עצות למשקיע בבורסה

השקעה בבורסה יכולה להיות מאמץ מתגמל, אבל היא כרוכה גם בסיכונים. זכרו כי השקעה טומנת בחובה סיכונים, וביצועי העבר אינם מעידים על תוצאות עתידיות. גישה נחקרת, מגוונת וממושמעת להשקעה היא האסטרטגיה הטובה ביותר להצלחה ארוכת טווח בשוק המניות. מומלץ גם להאזין ולהתעדכן עם פודקאסטים כלכליים ופודקאסטים בנושא שוק ההון.


הנה כמה טיפים מרכזיים שיעזרו לך לנווט בחוכמה בשוק המניות:

חתוך הפסדים: לחתוך הפסדים זו מיומנות הנרכשת וככל שתרכוש אותה מוקדם יותר, כן ייטב. חיתוך הפסד הוא למעשה ההכרה ששגית בפעולת הרכישה והודית בטעות תוך כדי הצלת כספך. למרות שגנרל אגו אינו אוהב לטעות, עדיף להודות בטעות ולהפסיד רק עשרה אחוז מההשקעה ולא חמישים אחוז.

הייה סבלני: סבלנות היא חלק מאומנות ההשקעה. לעתים, תזהה גל ראשי או משני מאוחר מדי. בשלב זה אל תנסה לרדוף אחר הרכבת והמתן בסבלנות עד לתיקון שיגיע. תיקון זה יהיה התחנה בה תוכל לעלות על הגל ולרכב עליו כל עוד הוא בכיוון הרצוי. פעילות פזיזה עלולה לגרום לחשבון הבנק שלך להצטמק בצורה ניכרת.

חקור את השוק: יש להתייחס לשוק ההון כמחקר ארוך-שנים. ביצוע תצפיות על השוק, חקירת העבר על ידי התנהגויות שונות של מניות, מדדים, ריביות ושערים, הן על ידי גרפים והן על ידי דוח"ות אחרים, יסייעו לך לזהות עם הזמן את העומד להתרחש על ידי כך שתפתח טביעת עין ייחודית משלך לגבי התנהגות השוק.

אל תקפא על שמריך: הדרך להפיכתו של משקיע ממוצע למשקיע מקצועי דורשת שדרוג ושינוי מתמידים. למשקיעים רבים יש תחושת נינוחות מסוימת בעצם עשיית הדברים בדרך מסוימת, לכן הם מתקשים לתקן את דפוסי הפעולה שלהם המביאים אותם להשגתן פעם אחר פעם של תשואות לא מרשימות במיוחד, אף כי שהעובדות מצביעות על כך שהדרכים בהן הם נוהגים להשקיע מוטעות. משקיע המבקש להפוך למשקיע מקצועי חייב לעודד שינוי בדרכי השקעה לא מוצלחות ואלה יובילו אותו לרווחים עתידיים.

ניירות ערך: מחיר נייר ערך משקף במחירו כבר היום את ההתרחשויות ששוק ההון צופה שתתרחשנה בעתיד. מלבד המניות, גם אגרות החוב, המלוות קצרות המועד וכן האופציות מתומחרות במחיר של ההתפתחויות העתידיות הידועות לכל, לכן ניסיון להרוויח סכומי כסף בהשקעה על סמך מידע הידוע לכל אינו שיטה מוצלחת במיוחד.

מחזורי המסחר: מחזורי המסחר טומנים בחובם סודות רבים וניתן ללמוד באמצעותם על ההתרחשויות מאחורי הקלעים של מניות וחברות הנסחרות בבורסה. מעקב צמוד אחר מחזורי מסחר של קבוצת מניות עשוי להועיל לך לאורך זמן ע"י כך שתוכל לזהות שינויים במחזורי מסחר ומכך להקיש לגבי התפתחויות מתחת לפני השטח שיוכלו להוות סמן חשוב בבחירת השקעות חדשות בעזרת המידע החדש שחשפת.

