המשכנתא ניתן לקבל כתשלום חודשי או בסכום אחד והרעיון הוא שאפשר לגור בדירה, לקבל כסף עבור הדירה מהבנק ולהעביר אותה לרשות הבנק במקרה של פטירה או מעבר לדיור מוגן או אחר. ביטחון יחיד שיש לתת לגבי משכנתא זו היא הדירה עצמה והיא הופכת למעשה את נושא רכישת הדירה לחשובה מנקודה נוספת. כאשר אתה יכול לעבוד בגיל צעיר ובוגר אתה משלם משכנתא ובגיל שאין ביכולתך לעבוד הדירה משלמת לך בחזרה את ההשקעה למחיה.

טעות לעולם חוזרת: לפעמים לא מאוחר מדי לתקן טעות. אם קנית דירה שהיא 'גדולה' עליך, אתה יכול למכור אותה ולתקן בכך את הטעות ולא לשלם עליה כל חייך.

קנה בהתאם לצורך: קנה פרות וירקות לא על פי משקל כי אם על פי מספר היחידות שאתה נזקק להם. אנו אוהבים לצחוק מאזרחי אירופה הקונים 4 מלפפונים, 2 עגבניות ותפוח אחד. אבל מי שמצחיק הוא למעשה דווקא הישראלי כי בעוד שהקונה האירופי אוכל את כל מה שהוא קונה, אנו קונים פי שלוש, אוכלים שליש ומשליכים את היתר בסוף השבוע מאחר שהם כבר רכים מדי.

פעם בחיים: הרבה הוצאות גדולות שניתן לחסוך בהן מתבצעות בעזרת הטיעון הפסיכולוגי החזק של 'פעם בחיים'. אנו מסוגלים להוציא עשרות ומאות אלפי שקלים שלא יוחזרו אלינו מאחר וחתונה יש רק 'פעם בחיים' וילד ראשון יש גם רק 'פעם בחיים' ואם זה היה בן ראשון אז בת ראשונה יש רק 'פעם בחיים', מגיעה לנו מכונית חדישה כי חיים רק 'פעם אחת' ובר-מצווה יש 'פעם בחיים' ומסיבת גיוס כהלכה ומסיבת שחרור כי משתחררים רק 'פעם אחת' ואם כבר עוברים דירה לבית 'רציני' אז צריך לשפץ הכי טוב והכי יקר כי זה פרויקט שעושים אותו רק 'פעם אחת' בחיים ואת הטיול הגדול לארה"ב נעשה בגדול ונקנה כל מה שנראה כי יש מקומות שמגיעים גם אליהם רק 'פעם אחת בחיים'. אם תחשוב על כך, כל שלוש-ארבע שנים יצוץ משהו שאתה עושה רק 'פעם אחת בחיים' ואתה משקיע שם את רוב כספך שהצלחת לאסוף לאחר שהתאוששת מה'פעם בחיים' הקודם.

מסחטת כסף: אירועים הם מקור לא אכזב להוצאות ואם אתה מכין תקציב לאירוע כדאי מאוד לקחת בחשבון את כל ההוצאות כולל מחיר המנה, הצלם, התקליטן, המאפרת, הספר, ההזמנות, קניית הבגדים, בית הכנסת, הארוחה שלאחר כך, הבגדים המיוחדים לבית הכנסת, הטיפים, קישוט המכונית, הזיקוקים, הפרחים והבלונים, ההפתעה הגדולה של הערב, שדרוג בר המשקאות, נעליים, טלפונים, שליחים, לילה במלון, ארוחות במסעדות כי אין זמן, ועוד. וזוהי רשימה חלקית בהחלט.

עקרונות המשא ומתן: לימוד עקרונות אלה הם אחד הכלים המשתלמים ביותר והמחזירים את ההשקעה בהם מכל אותם כלים המשמשים בצמצום הוצאות (כמו מחירים טובים יותר) והרחבת הכנסות (מכירות רבות יותר). קבע הגדרת יעדים שאתה מבקש להשיג ואת אלה שעליהם אתה מוכן להתפשר. את החלק הראשון אתה צריך להציב קודם כל לעצמך. איסוף מידע אודות השוק בו אתה עומד לנהל את המשא ומתן והבנת העובדות הבסיסיות הן הצעד השני לצד הבנת טווחי המחירים הקיימים בשוק. לבסוף, עליך לנהל את המשא ומתן עם המוכר או הקונה קודם כל וירטואלית, בראש, ולהגיע למספר התרחשויות עליהם יהיה לך מענה מושלם לפני המשא ומתן האמיתי. אלה יסייעו לך לקבל יותר, להשיג יותר ולשלם פחות. כדאי מאוד להתמקצע בתחום זה.

