עצות למסחר יומי בבורסה ובמט"ח

התמדה: זכור כי לא מתעשרים מפעולת מסחר אחת מוצלחת, לא מ-5 פעולות מוצלחות וגם לא מעשר כי אם מרצף עקבי ולאורך זמן. עליך לעבוד נכון ולאורך זמן. לטעות פחות ולהצליח יותר וזה רק עניין של זמן וסבלנות.

גילוי מציאות: אחד ממקורות המידע החשובים ביותר לעשיית רווחים במסחר יומי במניות הוא מחירי ask ו-bid במניות. הפערים וההפרשים יכולים להבהיר לסוחר-יום היכן ניתן למצוא מציאות, והיכן יש פערים שניתן בעזרתם לעשות סיבוב רווחי ומעניין.

זה לא קזינו: לעולם אל תפעל בשוק ההון מתוך שעמום או מתוך רצון לסחור. כל מסחר יומי במקרה זה יכול להיגמר רע משהתחיל, כלומר, בהפסד הכסף שהיה לך לפני שסחרת. עליך, כסוחר-יום, לבצע רק פעולות מסחר שאתה בטוח באמת ובתמים שיניבו לך רווח או שלפחות יש לך סיבה מספיק טובה לחשוב כך. שוק ההון הוא מקום בילוי יקר ביותר. אם משעמם לך, נסה לחפש לעצמך תחביבים אחרים.

תנודתיות מסוכנת: מסחר רב-פעולות אינו מהווה תמיד ערובה לרווחים. משקיעים היפר-אקטיביים, המוכרים וקונים מדי יום או מספר פעמים בשבוע, עלולים לגלות כי מלבד תשלום עמלות, הם אינם מצליחים, בשורה תחתונה, להפיק תועלת רבה ממהלכי מסחר אלה.

צומת דרכים: תנודתיות נמוכה בשילוב מחזורי מסחר נמוכים מאותתים לסוחר-יום כי נייר-הערך עומד בפני צומת דרכים והוא עלול לפרוץ מעלה או מטה. נתון שיכול לעניין וליצור כר נוח לפעולתו של סוחר-יום מקצועי.

אחריות אישית: עליך לזכור כי אתה אחראי תמיד על פעולות המסחר שלך. אין שוק רע או שוק טוב. יש מסחר שאתה הצלחת בו או לא. עליך לנהל את המסחר כך שכל בעיה המתעוררת זוכה לטיפול הולם ומהיר על מנת שלא תגרום להפסד גדול מדי.

רק לא פאניקה: אחד הדברים החשובים במסחר הוא קור רוח. סוחרי-יום הנתפסים לבהלה במהלך של אירועים חריגים, מבצעים את כל הטעויות האפשריות. כשכולם נתונים בפאניקה ומוכרים מכל הבא ליד, ניתן לרכוש הזדמנויות. גם אם החלטת לא לרכוש בשלב זה, אל תרוץ למכור. אירועים חריגים משפיעים בדרך כלל רק לזמן קצר על השוק.

אשליית ההתעשרות: סוחרי יום אשר הרוויחו כסף בשבוע מסחר נוטים לבזבז יותר במהלך אותו שבוע בגלל אפקט העושר. עליך לעשות הפרדה בין רווחים אלה לבין חייך הפרטיים.

לימוד חיובי: כל הפסד הוא גורם טוב ללמידה. חקור את הפסדיך על מנת שלא תשלם מספר פעמים על אותה טעות. אתה חייב להבין מה שלא עבד כשהפסדת ומדוע זה קרה לך. ניתוח ומחשבה במקרים של הפסד הם-הם ההבדל בין סוחר-יום מוצלח לאחד שמפסיד באופן קבוע.

אל תסמוך על המזל: אל תתבלבל בין ידע למזל. השקעה טובה ניתן לעשות בעזרת ידע רחב וניסיון מוכח. משקיע צעיר שהצליח עם מעט מזל להרוויח כסף וסבור כבר שזה אינו מזל אלא ידע, מתחיל לצעוד בדרך ארוכה של טעויות מצטברות.

האמן בעצמך: אתה חייב לשמור על גישה חיובית ולא להיכנס למצבי רוח ודיכאונות גם אם המסחר היומי שלך אינו מצליח. אתה חייב להיות חדור מוטיבציה ואמונה כי ביום המסחר הנוכחי כן תצליח בפעולות המסחר. אם לא תאמין בעצמך כי אז העסק אבוד מראש. התמקדות בהפסדים לא תביא בהכרח לרווחים.

ללא רגשות: כדי להצליח בהשקעות בשוק ההון על המשקיע להיות יותר אובייקטיבי ופחות אמוציונאלי, כי הרצון לראות את הדברים בצורה נוחה למשקיע או באופן בו הוא ירגיש טוב יותר, מונע ממנו לא פעם לראות את הדברים בצורה ריאלית ודוחף אותו לביצוע פעולות שיביאו אותו בסופו של דבר לרצף של הפסדים.

שכר לימוד: עליך להבין ולהיות מוכן לשלם שכר לימוד. קבלת תואר בשוק ההון בכלל עולה הרבה כסף. תהליך הלימוד מלווה בהפסדים כואבים של כסף שהם למעשה שכר הלימוד שלך. זהו חלק בלתי נפרד מהמסחר היומי ועליך להבין זאת כבר עכשיו.