סכין נופלת: משפט שגור בפי משקיעים ותיקים הוא: "אל תנסה לתפוס סכין בנפילתה". כאשר צונחות המניות, תן להן להמשיך לרדת ורכוש אותן רק כאשר הן מראות סימני התאוששות ברורות ואף מתחילות לטפס. כדאי לרכוש כאשר המניות מתחילות לעלות ולא לנסות לנחש על הגרף היורד אם אמנם הן הגיעו לנקודת השפל התחתונה ביותר. עדיין לא נולד סוחר מניות היודע לרכוש פעם אחר פעם מניה בקצה התחתון ביותר שלה ולמכור אותה בשיא גבוה ביותר. אסטרטגיה נכונה היא לרכוש במחיר סביר ולמכור במחיר גבוה.

אל תמצע שערים: הימנע ממיצוע שערים. משקיע החושב שעל ידי רכישת מניות, בהן הפסיד כסף, בשערים נמוכים יותר, מקטין הוא את ההפסד, מטעה את עצמו ויזואלית. כאשר יבחן את תיק ההשקעות, יראה אמנם כי ויזואלית הפסיד באחוזים מעט מאחזקתו הכללית בנייר זה, בעוד שהפסדו הגדול מהאחזקה המקורית לא ישתנה. מלבד זאת, על המשקיע לשאול את עצמו אם תוספת כסף טוב להשקעה שהתבררה כגרועה היא אסטרטגיית השקעות נבונה.

אגרות חוב: אגרות חוב יכולות לספר למשקיע על הצפי לגבי הריבית במשק. עלייה במחירן של איגרות חוב מאותתת למשקיע כי קיימת ציפייה שהריבית תעלה. ירידה במחירי איגרות החוב, לעומת זאת, תאותת למשקיע כי הריבית עשויה בקרוב לרדת.

השקע זמן במעקב: שוק ההון הוא מקום בילוי יקר ביותר. אם אינך מעוניין לנתח את השקעותיך ולהשקיע זמן במעקב אחר תנודות השוק, כדאי שתבלה את זמנך במקום אחר. זה יהיה זול יותר ואולי אפילו מהנה שבעתיים. משקיעים היושבים מול המסך ועוסקים בקנייה ומכירה של ניירות ערך, מתוך שעמום או פעלתנות יתר, מגלים מאוחר מדי כי הפסידו כסף וזמן - ולשווא.

אל תתייאש: דיכאון וייאוש הם אויביו של משקיע. רוח הנכאים והייאוש המשתלטים על משקיע בעקבות השקעות גרועות, גורמים לו להרים ידיים ולהימנע מלנסות להציל ולו חלק מהשקעתו הכושלת. משקיע כזה עשוי לסיים את פרק השקעותיו בשוק ההון באכזבה גדולה מאוד, ברחמים עצמיים ובהימנעות כליל מהשקעה בשווקים בעתיד. זאת, לעתים, אך ורק משום שלא השקיע כבר מלכתחילה זמן ומשאבים מתאימים בבחירה של השקעותיו.

סמוך על עצמך: השקעה בשוק ההון אינה ספורט קבוצתי. משקיע המגיע לשוק ההון ומבצע את השקעותיו בחברותא, סופו לגלות כי קיים באמתחתו אוסף גדול של ניירות ערך שהוא אינו יודע מדוע הן אמורות לעלות, מתי, אם בכלל, והאם כדאי למכור אותן. כדאי לזכור שאם מישהו נתן לך טיפ לרכישה, הוא גם זה שאמור לדעת מתי למכור. לך אין סיכוי לדעת, כי לא ניתחת השקעה ספציפית זו מלכתחילה.

נטילת סיכונים: לקיחת סיכונים היא לא תוכנית פעולה. אולם, לקיחת סיכון בהשקעה אחת מני רבות שיש לה סיכוי להרוויח הרבה יותר מהשקעה אחרת, מהווה שיקול מעניין ויכולה אף להיות חלק מאסטרטגיה בגיוון תיק ההשקעות שלך.

