עצות למציאת עבודה וקבלת קידום

הקפד תמיד על בגדים נקיים ומגוהצים: חולצה מכופתרת עם שרוול ארוך תהיה תמיד מרשימה יותר מחולצה בעלת שרוול קצר. אם בחוץ לא שורר חום של 32 מעלות, כדאי לאמץ את החולצה הארוכה.

לעולם אל תגיע בנעלי התעמלות או במכנסיים קצרים לראיון עבודה אלא אם אתה מתמודד על תפקיד של מאמן כושר.

כפכפים וסנדלים עם או בלי גרביים בראיון עבודה הם הדבר הראשון שאתה יכול להופיע בהם כדי להרוס לחלוטין את הרושם הראשוני עליך.

אם החלטת שזה בסדר להגיע עם מכנסי ג'ינס לראיון עבודה, דאג שזה יהיה זוג חדש יחסית, כהה וללא קרעים או טלאים. וכן... גם אותו חובה לגהץ.

נעליים: על הנעליים להיות נקיות, מצוחצחות ולא חלילה בלויות, אפילו אם אתה מאוד אוהב את הנעליים הללו ונוח לך בהן. למרות שחלק גדול מהאנשים סבורים כי איש אינו שם לב לנעליים אותן הם נועלים - זוהי טעות בסיסית.

צבע הגרביים שלך חייב להיות מותאם לצבע המכנסיים.

לקראת ראיון: יש להקפיד על חגורה בצבע הנעלים, כמו כן אין להגיע לראיון עבודה עם חגורה בעלת אבזם בולט מדי או מוזר.

אם אתה מגיע עם תיק לפגישה חשוב שהתיק ייראה טוב ולא מרופט. אם אינך חייב, כדאי להגיע ללא אביזרים נלווים שעשויים להוות כמבחן נוסף שלך על ידי בחינת האביזר על ידי המראיין. אפשר להימנע מכך.

מעבר לבגדים, עליך להגיע למפגש מגולח, מסופר, מסורק, ללא שיער מיותר באף, עם ציפורניים עשויות היטב וידיים נקיות. אם צבעת אתמול את הבית או כתבת משהו על גב היד, וודא שלא נותר לכך כל זכר עוד לפני צאתך מהבית.

מגפי בוקרים או מגפיים בעלות הפגנה קשוחה נחמדים מאוד לפאב או לבילוי עם חברים, לא לראיון עבודה.

בגדים צמודים המבליטים איברי גוף שריריים או שומניים אצל גברים או נשים ירחיקו את המועמד מהמשרה הסופית. אם אינך מתכונן ללכת להתראיין כמועמד למאמן במכון כושר, השאר את הופעתך זו לבילוי נינוח בים.

הופעה נשיית: נשים הסבורות שהופעה סקסית תשפיע על המראיין הן לרוב טועות. בשלב זה - פחות זה יותר.

לגבי נשים, כדאי להקפיד על איפור עדין, ציפורניים עשויות היטב ללא ספיחים של לק ישן.

לבישת חולצות פרחוניות או מבד זוהר, חולצות עם הדפסי סופרמן או חולצות ספורט אינן פריט מומלץ לראיון עבודה. מומלץ ללכת עם חולצה חלקה בעלת צבע אחד.

מה לא?: גורמטים, שרשראות וצמידים לגברים, עגילים למיניהם, פירסינג, טבעות לגברים בכלל, מעבר לטבעת נישואין או עודף טבעות ותכשיטים לנשים, הם מסוג הדברים שגורמים למראיין להרחיק אותך מהמשרה המבוקשת. אין כאן צודק או לא צודק. מראיינים הם לרוב שמרניים ואם אתה רוצה למצוא חן בעיני אחד שכזה, עליך להיות שמרן כמותו בראיון העבודה.

סוג הלבוש: חולצה כהה או לבנה עם מכנסיים כהים יעשו עבורך את העבודה למשרה בה קוד הלבוש הוא פורמלי, אולם יש לשים לב להבדל הרחב בין ביגוד של מלצר לזה של מנצח על תזמורת, למרות ששניהם לובשים מכנסיים שחורים וחולצה לבנה.

לבוש בסגנון זהה: התלבש לראיון עבודה כאילו כבר התקבלת. לאחר המחקר שעשית, איך היית מגיע ביום הראשון לעבודתך? איזה בגדים היית לובש? האם יש פריט לבוש שחסר לך? בדיוק כמו שאתה חושב שנכון לבוא ליום עבודתך הראשון, כך בדיוק עליך להגיע לראיון. אל תחשוב אפילו לרגע שראיון עבודה זה משחק ב'כאילו' כי המשחק האמיתי מתחיל כאן ועכשיו - בחדרו של המראיין.

כנות מלאה: בלי זיופים. עדיפה חולצה לא ממותגת על חולצה ממותגת אך מזויפת. אם יהא המראיין שלך בקיא במותגים ויקלוט שהבגד שלך מזויף או שהשעון שלך מזויף, הוא יקבל עליך רושם של זייפן. אם תגיע עם חולצה לא ממותגת, אבל לא מזויפת, הוא יקבל עליך רושם של אדם אמיתי.

מה אומר הצבע?: צבעי בגדים מדברים בעד עצמם. צבע כחול ישדר בדרך כלל מקצועיות. לעומתו, צבע לבן ישדר פתיחות, צבע שחור ישדר כח וצהוב ישדר חדשנות. צבע אופווייט ישדר אלגנטיות וצבעי פסטל ישדרו נינוחות.