הסכם הדדי: במצבים בהם אתה מבצע ארגון מחדש של הוצאות ניתן להגיע להסכמה עם בני משפחה וקרובים שמהיום והלאה לא קונים מתנות בימי הולדת וחגים ורק מחליפים ברכות. מדובר במקרה זה בהוצאה שיכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה שאתם יכולים לחסוך. בתקופה שבה אתה מארגן את חייך הפיננסיים מחדש אין פרות קדושות וגם אם לפעמים לא כל כך נעים - זה לא נורא.

סוף שנה: כאשר אתה מתכנן לרכוש מוצרים המיובאים מחו"ל כמו גופי תאורה או רהיטים, כדאי להמתין לחודש דצמבר, מאחר ואז הספקים בחו"ל, וגם בארץ, מעונינים לרוקן את המחסנים שלהם לקראת ספירת מלאי והם יוצאים במבצעי הנחות משמעותיים.

עשה בעצמך: את רוב הסתימות בצנרת של הבית אתה יכול לפתוח לבדך עם כלים וחומרים שעולים פחות מ-100 ₪ ויכולים לשמש אותך זמן ממושך.

חיסכון באתר: בכל פעם שאתה משתמש במייל במקום שיחת טלפון או פקס אתה חוסך כסף שמגיע לסכום נאה של עשרות שקלים בכל שנה.

בחן עצמך: אמת פנימית משתלמת ויכולה להעניק לך ריבית. לכל אחד יש משהו שבגינו הוא מבזבז כסף מדי חודש ושהוא בהחלט יכול לוותר עליו. זה יכול להיות עישון, מילוי טפסי הימורים בסכומים מופרזים, אלכוהול, נעליים, נשים או כל דבר אחר. אל תרמה את עצמך. שים את האצבע במקום האמיתי, גם אם לא נעים לך להודות לפעמים גם כלפי עצמך. זכור: שם טמון הכסף שאתה מחפש לחסוך.

בקש אפשרויות: נסה לקבל תמיד זכות החזרה כספית או החלפה לכל מוצר שאתה קונה. פתח את האריזות בזהירות כאילו שקיבלת את המוצר בהשאלה, כל זאת על מנת שתוכל להחזיר או להחליף במידה שהמוצר לא עומד בציפיות. מוצר שאתה לא מרוצה ממנו, כידוע לך, הופך מהר מאוד למוצג חסר שימוש על המדף בעוד שאתה בדרכך לרכוש מוצר אחר שכן ישביע את רצונך. בין אם זו חולצה שמחליפה מקום במשך שנים ממדף החורף לקיץ ולהפך ובין אם מדובר במערכת מוסיקה. חשב מראש את צעדיך כך שתוכל להחזיר אם התחרטת בפרק זמן מסוים. אל תקנה פעמיים מוצר שאתה יכול וצריך לקנות רק פעם אחת.

חדל מעישון: אחת ההזדמנויות הגדולות בחיסכון בכסף טמונה בסיגריות. מעשנים שיפסיקו לעשן יחסכו מאות שקלים בחודש וירוויחו בריאות. למעשנים אני מציע להשקיע בטיפול להפסקת עישון ויש רבים כאלה. כל השקעה בטיפול כזה משתלמת בכל מצב של חשבון בנק רעוע מאחר והיא מחזירה את עצמה מהר מאוד.

ברר תחילה: לפני שתכניס את הרכב לטיפול בקש הצעת מחיר. לאחר מכן בקש הנחה. כל עוד המכונית אינה בידי המכונאים - אתה מחוזר.

רכוש בחורף: רכישה של כרטיסי טיסה לחופשת הקיץ כבר בחורף עשויה להוזיל את מחירם בעשרות אחוזים.

מי ילך לקנות? בחרו במשפחה את בעל האופי החזק ביותר ושלחו אותו לקניות. היצמדות לרשימה היא המתכון להקטנת הוצאות המזון. הוצאות אלו הן ההוצאות שהכי קל לחסוך בהן עשרות אחוזים.