קרנות נאמנות: קרנות נאמנות יכולות להוות אלטרנטיבה מצוינת לניהול השקעות בעולם פיננסים מסובך ורב תהפוכות. להשקעה דרך קרן נאמנות יש יתרונות שאין להקל בהם ראש כמו, למשל, רמות שונות של סיכון, ניהול מקצועי, טיפול קבוע בנכסים, פיזור השקעות, אפשרות מכירה בכל רגע כמעט ועוד. משקיע שהחל להשקיע בשוק ההון או משקיע שאין לו די זמן להשקיע בשוק ההון, כדאי שיבחן את האפשרות להשקיע דרך קרנות נאמנות.

למד לנתח טכנית: לימוד שיטת הניתוח הטכני והשימוש בו מאפשרים לכל משקיע לרכוש אינדיקציות נוספות על מצב השוק, המניה או המדד אותם הוא מבקש לרכוש או למכור. הניתוח הטכני מנטרל חלק נכבד מרגשות המשקיע ונשען על תוצאות שמניב ניתוח הגרף.

השווה אפיקי השקעה: בזמנים בהם הריבית היא נמוכה במיוחד והריבית במלווה קצר מועד עומדת על שברי אחוזים בודדים בלבד, יש לשקול בכובד ראש את ההשקעה בקרנות נאמנות שקליות. תשואה של מק"מ המניבה 3.5 אחוז עדיפה על השקעה בקרן נאמנות שקלית הרוכשת לעתים גם את אותו מק"מ ומהרווח הנ"ל עוד תנקה דמי ניהול וזאת עוד לפני שדיברנו על הקופון שיגזור הבנק בגין העמלות. חישוב מהיר יגלה שכאשר התשואות הן כה נמוכות, עלול משקיע בקרנות אלו למצוא את עצמו מפרנס את הבנקים ואת מנהלי הקרנות, אבל בסוף המסלול יגיע בדיוק לאותו מצב כפי שנכנס אליו.

נצל הזדמנויות: כשיש הזדמנות, חטוף אותה בשתי ידיים מבלי להסס. כאשר עולה השוק בעֹצמה ומחזורי המסחר עולים יחד עמו, נצל את ההזדמנות ושקול להגדיל את הפוזיציה. אם לאחר מעקב ארוך שנים וניסיון רב שצברת, אתה מזהה שוב הזדמנות להרוויח - לך על זה בגדול, כי עכשיו זה הזמן. יתכן שעד עכשיו, הכל היה פרומו למהלך העליות, אז אל תיתן למהלך לחמוק מבין אצבעותיך.

בחן אפשרויות: אם אתה שוקל להשקיע בתוכנית חיסכון לאורך מספר שנים, כדאי לך מאוד לבחון לפני ביצוע ההחלטה אפשרות של קניית אגרות חוב ממשלתיות כחלופה. אגרות חוב אלו עשויות, לעתים, להניב תשואה טובה יותר מההצעה שתקבל מהבנק כשאתה מחליט להשקיע באותה תוכנית חיסכון.

צא בתקופות קשות: לא חייבים להימצא בשוק כל הזמן. יש תקופות בהן המגמה הראשית של השוק שלילית ולכן כדאי ואף מומלץ לצאת מהשקעות אלו ולהמתין עד יעבור זעם. למרות שאתה אוהב את העניין שמעניקות לך המניות, אינך חייב להיות מושקע בהן בכל זמן ובכל מחיר. כבר אמרנו כי הבורסה היא לא מקום בילוי.

מלווה קצר מועד: בהשקעה ארוכת טווח באפיק שקלי יש לשקול השקעה במלווה קצר מועד על פקדונות הבנקים. בחלק די גדול מהמקרים, הריבית שתקבל במלווה קצר מועד, אם תשאיר את הכסף שם עד פקיעתו, תהיה גבוהה מהריבית שתקבל בבנק. חשוב לדעת שגם ברכישה זו גובה הבנק עמלה ויש לדאוג שזו לא תעלה על 0.15 אחוז.