מה אתה מבקש לשדר? ממבט ראשון: כעת אתה מבין שהבגדים שאתה לובש, הצבעים שאתה בוחר, הנעליים וגם החגורה שלך מדברות למראיין שלך עוד בטרם הוצאת מפיך מילה אחת. את הרושם שהוא מקבל עליך וההערכה שתת-המודע שלו כבר מתחיל לסכם לגביך לפני שהתיישבת, אתה חייב לתכנן מראש עם מודיעין נכון והכנה ראויה.

התעניין: על מנת להתלבש נכון, אסוף מודיעין ולאחר מכן שאל את עצמך מה היית לובש לישיבת הנהלה או לישיבת צוות כשאתה רוצה להעביר מסר חשוב מאוד. חשוב שהתקבלת והתלבש בהתאם.

הרגעים הקובעים: לדקות ראשונות יש משמעות עצומה לגבי התרשמותו של המראיין ממך. אל תפספס את רגעי הזהב הללו ותכנן אותם בקפידה. בצע סימולציות עוד לפני שהגעת לראיון בהקשר עם תרחישים שונים וקבע כיצד תנהג בכל תרחיש. אל תשאיר דבר ליד המקרה כי אם תעשה זאת, תזכה במשרה רק במזל.

מה הוא רוצה?: נסה לראות את הראיון דרך עיני המראיין. אם תצליח, יהיה לך קל להבין מה הוא מחפש ולמכור לו זאת בכמות הנדרשת על פי צרכיו.

למה?: חייב להיות לך הסבר טוב מדוע אתה רוצה לעבוד בחברה אליה אתה ניגש להתראיין. יכולות להיות סיבות שונות, כמו למשל, ששמעת מחברים העובדים בחברה על היותה של החברה מקום עבודה נעים, נוח ומאתגר. תוכל גם לרצות לעבוד במקום מסוים כי אתה אוהב את המוצרים שהוא מייצר או גם את השירותים שהוא מספק. אתה חייב למצוא לעצמך תשובה טובה מראש ולהגיע עמה לראיון העבודה. זכור, כולם רוצים להתפרנס, לכן תשובה בסגנון זה לא תהא טובה. אתה צריך להצביע על משהו נוסף, ספציפי, כדי להפוך להיות זה שהמראיין מחפש.

מותר להילחץ: זה בסדר וטבעי להתרגש ולחוש קצת מפוחד בתחילת הראיון. זה טבעי ונורמלי ואם מודים בכך בפני המראיין, ניתן להפוך לימון ללימונדה. כלומר, במקום לחשוש שאתה עלול להיכשל בגלל פחד, אתה זוכה דווקא בסימפטיה מצדו של המראיין על כי הודית בכך - וזה טבעי. אם לא תודה בכך שאתה חושש מעט או מתרגש, יש סיכוי שייחסו התנהגות זו לסיבות אחרות כמו חוסר ביטחון או מחשבה איטית וזה כלל לא יעבוד לטובתך.

נהג בנינוחות: גם אם אתה מרגיש לא נוח, מפוחד מעט או מתרגש, אל תשלב ידיים. הישאר בתנוחה פתוחה של שתי ידיים המונחות בנינוחות על משענות הכסא לצד הגוף.

שפר אווירה: פתח תמיד את השיחה במשהו חיובי. מילים חיוביות בונות אווירה טובה ואווירה זו חשובה היא למהלך השיחה. זה יכול להיות משהו טוב שארע לחברה אליה אתה מנסה להתקבל או הצלחה הקשורה לעיר או למדינה בה מתקיים הראיון.

קלוט אותו: נסה לקלוט את המראיין שלך כבר בתחילת הראיון ולהבין איזה טיפוס הוא. לעתים, די בהצצה חטופה על שולחן העבודה שלו ועל הקירות במשרדו על מנת להבין אם הוא איש צבא לשעבר, איש משפחה, חובב ספורט אתגרי או אולי חובב מסעדות מושבע. סרוק את המקום ונסה לאתר נושא משותף. תמונה של מטוס על הקיר, תמונה משפחתית, דגם של מכונית על שולחן הכתיבה או קופסת סיגרים. לעתים, כמה מילים על נושא משותף יכולות להמיס את הקרח ביניכם ולעשות שיחה ראשונה זו לנעימה וקולחת יותר. כזכור לך, בני אדם אוהבים אנשים בעלי תחומי עניין משותפים.

הוכח התאמה: על מנת להבהיר לו את המשפט: 'נעים מאוד, אני הוא זה שאתם מחפשים', עליך להבהיר למראיין שלך כמה ואיך בדיוק אתה מתאים לתפקיד המוצע. לשם כך עליך להכיר את דרישות התפקיד לעומקן ולהתאימן עד כמה שניתן לאישיותך. כלומר, להציג בפניו את כל הידע והניסיון שיש לך בתוספת הכישורים המתאימים לתפקיד.

הצג נתונים אישייים: הצג למראיין שלך את מבנה האופי שלך וכיצד אתה מאמין כי לקוחות החברה או צוות העובדים יוכלו לעבוד עמך בתיאום ולהפיק ממך את המרב. ספר לו גם על התכונות העושות אותך מתאים לתפקיד מבחינת יחסי אנוש.

התעלם: אל תתקן טעויות של המראיין שלך בענייני שפה או בנקודות שאינן מהוות משמעות עניינית בשיחתכם. תיקונים אלה מתקבלים בכל שיחה כהתנשאות ואסור לך לפתוח חזית מול המראיין שלך.