למידה בפועל: שהייה מול מסכים בלבד אינה הופכת את האדם למשקיע מוצלח, בדיוק כפי שסטודנט המגיע לכל שיעורי האוניברסיטה אינו הופך בסוף ארבע שנים לעורך-דין או לרואה-חשבון מוצלח. ברור לכל שמעבר ללימוד החומר דרושים גם כישורים עצמיים טבעיים. משקיע בעל כישורים יכול להניב תשואה טובה גם כאשר השוק בינוני ומשקיע בינוני יכול להשיג תשואה גרועה גם כשהשוק טוב.

כנות עצמית: אל תכחיש שטעית ואל תשקר לעצמך. אם אין לך את הזמן והיכולת לסחור, אל תעשה זאת. אם אין לך סבלנות או מצב רוחך שלילי, יהא זה נכון להימנע ממסחר. עדיף לא לעשות מאשר לעשות ולטעות.

שיפור עצמי: סוחר-יום בודק את השיפור ביכולותיו במסחר על פי הפרמטרים הבאים: ¨ מספר מהלכים בהם הצליח מתוך כלל מהלכי המסחר שביצע. ¨ מספר מהלכי מסחר בהם כשל מתוך כלל מהלכי המסחר שביצע. ¨ אחוז הרווח שלו במהלכי המסחר שהצליח בהם. ¨ מאזן שנתי של רווחים והפסדים. בשורה תחתונה - כמה כסף התווסף לחשבונו לעומת השנה שעברה.

צ'יק-צ'ק: למחויבות יש חלק חשוב בתהליך ההצלחה. אין הצלחות מהירות שהתרחשו בן-לילה ואין מגע קסם. הצלחה היא פרי של עבודה קשה, מחויבוּת לתהליך, השקעה ולימוד ושום דבר אחר לא.

התמקצעות: עליך להתמקצע בתחום מסחר מסוים ולא לדלג מתחום לתחום. התחל עם מניות. זה למשל פחות מהיר וקצבי ממסחר במט"ח. אל תסחר בכל המכשירים הפיננסיים כי לא תצליח ללמוד דבר ולא תשתלט על סודות המסחר בכללם. פתיחת טריידים בסחורות, מט"ח ומניות לא תקדם אותך לאף מקום. התמקצע בתחום מסוים ולמד אותו היטב.

מסחר יומי: סוחר-יום חייב להתחיל את דרכו בענף לאט ומעט. יש להתקדם עקב בצד אגודל, לפתוח בשלבי ההתחלה בהוראת מסחר בודדת, לעקוב וללמוד אותה ותוך כדי גם לתעד טעויות. יש להתחיל בהשקעה של סכומים זעירים ולא כלכליים. העיקר הוא ללמוד איך העסק עובד. כי התחלה בקטן = שכר לימוד נמוך.

מצב השוק: בשוק ההון קיימים שלושה מצבים והם: שוק עולה, שוק יורד ושוק מדשדש. אין תוכנית המתאימה לכל שלושת המצבים הללו ועל המשקיע המיומן להכין תכנית פעולה לכל מצב ומצב, לזהות את המגמה הראשית השלטת באותו רגע בשוק ולפעול בהתאם.

ניתוח שוק: בדוק אם קיימים קונים גדולים באותו נייר ערך מסוים שמעניין אותך הממתינים במחירי קנייה נמוכים מהשוק. בדוק מה היצע המוכרים ומה כמות ניירות-הערך שהם מבקשים למכור. על ידי ניתוח המאבק בין קונים למוכרים בשוק המניות תוכל למצוא עסקאות מענינות למסחר יומי ולקרקוף.

הגבלת מסחר: השתמש בסטופ-לוס בכל פעולת מסחר שאתה עושה כסוחר-יום. פעולה זו תסייע לך להתגבר על רגשות כשתצטרך למכור מניה כלשהי מבחינה מקצועית. החלק הרגשי הוא עקב-אכילס של סוחרי-יום.

תשואה עודפת: אסטרטגיות מסובכות הן לאו דווקא הדרך הנכונה והבטוחה להשגת תשואה עודפת על השוק. ככל שהאסטרטגיה מסובכת יותר, כך גדלים הסיכויים שמשהו ישתבש וירחיק ממך את המטרה אליה אתה שואף. פעמים רבות, אסטרטגיה פשוטה בתוספת סבלנות מביאה את המשקיע היישר אל מטרתו.

צעד-צעד: מומלץ לכל סוחר-יום שיהיה בקיא במסחר בשוק ההון ויבין את הלכי הרוח השוררים בו. משקיע שהחל זה עתה את דרכו בשוק ההון וינסה את דרכו במסחר יומי, כמותו כתלמיד כיתה א' שמתחיל את דרכו בבית הספר בכיתה ד'.

שפשוף עצמי: אל תתחיל לסחור לפני שתרגלת את ה'דמו' במהלך זמן ארוך ומצאת כי אתה מרוויח בו יותר

פקח עין: שים לב למוכרים גדולים בניירות-ערך. ברגע שמישהו מבקש למכור כמות גדולה של נייר-ערך מסוים, הסיכוי שאותו נייר-ערך יעלה לפני שהוא ייפטר מכל הסחורה שברשותו, הוא נמוך. מכאן שעליך להימנע מלהיכנס לפוזיציה שמצפה לעליות באותו נייר.