השקעות מפוקפקות: ישנם משקיעים המנסים להרוויח כסף גדול בשוק ההון בזמן קצר ובהשקעת סכומי כסף קטנים יחסית לסכומים אותם הם מבקשים להרוויח. ניסיון זה גורם להם להשקיע באופציות מעוף או בניירות ערך מסוכנים אחרים המאופיינים בתנודתיות מאוד גבוהה שהסיבות הגורמות הן בדרך כלל מסתוריות. סופה של השקעה מסוג זה היא, מלבד יצירת האדרנלין, הפסד סכום ההשקעה שהוא בדרך כלל גם כל מה שהיה לאותם משקיעים.

היה מציאותי: על מנת להבין מה אפשר לקבל משוק ההון, יש לדעת כי תשואה של עשרה עד חמישה עשר אחוז בשנה על כל תיק ההשקעות נחשבת לתשואה מצוינת. משקיעים החושבים שניתן לשלש את כספם בפרק זמן קצר ע"י כמה סיבובי מסחר, סופם לגלות מהר שבמקום לשלש את כספם הם נותרו עם שליש ממנו.

גלה סבלנות: משקיעים הרצים למרחקים ארוכים מצליחים בד"כ בהשקעותיהם יותר ממשקיעים המחפשים את דרכם בשוק לפרק זמן קצר. מסחר בטווח קצר עשוי להיות די בעייתי מאחר ואירועים שונים עלולים להשפיע על המגמה הקצרה ולשבש את שיקול הדעת. פיגוע, הכרזה מדינית, בחירות, מלחמה, עלייה במחירי הנפט. כל אלה ואחרים, עלולים להשפיע על השווקים לטווח קצר ולגרום למשקיעים למכור מניות מוקדם מהצפוי.

פזר את הרכיבים בתיק: את הרכיב השקלי בתיק השקעות מומלץ לפזר במספר אפיקים שקליים כמו שחרים, גלונים, פיקדונות שקליים, אגרות חוב שקליות וצמודי מדד כאגרות חוב מסוג גליל או תוכניות חיסכון. אפיקי השקעה שונים משיגים תשואה שונה במצבים שונים, מאחר ואין אפיק אחד המצליח לגרוף את התשואה הגבוהה ביותר בכל מצב. פיזור כזה יאפשר להרוויח כל פעם באפיק אחר כאשר תשתנה המגמה והריבית תעלה או תרד.

הכר את עצמך: לאופיו של המשקיע השפעה רבה על רווחיו או הפסדיו. אופי משובח בשילוב תיאוריה נבונה עשוי לבנות תיק השקעות רווחי במיוחד. לעומת זאת, משקיע בעל אופי של מהמר ובעל תאוריה שטחית ולא בדוקה, עשוי לאחר פרק זמן להשיג תשואה דלה וזאת בלשון המעטה. חשוב להבין כי על ידי אופיו של משקיע הוא שולט בעצמו ואופיו מניע אותו לעשייה נכונה או שגויה. על המשקיע לנתח את אופיו העצמי ולהבין היטב היכן עלולות נקודות החולשה שלו להזיק במהלך חיי המסחר.