לא הכל תלוי בך: אתה לא יכול לשלוט בתוצאות הראיון במאת האחוזים, אבל אתה יכול לשלוט בהתנהלותו לא מעט. אל תהיה רכרוכי מדי. הייה בטוח בעצמך ואל תתבייש לשאול בסוף הראיון מתי אתה יכול להתחיל לעבוד. עשה זאת בחצי חיוך. לא משנה מה תהא התשובה. גם אם היא תהא שלילית, חשוב לך לדעת אותה על מנת שתוכל לכלכל את צעדיך לשלב הבא. במקרה של תשובה שלילית, אינך חייב להתייאש. חשוב שכנראה אי-שם ממתינה לך משרה טובה יותר.

מכירה עצמית: ראיון הוא לא משא-ומתן. ראיון הוא מעמד בו עליך למכור את עצמך. לכן, הצג את הערך שאתה יכול להוסיף למקום העבודה אליו אתה רוצה להתקבל.

נהג בנימוס: שמור על נימוסי שיחה. אל תקטע את המראיין, אל תעיר לו שהוא טועה, אל תשכח לכבות את הטלפון הסלולרי, השתמש במילות נימוס והייה סבלני גם אם מה שאתה שומע לא תמיד יהא ערב לאוזניך.

הס מלהזכיר: נושאי פוליטיקה, דת, מין, עֵדוֹת וכדומה, הם נושאים שעליך להימנע לחלוטין מלהעלותם בשיחה עם המראיין שלך. די אם פלטת דעה מנוגדת לזו של המראיין וסיכוייך להתקבל לעבודה נמוגו משמעותית. נושאים אלה מתקשרים מהר מאוד לרגש ועושים את הפעולה ההפוכה מזו שאתה רוצה להשיג במערכת היחסים שלך עם המראיין.

הימנע מפטפוט יתר: מרואיינים רבים נוטים לדבר יותר מדי ולגלוש לנושאים שאינם קשורים לראיון העבודה. בכל פעם שאתה סוטה לנושא מסוים, אתה פותח עוד צוהר שדרכו ניתן להציץ לתוכך ולקבל עליך אינפורמציה. דאג תמיד שזו תהא אינפורמציה העשויה לשרת אותך ולא להזיק לך.

צור התעניינות: אם יש לך סיפור טוב לספר למראיין שלך על אחד הנושאים שאתם משוחחים אודותם - ספר לו. לסיפור טוב יש די עֹצמה ובדרך-כלל זוכרים אותו. הוא מעביר את הראיון פאזה והופך אותו למשהו אחר ומעניין יותר. חשוב על סיפור מעניין שקרה לך או שאתה מכיר ונסה להשחיל אותו במהלך הראיון כתשובה לשאלה שנשאלת.

מה הלאה?: לפני שאתה סוגר ראיון, שאל את המראיין שלך איך ממשיכים. ספר לו שאתה מאוד רוצה את המשרה הזו ובקש ממנו לדעת מה ניתן לעשות כדי לעבור לשלב הבא. גייס אותו לעזרתך. נסה לקבוע כבר עכשיו את מפגש הראיון הבא.

אם אין אני לי: במהלך ראיון העבודה הצג דוגמאות מהשטח לתכונות שאתה טוען שיש לך. ספר איך בדיוק הגיעו לידי ביטוי כושר מנהיגותך או היוזמה שאתה נוהג ליטול, ספר על היצירתיות שלך וכיצד היא סייעה במקומות בהם עבדת. זה לא מספיק להצהיר שאתה יצירתי או בעל כושר מנהיגות. חשוב על הצגת דוגמאות שימחישו תכונות אלו.

מצב את עצמך: הכן רשימה של כישורים וניסיון חיים והלבש אותם על המשרה אותה אתה מבקש. חשוב כיצד אתה מתאם את הדברים וכיצד תציג אותם בפני המראיין שלך על מנת שישתכנע שאתה אכן האיש המתאים למשרה. כישורים ומיומנויות שאינם תואמים למשרה לא יסייעו לך ולעתים אף יזיקו. דאג להציג את נתוניך כך שתתאים למשרה כמו כפפה ליד.

מה אין עושים?: אנחות, פיהוקים, ציחקוקים, לעיסת מסטיק, הגעה עם בקבוק שתיה ביד או פיזום של שיר - כל אלה, גם בהמתנה לראיון, ירחיקו ממך את המשרה.

הצג את כישוריך: אם יש דברים שאתה עושה טוב אל תנסה להצניע אותם. אין הכוונה שתהיה יהיר, אולם אם לא תספר על היכולות שלך, איך ידע זאת המראיין?

דחף לפתיחות: בקש מהמראיין שיאפשר לך לספר אודות היכולת שלך לפתור בעיות הנוצרות תוך כדי עבודה. בקש לספר על אירוע שקרה וכיצד הצלחת לפתור בעיה ובכך למנוע נזק גדול או תקלה. סיפור טוב, כמו תמונה, טוב מסתם אלף מילים.

השב לעניין: כאשר אתה נשאל שאלה כלשהי, השתדל להימנע מלסבך את התשובה. יש מרואיינים המבקשים להיראות מתוחכמים ובמקום לענות על השאלה בצורה קצרה וברורה הם מסתבכים ובכך גם מאבדים נקודות. השמע תשובות בהירות ולענין.

הצג שאלות: הכן לעצמך כמה שאלות טובות לשלב בו תתבקש לשאול. הוכח שהכנת שיעורי בית מראש והגעת מוכן לראיון. השתדל לשאול רק שאלות המביעות התעניינות כנה מצדך במשרה ובאפשרויות הקידום שלך. אל תשאל שאלות לגבי שכר במפגש ראשון זה. אם עשית שיעורי בית ועבודת מודיעין, אתה בוודאי כבר יודע בערך כמה אתה עשוי לקבל.