אופנה חולפת: זכור תמיד כי כל מה שהוא שיא האופנה היום ובעקבות כך גם יקר יותר יהיה בעוד כמה חודשים מיושן משהו ולכן השקעה בניסיון להיות אופנתי כמוה כרדיפה אחר הרוח בתוספת לרכישות יקרות שלא מחויבות המציאות.

אל תתפתה: מבצעי 'קנייה, הוסף, קבל' הם מבצעים שבאים למכור לך עוד מוצר. למרות שאתה חושב שאתה מקבל הטבה מסוימת, אתה נגרר להוצאה בטוחה. למד לקנות רק מה שצריך ולסנן 'רעשים' של מבצעים שאתה לא באמת צריך. שאל את עצמך: "האם הייתי קונה זאת אם הייתי רואה את המוצר מונח סתם כך על המדף?"

קנה עכשיו שלם בשנה הבאה: מוכר לך? ובכן, כל המבצעים הללו הם צרה גדולה שאתה נכנס אליה מבלי לחשוב והיא יכולה ללוות אותך שנים ארוכות. העובדה שהתשלום יהיה היכן שהוא בעתיד גורמת לך לקנות יותר והרבה מוצרים שאינך חייב. מועד התשלום מגיע מהר משחשבת ואז אתה צריך לשלם גם על קניות ההווה וגם על העבר. הפטנט הזה מחסל לך את העתיד.

מה מחכה לך?: בדוק את המוכנות לאירועים פיננסיים בחייך בעוד חמש ועשר שנים. חתונה של הילדים, בר מצווה, החלפת דירה, תינוק חדש וכדומה. חשוב על כך ובנה תוכנית פעולה מסודרת. ככל שתגיע לאותו מועד מוכן יותר ותתחיל להתכונן מוקדם יותר, כך תיטיב עם עצמך.

אשראי בחו"ל: כאשר אתה משתמש בכרטיס אשראי בנסיעה לחו"ל, אתה משלם שערי המרה גבוהים יותר מאלה שהיית יכול להשיג אצל חלפנים באופן משמעותי. יש לדאוג רק שאתה מקבל מהם שטרות כסף טובים על מנת למנוע אי נעימות.

הזמנות באינטרנט: תוספי מזון שאינם תרופות ניתן להזמין באינטרנט מחו"ל במחירים טובים יותר מאשר בחנויות.

ביטוח נסיעות: אם אתה מחזיק כרטיס אשראי זהב יתכן מאוד ויש לך כבר ביטוח נסיעות לחו"ל. בדוק מה הוא מכיל לפני שאתה רוכש פוליסה שכזו.

הזדמנות פז: התרגל לעיין בהזדמנויות עסקיות המופיעות בלוחות העיתונים. אולי משם תצמח לך הזדמנות עסקית להרחבת מעגל ההכנסות שלך?

זה תלוי בך: אחד המוכרנים הטובים ביותר הם הדחפים שלך. היכולת להשתלט על דחפים ששולחים אותך לקנות מוצר זה או אחר ושאינך יכול כרגע להתנגד להם, הן תוכניות החיסכון והרווח הטובים ביותר שאתה יכול להפעיל. התחל עם התגברות אחת על דחף ראשון. הצלחה על דחף ראשון תעשה את הבאים אחריו קלים יותר. אתה חייב לנסות ולהצליח. זה אפשרי ותלוי רק בך. מי זוכר מה קנית לפני שלושה חודשים בגלל דחף רגעי? רק חשבון הבנק שלך יודע שחסרים לו עוד אי אלה שקלים בעקבות אותו דחף.

חסוך ככל יכולתך: פתח תוכנית חיסכון והפקד סכומים קטנים. 50 ₪, 100 ₪, 200 ₪ באופן קבוע או כל סכום אחר שלא תרגיש בחסרונו בחשבון. תמיד יהיה לך מה לעשות עם הסכום המצטבר בבוא יום פירעונה של התכנית.

חיסכון או הגדלה: חשוב על לימוד קורס שיוכל להעניק לך כלים נוספים להרחבת מעגל ההכנסות. לצמצם את ההוצאות זה בסדר אולם יש לשאוף גם להשיג מקורות הכנסה נוספים או טובים יותר. השקעה בלימוד מקצוע שיכניס לך יותר כסף מזה שאתה מרוויח היום עשויה להיות המהפך הדרוש לך כרגע.