בדיקת קרן הנאמנות: כשעומד משקיע לרכוש קרן נאמנות, הוא בוחן בדרך כלל את תשואת הקרן במהלך השנה האחרונה או השנה שקדמה לה. לא פעם תזהו קופת גמל או קרן נאמנות שהתשואה שהציגה היתה כפולה משאר הקופות והקרנות. רגע לפני שתרכשו אותה קרן, כדאי לבדוק אם אין מדובר בקרן נאמנות חדשה שהצלחתה היא תוצאה של השקעה אגרסיבית של סכום כסף קטן יחסית. יש מנהלי קרנות שיצליחו לעשות תשואה גדולה על מעט הכסף שיש בקרן החדשה על מנת להוכיח את יכולתם ובכך למשוך משקיעים להצטרף לאותה קרן. השאלה הנשאלת היא האם יצליח מנהל הקרן לחזור על תרגילים פיננסיים שביצע עם סכומי כסף גדולים יותר? האם גם בשנה הבאה יצליחו תרגילים אלה? האם בכלל ינסה מנהל הקרן או קופת הגמל לבצע תשואות עודפות או שמעתה יהפוך למנהל סולידי וינוח על זרי הדפנה של תשואת העבר? תשובה לכך יגלה המשקיע לאחר זמן כשהכסף כבר שוכב בקרן או בקופה.

תוכנות: תוכנות לניתוח טכני עשויות לעזור למשקיע לקבל החלטות במגוון של אפיקי השקעה. השקעה חד-פעמית של כמה מאות דולרים בתוכנה מסוג זה תוכל להחזיר את עצמה על ידי רווחים או סימני אזהרה נוספים שיתווספו לארגז הכלים של המשקיע.

הימנע מהשקעות באשראי: מניות המשמשות כביטחונות עשויות להיות בעייתיות כשהשוק יורד. בתקופה של ירידות, טבעי כי ערכן של המניות שלך ירד ועמן ערכן כביטחון מבחינת הבנק שלך. במצב שכזה, עלול הבנק

למכור ביטחונות אלה, כלומר, למכור את המניות על מנת להיפגש עם כסף בטוח מבלי להתחשב כלל אם אתה בהפסד. זו אחת הסיבות שלא מומלץ להשקיע בשוק באשראי.

הייה אובייקטיבי: כדי להצליח בהשקעות בשוק ההון על המשקיע להיות יותר אובייקטיבי וקצת פחות אמוציונאלי. הרצון לראות את הדברים בצורה הנוחה למשקיע או באופן בו הוא ירגיש טוב יותר, מונע לא פעם מהמשקיע לראות את הדברים בצורה ריאלית ודוחף אותו לביצוע פעולות שיביאו בסופו של דבר לרצף של הפסדים.

העדף אסטרטגיה פשוטה: פעולות מסחר ואסטרטגיות מסובכות הן לאו דווקא הדרך הנכונה והבטוחה להשיג תשואה עודפת על השוק. ככל שהאסטרטגיה מסובכת יותר, כך גדלים הסיכויים שמשהו ישתבש וירחיק מטרה זו אליה אתה שואף. פעמים רבות, אסטרטגיה פשוטה בתוספת סבלנות מביאה את המשקיע למטרתו.

תן למקצוענים לעבוד: אחת הסיבות שכדאי לכל משקיע מתחיל לשקול להעביר את ניהול כספו לחברת ניהול מקצועית היא האפשרות להגיב בזמן אמת. מנהלי תיקים וקרנות המגיבים בזמן אמת, מוכרים וקונים מכשירי השקעה ומתאימים על ידי כך את התיק לשינויים צפויים בעתיד הקרוב ומצליחים על ידי כך לצבור יותר תשואות מאותו משקיע שאינו יושב מול המסכים כל היום ואינו חשוף לכל המידע הזורם בשוק.

טעית: שוק ההון לעולם אינו טועה, רק המשקיעים הם שטועים.

האחריות היא של המשקיע: משקיע המחליט לטפל אישית בכספו נוטל על עצמו מחויבות מרגע ההשקעה ועד שהכסף חוזר שוב לחשבון העו"ש שלו. מחויבות זו דורשת ממנו להשקיע את מרב זמנו במאמץ לטפל בהשקעותיו, ללא קשר כמה קשה זה יהיה וכמה זמן זה יגזול. ברגע שנטל עליו מחויבות זו, הוא האחראי הבלעדי לכסף המושקע ורק הוא נושא באחריות.