רגשות: אל תשכח להפעיל את הרגש אצל המראיין שלך. רגשות צורבים זכרונות. מעבר לפרטים שתעניק לו, ספר לו גם על דברים שמשמחים אותך, מכעיסים אותך, מעציבים אותך וכן הלאה. היכולת להפגין ולספר על רגשות היא נדירה ומראיין לא ישכח אותך כי סביר להניח שתהיה היחיד שעשה זאת. הוכח לו שיותר מאשר אתה מקצועי, אתה אנושי.

אל תשמיץ: אם אתה מחפש משרה תוך כדי כך שאתה עובד עדיין במקום אחר, הימנע בכל מחיר מ'ללכלך' על מקום העבודה הנוכחי שלך או על האנשים העובדים שם.

נהג בטבעיות: התנהגותך חייבת להיות מדויקת. מצד אחד, אל לך להיראות קשה להשגה ובלתי מעונין ומצד שני, אסור לך להפגין מתיחות ולחיצות להשגת אותה משרה. לצורך כך סגל לעצמך התנהגות מתאימה מול הראי. הצב כסא מול ראי ובחן את עצמך. אמץ צורת ישיבה או מבע פנים. למד אותם ונסה להיות, לפחות בתחילת הראיון, בשליטה מלאה תוך העתקת שפת הגוף שלמדת.

הצג הישגים: ספר במהלך הראיון, אך בעיתוי מתאים, כיצד עשית משהו בעבודה קודמת שלך שזכה להוקרה. ספר על הישג אליו הגעת. תן למראיין שלך להבין שעומד מולו הרבה יותר ממבקש עבודה. הוא חייב לקלוט ממך, בין השורות, כי עומד מולו מועמד מושלם למשרה המבוקשת.

שים לב: גם אם יש לך כבר תשובה, אל תקטע את המראיין שלך לפני שהוא מסיים להציג את השאלה. הקשב בתשומת לב ודבר רק כשהוא סיים את דבריו. במהלך כל הראיון עליך להפגין כישורי שיחה נכונים וגם אם יש לך תשובות ודעות והבנת את הפואנטה עוד לפני שהמראיין סיים, אל תקטע אותו. בנוסף, עליך להראות למראיין שאתה מקשיב לו. הנהן בראשך, הבט בפניו, וודא שהגוף שלך נוטה קדימה ולא לאחור.

הייה דינמי: אתה חייב להיראות נלהב ומלא אנרגיות. כאמור, מראיין רוצה לבחור במועמד כזה שמנהליו יתקשרו אליו מאוחר יותר וישבחו אותו על בחירתו. אם תיראה מגושם, עצל ולא נלהב, סביר להניח שלא יבחר בך. אתה צריך להיראות חיוני ומלא חיים, אדם שאפשר להאמין שהוא יבצע כל עבודה בהנאה ובהצלחה רבה.

הצג הוכחות: ספק תמיד עדויות לכל התכונות שייחסת לעצמך בטופס קורות החיים ששלחת. אל תשכח שזו הסיבה שבגינה הוזמנת ועתה עליך לפרוע את השטר שחתמת עליו באותם קורות חיים.

בחן את שפת גופו: נסה להבין מה אומרת שפת הגוף של המראיין שלך. הייה קשוב למה שהוא אומר ובחן את תגובתו למידע שהוא קיבל ממך. אם הבחנת בחוסר שביעות רצון, נסה לתקן בהקדם אותם רשמים שאינם משרתים אותך.

ריבוי מראיינים: לעתים יראיינו אותך מספר אנשים וכל אחד מהם עשוי להתנהג בצורה שונה על מנת לבחון את הגבולות שלך. אם תזהה מראיין שמנסה להתגרות בך, דע כי הוא מבקש לבחון את תגובותיך. עליך לשמור על קור רוח ובכל מחיר לא להיגרר לעימות. עליך לזכור תמיד שהסיטואציה של ראיון עבודה נועדה לבדוק מי אתה ומה אתה. לכן, כל מילה, משפט או הבעת פנים ששולח אליך מראיין כלשהו היא על מנת לקבל ממך פידבק מתאים. תן להם את כל מה שיכול לשרת אותך בנינוחות ובהבנה.

בחינה עצמית: כאשר אתה עושה חזרות בבית לקראת ראיון, שים לב לאיכות קולך. למד להגיע לאינטונציה נכונה על מנת להעביר את המסר בצורה אופטימלית. לאינטונציה של הקול יש השפעה גדולה פי כמה ממשמעות המילה הנאמרת.

ערך מוסף: אתה יכול להציג למראיין שלך את העתיד ואת ההטבות שמהן תהנה החברה מעצם זה שיעסיקו אותך. הצג לו מדוע תרוויח החברה מכך שתעסיק אותך. אל תצפה שהוא יסיק את המסקנות בעצמו.

איך סוגרים?: בסוף ראיון כדאי להודות בנימוס למראיין על זמנו ולהוסיף כי אתה מאוד מעוניין להשתלב בחברה. כדאי להעניק למראיין את התחושה שזה לא עוד ראיון עבודה עבורך כי אם הראיון בה' הידיעה ואתה מייחס לו חשיבות רבה.