תכנון משפחתי: כדי לבצע קנייה מושכלת של מזון כדאי לתכנן בכתב עם בני ביתך מה תאכלו השבוע בבוקר, בצהרים ובערב, כולל ארוחות לבית הספר. על פי הארוחות רשמו את המוצרים הנדרשים ותגלו איך רשימת הקניות מצטמצמת והופכת לקלה להשגה.

תאם את קנייתך: כאשר אתה מבצע קניות בסופר יש לגודלה של העגלה משמעות פסיכולוגית. אם העגלה אינה מלאה מספיק תהיה לך תחושה שלא קנית מספיק ותחושה זו הופכת באופן סמוי לפחד ממחסור. התחל קנייה עם מוצרים שתופסים נפח גדול בעגלה. ארגז של מים מינרלים או חבילה של נייר טואלט או נייר מגבת, טיטולים וכל דבר שתופס הרבה מקום. פסיכולוגית, זה עובד ואם זה עובד אז למה לא להשתמש?

מקור האושר: אחת ההשקעות הגדולות והנבונות שאדם יכול לעשות בחייו היא ללמוד על מקור האושר. על רגל אחת אגלה לך שמקור האושר לא נמצא במקומות רחוקים כי אם אצלך בראש. קריאת ספרים על אושר יכוונו אותך לקראתו וכאשר תמצא את האושר לא תזדקק להרבה כסף על מנת להיות מאושר. קרא את ספרי חכמי המזרח, אושו, דלאי-לאמה ועוד, אותם תמצא על מדפי הספרים בחנויות ותגלה בהם עולם שלם וחדש.

ידע זה כוח: אל תפסיק להחכים כלכלית ולהבין איך אפשר להרוויח יותר בהשקעות בשוק ההון, בעסקים ובנדל"ן.

מתי המועד הנכון?: מוצרי קוסמטיקה ובשמים רצוי לקנות לפני החגים. התחרות בין הרשתות השונות נמצאת אז בעיצומה ואתה יכול להרוויח הפרש של עשרות אחוזים מהמחיר של יום רגיל.

העזר במכרים: כאשר אתה רוצה לצאת לחופשה ברר אצל כל חבריך העובדים במקומות כמו צה"ל, משטרה, גופים הקשורים למוסדות מדינה כמשרד החינוך או בחברות ההיי-טק - אם יש אצלם מבצעים שאתה יכול להצטרף אליהם במחיר שוועדי עובדים השיגו עבורם. חופשה זו יכולה לחסוך לך אלפי שקלים ולעתים כל שמפריד בין החיסכון הזה לבינך הוא שיחת טלפון לחבר.

רוצים למכור לך משהו בטלפון? עיתון? דירת נופש? ביטוח? אל תתחיל שיחה מאחר וסופה יהא בקנייה מיותרת. התמנונים ארוכי הזרועות שמאחורי הקו מכירים את כל התרוצים שלך וכל מילה שתאמר גם אם אתה בטוח שאתה מתוחכם, תגלה המשך לשיחה שבסופה תמצא את עצמך מבצע קנייה. 'לא מעוניין' וניתוק, תהא האסטרטגיה היחידה שתציל אותך מהם. לא מנומס? נכון, אבל חסכוני ביותר.

מחירים קבועים? אין דבר כזה! תפנים כי כל מחיר ניתן לכיפוף. אם תאמין בכך ולא במנטרה שמדקלמים בחנות, תוכל לחסוך עוד ועוד.

תכנית פיננסית: נסה תמיד למצוא דרך להרוויח יותר על מנת לאפשר לעצמך לקנות. צמצום טוב רק על מנת לאזן תקציב ולבנות את התקציב המשפחתי ולהכין תכנית פיננסית לחיים.

אל תהמר: אחת המחלות הקשות ביותר ההורסת כל תקציב בכל סיכון היא מחלת ההימורים. קזינו, טוטו, לוטו, חיש-גד, אופציות מעו"ף כהימור, מט"ח כהימור וכדומה, כל אלה יביאו כל אדם שכזה בסופו של דבר לפשיטת רגל.

10 טיפים לחיסכון בעת מסע קניות עם הילדים איש מכירות סמוי: הרעב הוא איש המכירות הטוב ביותר. מבוגרים, ובעיקר ילדים, שילכו לקניות רעבים, יתקינו במוחם הרבה ארוחות במהלך מסע הקניות בסופר ויכניסו את המוצרים הללו לעגלה. ילד שבע לא חושב על אוכל ולא משתתף במסע האיסוף.