למד לממש רווחים: משפט השגור בפי משקיעים ותיקים הוא: "את הכסף סופרים במדרגות". משמעות משפט זה הוא שעד שלא מימשת את השקעתך והמרת את ההשקעה למזומן, עדיין לא באמת הרווחת והרווחים שנצברו הם על הנייר בלבד. למד לממש רווחים. בשורה תחתונה, לא הרווחת עד שהכסף אינו שוכב אצלך במזומן.

הסיכון שבהשקעה: בכל השקעה בשוק ההון ובכלל קיים מרכיב של סיכון ועל המשקיע להבין לפני כל צעד איזה סיכון הוא לוקח על עצמו, האם הוא מוכן לקחת את הסיכון והאם אמנם יוכל לעמוד בו במקרה שזה יהפוך למציאות? אם כל התשובות לשאלות אלו ברורות, אפשר יהיה להתקדם לקראת הצעד הבא.

כישורים אישיים: שהייה מול מסכים בלבד אינה הופכת את האדם למשקיע מוצלח, בדיוק כפי שסטודנט המגיע לכל שיעורי האוניברסיטה אינו הופך בסוף ארבע השנים לעורך דין או רואה חשבון מוצלח. ברור לכל כי מעבר ללימוד החומר דרושים גם כישורים טבעיים וניסיון. משקיע בעל כישורים יכול להניב תשואה טובה גם כאשר השוק בינוני ומשקיע בינוני יכול להשיג תשואה גרועה גם כשהשוק טוב.

תעודות סל: השקעה בתעודות סל היא השקעה שיש לבחון בחיוב מאחר ויתרונות השקעה כזו רבים. לדוגמה, רכישת סל מניות מגוון את הפיזור בהשקעה במניות שונות ואינה הופכת אותך תלוי במניה זו או אחרת. דוגמה נוספת היא עלויות נמוכות מאוד, מאחר שלא כמו קרן נאמנות אין לתעודת הסל הוצאות ניהול ובנוסף, ניתן להשקיע באמצעות תעודות הסל בסלי מניות המשקיעים בסקטורים ספציפיים כמו מניות בבורסות שונות בחו"ל, במניות פארמה, היי-טק וכדו'.

תשואת קרן נאמנות: קיימים לעתים עיוותים בין תשואה שקרן נאמנות מסוימת מציגה לבין תשואה של המשקיע בה שהזרים לתוכה סכומי כסף בתקופות שונות. כל משקיע שהשקיע בקרן נאמנות סכום של מאה אלף ₪ והקרן השיגה לו תשואה של עשרה אחוז יכול להיות שמח בחלקו מאחר ותיק ההשקעות שלו מראה כרגע מאה ועשרה אלף ₪. נניח כי לאותו משקיע השתחררו מאה אלף ₪ נוספים מהשקעה אחרת והוא מכניס גם אותם לקרן בציפייה להמשיך ולהרוויח. הקרן, בהמשך השנה ירדה בתשעה אחוז, כך שהקרן הפסידה את כל הרווח והיא תראה תשואה של אפס אחוז. למשקיע שלנו, לעומת זאת, נגרם נזק מאחר והירידה של תשעת האחוזים ירדה מסכום של מאתיים ועשרה אלף ₪ כך שהוא הפסיד בשורה תחתונה כתשעת אלפים ₪, מצב שלא ישתקף בתשואה השנתית של הקרן עצמה.

הכר את השקעותיך: דע תמיד מה אתה רוכש. בדיוק כמו שאתה יודע מה אתה מכניס לפה כשאתה אוכל, כך אתה חייב לדעת איזו השקעה אתה מוסיף לתיק השקעותיך. על המשקיע להבין כי לא כל השקעה המתווספת לתיק השקעות שלו מוסיפה לו רווח. בדרך כלל זה בדיוק ההפך. השקעות שמניבות תשואה טובה הן אחוז קטן מסך כל ההשקעות.