דרכים לאיתור משרה: על מנת לעשות את זה טוב, נכון ומהר, אתה חייב ללמוד להכיר עוד ועוד דרכים וסודות לאיתור מקומות עבודה ו/או לקידום במקום העבודה שלך. אתה לא חייב ליישם את כל מה שלמדת במהלך הקריאה על מנת להגיע לפסגה ולכבוש את המטרה שלך. די, לעתים, בשורה שקראת, הפנמת ויישמת, על מנת שתצליח להשתחל לאותה משרה אידיאלית. עליך להבין, ואני חוזר על כך שוב, שיש עבודה טובה בשבילך כאן ועכשיו. היא נמצאת באזור שלך ואתה רק צריך לגלות אותה. אסור לך לנוח ולשקוט עד שלא תגלה אותה. עליך להיות לעתים נועז, לעתים יצירתי, תמיד חרוץ ופעיל, חדור במוטיבציה לקום ולעשות מעשה. אף אחד לא יעשה זאת עבורך. אם לא הבנת זאת עד עכשיו, אז הגיע הזמן. במהלך השורות הבאות תמצא אוסף של טיפים וסודות יעילים מאוד בנושא המצטרפים למגוון העצום של טיפים שכבר קיבלת במהלך הקריאה עד כה. סמן לך את הרעיונות הרלוונטיים לגביך וצא מיד לאתר את המשרה שממתינה רק לך. בהצלחה.

עצות יקרות מפז: אל תשכח למכור את עצמך. אתה חייב להבין כי המוצר העומד כאן לדיון הוא אתה. אם לא תספר על היכולות שלך, על החוזקות שלך, על הניסיון שלך ועל המוטיבציה שלך, איש לא ידע זאת. הגעת לראיון עבודה על מנת למכור את עצמך - אז עשה זאת.

המעט בחשיבותם של דברים העלולים לסבך אותך. על שאלה לדוגמה אודות בעיות כלכליות שאם בכלל היו לך בעבר, תוכל להשיב כך: "אכן, נתקלתי במשהו שלא יכולתי לפתור. היו לי קשיים, כמו לכולם, אך לא מעבר לכך". הימנע מלרדת לפרטים שעלולים לסבך אותך.

שפת הגוף שלך נבחנת כל הזמן. 69% מהמסר שאתה מנסה להעביר נעשה דרך שפת הגוף שלך. אם אתה לא יודע לשלוט בה ולהעביר דרכה את המסר, כי אז אתה נמצא בעמדת נחיתות מול כל אחד אחר המשתמש בה כהלכה. אל תיפול בקטנות. קנה ספר ולמד עוד היום את הנושא.

ענה לשאלות מנקודת מבטו של המראיין ולא רק מנקודת המבט שלך. חשוֹב מה הוא היה בעצם רוצה לשמוע ממך.

במהלך ראיון עבודה, דבר תמיד על מה שיש ורק אם יבקשו ממך, אל תספר על מה שאין. אם ישאלו אותך על ניסיון בתוכנה מסוימת, לדוגמה, ואין לך ניסיון עם אותה תוכנה, התחל עם הניסיון הרב שכן יש לך עם תוכנות אחרות, דומות, ורק לאחר מכן דבר על הניסיון שחסר לך כרגע בתוכנה ההיא.

השתדל להציג הוכחות ליכולות שלך. תן דוגמה, ספר סיפור, הראה תמונה, שלוף המלצה.

כששואל אותך המראיין איזה סוג עבודה אתה מחפש, הוא בעצם מבקש לבדוק אם המשרה הזו שהוא מציע היא באמת מה שאתה מחפש. על מנת לצלוח את השאלה עליך לחזור ולהזכיר לו במילים שלך את נתוני מודעת הדרושים שפורסמה על ידי החברה.

זה לא גמור עד שזה גמור. גם אם קיבלת הצעה, זה עדיין לא גמור. אם לא הסתדרו עמך על שכר ותנאים, יתכן שיסגרו עם מועמד אחר שהרשים אותם. קח זאת בחשבון.

לשאלה כמו: "איזה דברים אתה שונא במיוחד?" תוכל להשיב: "אני שונא להתעסק בעבודות משרדיות בסיסיות במקום לנצל את הפוטנציאל שלי ולייצר ערך גדול יותר לחברה".

אל תפגין סימני כניעה ועייפות. מועמדים חושבים גם שאם ייראו כבני-אדם טובים ובלתי מאיימים, הם יעשו רושם טוב ויתקבלו לתפקיד.מראיינים רוצים לראות מולם אריה היוצא לצוד עבורם ולא שפן.

הן בראיון העבודה והן בכתיבת קורות חיים, שים לב ודגש חזק על הדרישות מהתפקיד ולא על הדרישות שלך ועל מה שאתה יודע. מראיינים ומעסיקים מחפשים מישהו ספציפי שיענה על הצרכים שלהם ועל מנת לקבל את המשרה עליך להתאים לכך כמו כפפה ליד. הוכח להם שאתה הוא האיש.

אל תפלוש לשולחן המראיין. אל תניח עליו את חפציך האישיים. אל תיקח דבר מהשולחן, גם אם הוא נראה פעוט, כמו מהדק למשל. אל תשכח להחזיק בעט תקין.

מכתבי המלצה כנים שיצורפו לקורות החיים או שתגיש אותם לידי המראיין, יכולים בהחלט לסייע. גם ציון מספר טלפון של אדם הקשור למשרה קודמת שלך שיהא מסוגל לומר כמה מילים טובות עליך, יכול להוסיף נקודות זכות להן אתה זקוק בדרכך למשרה הנחשקת. אל תשכח, כמובן, לעדכן את בעל הטלפון בדבר השיחה הטלפונית שהוא עשוי לקבל.