צעירים מדי: ככל שילדים נחשפים לעולם המותגים מאוחר יותר כך תחסכו יותר כסף. לא פעם ההורים הם שמלמדים את הילדים על טיבם של מותג זה או אחר ולאחר שהילד תופס את העניין, כל קניה של חולצה הופכת להוצאה רצינית.

אלפו אותם: על מנת להעניק לילדים את תחושת ערך הכסף תנו להם לעשות עבודה כלשהי סמוך ליציאה לקניות. זו יכולה להיות עבודת ניקיון, שטיפת מכונית, רחיצת כלים או גיזום דשא. שלמו לילד עבור עבודתו. אם ילד שטף את המכונית המשפחתית תמורת 30 ₪ ויבקש במהלך הביקור בקניון משחק מחשב ב-300 ₪, הסבירו לו כי מדובר בשווה-ערך של שטיפת 10 מכוניות ותנו לו להחליט אם המשחק בכלל שווה את המאמץ.

תקצבו הוצאות: הגדירו תקציב מראש אותו יוכל הילד לבזבז. 50 שקלים שניתנו בבית לפני היציאה, למשל, אמורים להיות הגג אותם יוכל הילד לבזבז במסע הקניות בקניון. כניסה לחנויות השונות ללא תקציב מציבה את השמיים כגבול.

מבחן עלויות: שחקו עם ילדיכם בהשוואת מחירים בין המוצרים השונים. למדו אותם לבדוק מה המחיר האמיתי של כל מוצר על פי מחירו ומשקלו. הסבירו להם שבחנויות מנסים למכור להם מוצרים יקרים ומתפקידם להבין את תרגיל המוכרים כדי שלא יעבדו עליהם. ילדים לא אוהבים שעובדים עליהם...

תדרוך חי: הראו לילדים שלכם ממש בצורה מוחשית איך ניתן לחסוך כסף. השוו למשל את מחירו של בקבוק מים קטן בסופר (כ-4 שקלים) לעומת מחירו בקניון (כ-8 שקלים). הוכיחו להם כיצד יכולים הם לחסוך 4 ₪ על ידי הצטיידות בבקבוק מהבית ובקשו אותם לגלות דרכים נוספות לחיסכון. ברגע שהם יעברו לצד החוסכים, הם יהפכו להיות פריקים בתחום.

סימולציית חיים: בסיבוב הקניות הבא קנו להם משחק מונופול ושחקו עמם. למדו אותם כמה חשוב לחסוך ואיך הכסף יכול לעבוד עבורם (רכישת נכסים במונופול והשכרתם, למשל). בפעם הבאה שתפו אותם בניסיון שלכם לחסוך. שתפו אותם בחשיבה משותפת כמה חסכתם ומה אתם יכולים לעשות יחד באותו כסף שחסכתם.

למידת ערך: דמי כיס הם הדרך הטובה ביותר על מנת לתת לילדים כלים להתמודדות עם גבולות כספיים. יוצאים לקניות? שהילד לא ישכח להביא את הארנק עם דמי הכיס שלו למקרה וירצה לקנות משהו. הוא כבר יעשה חשבון טוב יותר כשהכסף יוצא דווקא מהארנק שלו ולא משלכם.

הידוק חגורות: ילדים המודעים לבעיות כלכליות הקיימות במשפחה מבינים שיש לעתים להדק את החגורה והם יודעים לדלג על בקשות שהן לא ממש חיוניות. ילד שאינו מעורה בכך ומבין שקיימת מגבלה לכסף מצד הוריו, משוכנע שהם הורים רעים ולכן אינם קונים את כל מבוקשו.

קנו בימים רגועים: לכו לקניות בימים שאין הסתערות של קונים בחנויות. ילדים הרואים אנשים שעורמים מוצרים על העגלות, בטוחים שככה צריך. עריכת קניות בסופר בתחילת השבוע בשעות בהן התנועה דלילה, תספק אווירה רגועה יותר מקניות בסופר ביום שישי בצהרים, שעה שכל עם ישראל אוסף מהמדפים מכל הבא ליד ותורים ארוכים משתרכים ליד הקופות. אווירת קרנבל שכזו טובה רק לחנויות ולא לצרכנים המגיעים לשם לביצוע קניות.