אל תהיה בת-יענה: שנן לעצמך: הפחד, התקווה, הטמנת הראש בחול, הפזיזות, היהירות והשטחיות במהלך מסחר בשוקי ההון השונים עלולים לגזול ממך יותר כסף מכל השקעה גרועה אחרת שתבצע.

בחן אפיקים שונים: לקוחות הבנקים הנחשבים ללקוחות מועדפים ישקיעו את סכומי הכסף הגדולים שלהם בפיקדונות דרך הבנק ולאו דווקא ירכשו מלווה קצר מועד. בעוד שבמלווה קצר מועד תהא הריבית זהה בין המפקידים עשרות אלפי שקלים לבין אלה המפקידים מיליוני שקלים, בפיקדונות בבנק המצב עשוי להיות שונה.

הגבל שערים: הוראות קנייה של מניות הניתנות ללא הגבלת שער עלולות להביא לתוצאות לא רצויות בלשון המעטה. שועלי השקעות מנוסים יושבים מאחורי המקלדות ואלה ממתינים להוראות שגויות או בלתי מקצועיות כדי לקצור רווחים מהירים שיביאו הפסדים גדולים לצד האחר.

קצרו לעתים תשואות שבדרך המקובלת היה לוקח להם זמן רב להשיגן.

ממש רווחים והפסדים: מימוש הוא חלק מהמשחק. משקיעים מקצועיים לומדים במשך השנים כי על מנת להביא את תיק ההשקעות שלהם לתשואה מקסימלית הם חייבים לממש רווחים גדולים והפסדים קטנים.

זהה מתי לפעול: ציידי המניות למדו שעל מנת להרוויח הם צריכים להגיע לשוק לאחר שהמפולת הסתיימה. ימים אלה שלאחר מפולת הם ימים שקטים במיוחד והשוק שהגזים בירידה כלפי מטה בדיוק כמו שבימי השיא הגזים כלפי מעלה, מקפל בתוכו מניות הנסחרות מתחת להון העצמי שלהן, מתחת לשווי האמיתי של הנכסים שלהן ולעתים גם מתחת לשווי של המזומן השוכב בקופתן. את ההזדמנות הזו יתרגמו אותם ציידים כמה חודשים או שנים מאוחר יותר לסכומי כסף נאים.

זהה מגמות: בשוק ההון קיימים שלושה מצבים והם: שוק עולה, שוק יורד ושוק מדשדש. אין תוכנית אחת המתאימה לכל שלושת המצבים הללו ועל המשקיע המיומן להכין תכנית פעולה לכל מצב, לזהות את המגמה הראשית השלטת כרגע בשוק ולפעול בהתאם.

זהה השקעה טובה: השקעה טובה היא זו שתראה לך רווחים נאים כבר בתחילת מהלך ההשקעה ותשביח ככל שיחלוף הזמן.

אופציות: השקעה באופציות היא השקעה בעלת סיכון גבוה. גם בתוך המסחר באופציות עצמן יש השקעות מסוכנות מאוד. השקעה באופציות מחוץ לכסף היא התחלה של השקעה מסוג זה.

קבלת החלטות: תהליך קבלת החלטות של משקיע חשוב מאוד. קבלת החלטה במהלך מסחר מורכבת מעצם טבעה כי יש לבחור בהשקעה מסוימת ולבטל את האחרות שחלקן עשויות להיות לא פחות טובות. חשוּב, לאחר קבלת החלטה, גם להאמין בעצמך ולהמשיך הלאה.

אל תמהר למכור: בזמן שמדד מסוים שובר שיא ונותר בו בתום יום מסחר, זהו סימן שהוא עשוי להוסיף ולעלות. אם אתה בפוזיציה הנכונה, אל תמהר למכור - אם כבר הגעת לשוקת, שתה ממנה לרוויה כל עוד זורמים בה מים חיים.