התאם את עצמך לתפקיד: חשוב מה צריך להיות בך על מנת להיות מושלם לחלוטין לקראת תפקיד זה ומצא בעצמך את היכולות הללו. לאחר מכן הצג אותן בפני המראיין.

הפוך על הפוך: תשובה מצוינת לשאלה על משהו לא-טוב המאפיין אותך היא שאתה שואף לשלמות ואינך מוכן לקבל עבודה ברמה נמוכה.

הראה נחישות: התאמץ לקבל את המשרה והראה למעסיקך לעתיד שאתה אכן מתאמץ להשגתה. דברים שמתאמצים עבורם נראים חשובים יותר ומעסיקים רוצים שהמשרה תהיה חשובה ויקרה לעובד הנבחר.

גלה לי: כאשר מראיין מבקש ממך, המרואיין: "ספר לי על עצמך", הוא מנסה בעצם לגלות עליך עוד ועוד פרטים שיתכן שכל סדרת השאלות אותן הכין לקראת הראיון לא יגלו לו. מראיין חושש מלפספס פרט מהותי עליך, לכן הוא מבקש ממך לדבר. כשאתה מדבר, אתה עלול להעניק לו מידע שיזיק לך. לכן, עליך לספר על עצמך בעיקר דברים טובים. אל תהיה נדיב בנקודות החולשה שלך.

שאלות מגבילות: אם נוכחת ששאלות המראיין אינן מאפשרות לך לשטוח בפניו את כל מה שאפשר על מנת לשווק את עצמך כפי שצריך, בקש בתום הראיון להוסיף עוד כמה דברים שלא הספקת לספר על עצמך.

החלף כסאות: למד לחשוב כמו מראיין ולא רק כמו מרואיין. חשוב לרגע אם אתה היית מראיין, מה היית רוצה שהיושב מולך יאמר, מה היית רוצה למצוא אצלו ואיך היית רוצה שינהג.

שאלה סגורה: אם שואלים אותך שאלה סגורה שממש לא נוח לך לענות עליה כפי שמתבקש, ענה עליה כפי שאתה חושב שנכון לענות עליה.

נושא המשכורת: כשאתה נושא ונותן בדבר השכר, אל תהיה זה שחושף ראשון את המספרים. אל תאמר כמה היית רוצה להרוויח לשעה או לחודש. אולי התכוון המעסיק לשלם לך דווקא יותר? נסה לשמוע את ההצעה שלו תחילה ורק לאחר מכן, בין אם השכר המוצע על ידו היה נמוך או גבוה משציפית, נסה לשפר אותו.

הופעה מכובדת: מראה רענן, גילוח למשעי לגברים, ריח טוב, בגדים נקיים, שיער מסודר, נעליים מצוחצחות, בגדים מגוהצים, הם הדברים שאתה חייב להקפיד עליהם בכל ראיון.

הייה מאופק: לאורך כל ראיון העבודה, גם אם ממש הרגיזו אותך, אל תנהג בתוקפנות, אל תרים קול והשתדל להישאר רגוע. לעתים אף יציקו לך מראיינים בכוונה על מנת לבחון את תגובתך.

משאת נפש: המראיין חייב להבין מתוך התנהגות שלך, מהשיחה ומשפת הגוף שלך שהמשרה אליה אתה מתראיין היא משאת נפשך, גם אם אינך בטוח כרגע שזה מה שאתה באמת רוצה.

אימון מקדים: לפני כל ראיון עליך להתאמן. עמוד מול הראי וראה איך אתה נראה כאשר אתה מדבר. הצג את עצמך בקול רם. תרגל משפטי פתיחה. שאל שאלות וענה עליהן. דבר עם עצמך. אל תותיר אימון זה לראיון האמיתי. עשה זאת לפני כן.

מה השאלה?: לאחר כל שאלה שאתה נשאל עצור ונסה לחשוב מה מסתתר מאחוריה. רוב השאלות מציגות דבר מסוים כדי להבין עליך דבר שונה. יש לגלות לאן זה מוביל לפני שאתה עונה.

חובה להתכונן: לפני מבחני מיון עליך ללמוד ולהתכונן היטב בעזרת ספרים ואפילו גם לשקול השתתפות בקורס בנושא. תוצאות מבחני המיון עשויים לשמש את חברת ההשמה גם למשרות אחרות שאליהן תיגש בעתיד. אסור לך לזלזל ולהגיע למבחן לא מוכן. כישלון או ציון לא מספק עלולים לנעול בפניך הרבה דלתות ולאורך זמן רב.

הרגל מגונה: עישון הוא הרגל שיותר ויותר מעסיקים מגנים אותו. מלבד סיבות הבריאות הוא גורם לעובדים לבזבז זמן עבודה יקר כשהם יוצאים לעשן בפינת העישון. אם אתה לא מעשן, ציין זאת. אם אתה מעשן, אל תחשוף זאת במידה ולא נשאלת.

העזר בחברים: אם אתה חושב שחבר יכול לקיים שיחת טלפון חשובה על מנת לקדם אותך למשרה מסוימת, בקש שיעשה זאת בנוכחותך. על ידי כך תשיג שני דברים חשובים: • תהיה בטוח שבקשתך נענתה. • השיחה והבקשה תהיה רצינית יותר ולא כבדרך אגב כי החבר ירצה להוכיח לך שהוא באמת מטפל בעניניך.

חפש את האישה: נשים יכולות לסייע לך יותר מגברים. הן נמצאות לא פעם בעמדות מפתח, מקורבות, מרושתות ויש להן קסם שיכול להשפיע. מפה את הנשים סביבך. בדוק מי ניצבת בעמדת מפתח, מי עובדת במקומות שיכולים לסייע לך, מי מכירה דמויות מההווה או מהעבר שיוכלו לעזור. צלצל אליהן ובקש את עזרתן.

אל תעשה: בעת הראיון, שמור על עצמת קול נמוכה. אל תצעק, אל תרים את קולך גם אם אתה מנהל שיחה ערה או ויכוח הגון. אל תדבר על כסף לפני שקלטת מהמראיין שלך או מהמעסיק שאכן התקבלת. אל תדבר על כסף לפני שאמרת לעצמך: "כאן אני רוצה לעבוד בשנים הבאות". לעולם אל תשוחח על המשכורת שלך עד שלא תגיע לסגירה אודות המשרה. שיחות על רמת שכר חשובות מאוד, אולם עליך להתייחס לכך כדבר משני. שיחות על כסף ותנאים עוד בטרם בחרו בך המעסיקים הן טעות ואתה עלול לגרום למשרה להתרחק ממך. כאשר השתכנע מעסיק שאתה הוא האיש שהוא זקוק לו, יהא לו קל יותר לשלם לך מה שאתה מבקש.

תנאים נלווים: לאחר שסיימת משא-ומתן על השכר שלך ולא רגע לפני, התחל את המשא-ומתן על התנאים האחרים כמו מכונית, חופשות, ביגוד, ארוחות וכדומה. דיון במרכיבים אלה תוך כדי משא-ומתן על השכר לא תאפשר לך להגיע לרמת השכר הגבוה אליה תוכל להגיע ללא שיחה על מרכיבים אלה.

מזל לא צומח על עצים: מזל הוא מרכיב חשוב במציאת עבודה. המזל מגיע בדרך כלל לאלה היוצאים לחפש ואינם מדלגים על אף דלת. אלה היושבים בבית ומצפים שהג'וב יגיע אליהם המזל פוסח עליהם.

מידע וירטואלי: דאג שהמידע שניתן לאסוף עליך ברשת יהיה חיובי. כתוב מאמרים, אל תעלה תמונות מגוחכות ואל תאפשר לפרטים העלולים להביך אותך להתנחל שם. בדיוק כפי שאתה מחפש מודיעין אודות המעסיק, כך גם הוא יחפש מודיעין אודותיך.

לאחר אכזבה: גם אם לא זכית במשרה, הוסף לשמור על קשר עם המראיין או המעסיק. יתכן כי אותו מועמד שנבחר יעזוב את עבודתו מפאת חוסר התאמה ואז יהא לך קל יותר להשתחל לתפקיד לאחר שכבר עברת את כל התהליך הראשוני. המקומות שלא התקבלת אליהם מצדיקים עוד בדיקה מספר שבועות לאחר מכן, אם זה עדיין אקטואלי מבחינתך. זכור, מקסימום זה יצליח.

ערוך השוואות: על מנת להבין איזה שכר יסכימו לשלם לך, נסה לברר לא רק את השכר של עובד במשרה כמו שלך בחברה זו או בחברה דומה, אלא גם את השכר של עובד ברמה אחת בכירה יותר מהתפקיד המוצע לך וברמה אחת נמוכה מהתפקיד שמוצע לך. המשכורת שלך צריכה להיות היכן שהוא באמצע.

מידע הוא כוח: עליך לאסוף מידע כל העת אבל זכור כי מידע הוא כח רק אם משתמשים בו ומשתמשים בו נכון. למידע בלבד אין בכלל סגולות מיוחדות אם לא עשית בו שימוש.

לדחוף כל העת: אל תמתין רק למודעות דרושים או למגייסי כח אדם. פנה לכל מקום עבודה שעשוי להזדקק לשירותיך גם אם לא הכריז על כך. לעולם אינך יודע אם אתה לא מתפרץ לדלת פתוחה בזמן הנכון ובמקום הנכון. גם במקרה זה נכונה האמירה - מקסימום תצליח.

אל חשש: בסוף ראיון שאל את המראיין אם להמתין לשמוע ממנו בקרוב. כך תדע להעריך טוב יותר את הסיכויים שלך ומצד שני להעמיד את המראיין במקום שלא ציפה לו ולחשוף מעט מההתרשמות שלו עליך.

שאלה נוספת למראיין בסוף הראיון היא: "האם אוכל ליצור עמך קשר בעוד שבוע או שבועיים במידה ולא אקבל תשובה?" גם כאן תוכל לקבל מהמראיין תוך כדי תשובתו רמז לגבי סיכוייך. זהו מידע חשוב שעשוי לסייע לך לקבל החלטה אם להמשיך ליזום ראיונות עבודה נוספים או רק להמתין לתשובות.

ובנושא המשכורת: השכר ההתחלתי שיציעו לך יהא תמיד נמוך מזה שהם מתכוונים לשלם לך באמת. אם הציעו לך 30 ₪ לשעה, אתה יכול להניח שישלמו לך כבר עכשיו גם 33 ₪. משא-ומתן של המעסיק מתחיל תמיד מנקודה נמוכה מזו שהוא מוכן לשלם כדי שיהיה לו לאן להתקדם. דאג להעלות אותו לרמה שהוא אכן התכוון.

לא לשרוף גשרים: גם אם עזבת מקום עבודה שלא באשמתך, אל תנווט את הכעס שלך למצב בו תשרוף גדרות. לעולם אינך יכול לדעת איך יתפתחו הדברים. יתכן מאוד שעונת הקיצוצים תסתיים בדיוק כשתהיה שוב פנוי ועונת הגיוסים תחל מחדש. קל יותר לגייס אדם שכבר עבד בחברה והוא מוכר להנהלתה.

אל תנדב: כאשר אתה מדבר על עצמך בראיון עבודה או כותב קורות חיים, שתף את הקורא רק במידע שעשוי לשרת את האינטרסים שלך.

קורות חיים: תמיד כדאי להעדיף לשלוח קורות חיים עם שליח או להעביר אותו ישירות במקום לשלוח במייל או בפקס. נייר נקי, חדש ולא מקומט יראה תמיד יותר טוב. אם המשרה חשובה לך, זה בהחלט שווה את המאמץ.

כאשר אתה מגיש את קורות החיים שלך או שולח אותם עם שליח ולא דרך פקס, גש לחנות צילום מסמכים ובקש לצלם מסמך זה על נייר קווארטו שהוא רחב בחצי ס"מ מכל צד. דף שכזה יבלוט מעצם השוני בגודלו מכל האחרים, גם אם באורך הוא קצר יותר.

גש מוכן לנושא: הטיית השיחה לעבר נושא השכר חייבת לבוא רק לאחר שאתה מכיר בוודאות את כל מרכיבי המשרה, את כל הדרישות, את שעות העבודה, המשאבים הפיזיים והנפשיים שאתה צריך להקצות לשם כך, נסיעות לחו"ל, העתקת מקום מגורים וכדומה.

דבר לעניין: אל תתיש את המראיין ואל תספר לו סיפורים שאינם קשורים לקידום מטרתך. השאר רושם ענייני על בן שיחך. גם אם יש לך סיפורים מאוד מעניינים ואתה מספר אותם יפה, עליך לזכור שהמראיין עוד צריך לשמוע כמה אנשים היום ואולי כבר שמע כמה מהם גם לפניך. אל תמסמס את המידע החשוב במידע תפל ומעייף.

חברים וירטואליים: אם רכשת מספר חברים באחת הרשתות החברתיות ברשת האינטרנט, זה הזמן להשתמש בהם ולבקש מהם סיוע בכל הקשור בחיפוש עבודה. אל תהסס לפנות אל כולם ולהיעזר בהם כגורם מודיעין טוב לאיתור משרה פנויה ולכל שאלה אחרת בנושא. לאחר הכל, רשתות אלו נוצרו לטובתך, נצל אותן.

הפגן ייצוגיות: מעסיק שבוחן אותך חושב על כך שאתה צריך גם לייצג אותו ושואל את עצמו: "מה יאמרו עלי כאשר יפגשו את העובד הזה? האם הוא מייצג את האינטרסים שלי? את המוצרים שלי? את הרמה אותה אני מבקש להפגין?" עליך להיות מוכן להשיב על כל השאלות והלבטים הללו עוד בטרם הגיעך למפגש עם המעסיק הפוטנציאלי שלך ולשדר לו את תשובתך באופן בו אתה מנהל עמו את השיחה.

אתה חייב למכור את עצמך: מראיינים ובוחנים מחפשים כל העת לגייס עובדים טובים. מוצר ארוז היטב ומשדר שהוא-הוא העסקה הכי טובה בעיר, יירכש בסופו של יום. אתה חייב להראות למראיין שלך שאתה אכן העסקה הכי טובה בעיר.

תשובה שלילית: כשאתה מקבל מכתב תשובה שלילית לגבי אותה משרה שהתראיינת עבורה, החזר מכתב מנומס בו תודה על המכתב שקיבלת ויחד עם זאת חזור וספר להם שוב על התשוקה והרצון שלך לעבוד בחברתם למרות הכל. אתה עשוי להיות מופתע כשתוזמן לאייש את המשרה במידה והמועמד שבחרו החליט, למשל, לא להתייצב למשרתו. חשוב לרגע על כך שעשרות המועמדים האחרים ינתקו כל קשר עם החברה לאחר קבלת מכתב שלילי ואתה תהיה היחיד שתשמור על קשר זה.

עקוב אחרי: ודא הגעה של כל מסמך קורות חיים ששלחת בדואר, בפקס או על ידי שליח. לעתים לא מגיע אותו מסמך או אובד בדרך מסיבה כלשהי ואתה אינך מודע לכך כלל, דבר העלול למנוע ממך לקבל את הג'וב של חייך. לא וידאת? אכלת אותה!

שכנע: אין זה משנה אם אתה מומחה למכונות, מחשבים, עיתונות או אפילו בעלי חיים. בסופו של דבר, מי שישכור את שירותיך וישלם את משכורתך הוא בן-אדם בשר ודם וכלפיו אתה צריך לעשות את הרושם הטוב ביותר ולשכנע אותו שאפשר לסמוך על כישוריך בכל הנוגע לדרישות אותה משרה מוצעת.

פרסם בין מכריך: ספר לכל מי ממכריך שאתה מחפש עבודה. אל תתבייש, אל תסתיר זאת. לאגו אין מקום בחיפוש אחר עבודה. ככל שיותר אנשים ידעו שאתה מחפש עבודה, יתרחב מעגל האנשים שיסייעו לך למצוא אחת שכזו. שגר 'נציגים' לכל מקום ותגלה שמערך ה'סוכנים' שלך יפתיע אותך בתוצאות בלתי צפויות.

חיפוש עבודה הוא בעצמו סוג של עבודה: בהתאם לזמן ולמרץ שתשקיע תהיינה גם התוצאות. אם תשקיע זמן ומאמץ בחיפוש בשעה שהאחרים ישנים או מחפשים עבודה רק בדרך-אגב, תתקבל לעבודה עוד לפני שהם בכלל יספיקו להתעורר.