עליות בבורסה: עליות בבורסה משרתות אינטרסים רבים וכדאי לדעת את העובדות. עליות בבורסה מורידות את מחנק האשראי של חברות גדולות ומקלות על הבנקים. עליות בבורסה משפרות את אמות המידה הפיננסיות של החברות. עליות בבורסה מכניסות כסף חדש לחברות שהיו לעתים על סף קריסה. עליות בבורסה מכניסות המון כסף לגורמים החזקים במשק. לאור זאת ניתן להסיק שכאשר מגיעה תקופה טובה לבורסה, יש מספיק גורמים משפיעים שירצו להאריך את פרק הזמן הזה ככל האפשר.

אופציות: נהוג להשתמש בניתוח טכני ובניתוח פונדמנטלי בתהליך קבלת החלטות לגבי השקעות מסוימות. עם זאת, יש לדעת כי גם ניתוחים אלה לא תמיד יעזרו למשקיע לקבל החלטות נבונות בבואו להחליט לגבי אופציה הפוקעת בעוד שבועיים.

שקול את מצבך: משקיע בשוק ההון בודק את השיפור ביכולותיו במסחר על פי הפרמטרים הבאים: • מספר מהלכים בהם הצליח מתוך כלל מהלכי המסחר שביצע. • מספר מהלכי מסחר בהם כשל מתוך כלל מהלכי מסחר שביצע. • אחוז הרווח במהלכי המסחר שהצליח בהם. • מאזן שנתי של רווחים והפסדים. השורה התחתונה - כמה כסף התווסף לחשבונו לעומת השנה שעברה.

התייחס לבורסה ברצינות: הבורסה אינה סוג של תחביב ועל המשקיע בה ללמוד היטב את השוק. אם תתייחס למסחר בצורה מקצועית ומעמיקה, אין ספק כי תוכל להגדיל את סיכוייך להשיג תשואות טובות. השקעה חובבנית תביא במקרה הטוב ביותר לרווחים מקריים.

חברות צמיחה: לעתים רבות מתפתים משקיעים ומעבירים את החלק הארי של כספם למניות של חברות הנקראות חברות צמיחה. חברות אלו הן חברות המשקיעות בתחומים חדשים יותר ולוהטים יותר מאותן חברות תעשייה מסורתית שאינן מפרסמות התרחשויות מפתיעות אצלן חדשות לבקרים. למרות שלא פעם נראה כי ההשקעה בחברות הצמיחה עשויה להעניק תשואה עודפת, מתברר כי נתון זה רחוק מהאמת. מלבד תשואה עודפת לפרקי זמן קצרים ובתקופות מסוימות מאוד, מציגות דווקא החברות המסורתיות ערך תשואה גבוהה יותר בסיכון נמוך יותר. פתרון לחידה זו נעוץ בשיטת תמחור שמרנית ויכולת עקבית לייצר מזומנים לעומת חברות חדשות שמהן מצפים לצמוח במהירות גבוהה בעוד שלא פעם מופתעים משקיעים ואפילו אנליסטים בקבלת דו"חות מאכזבים הרחוקים מאוד מרמת הציפיות ההתחלתית שלהן.

שמור על שלוות הנפש: מכור עד נקודת השינה שלך! אחד המרכיבים החשובים ביותר בפאזל המורכב של השקעה נכונה הוא חלקם של שלוות הנפש והרוגע במהלך קבלת החלטות. לא אחת מתעורר משקיע עם תיק מניות גדול מדי או עם פוזיציה במט"ח המטרידה את מנוחתו ומונעת ממנו אפילו שינה רגועה. אסטרטגיה זו המדירה שינה מעיני משקיע משבשת את שגרת חייו ועל אחת כמה וכמה את יכולת קבלת ההחלטות שלו בכל הקשור לשוק ההון. זה הזמן להתחיל למכור ניירות ערך עד לאותה נקודה בה מסוגל אותו משקיע לעלות על יצועו ולהירדם ללא חשש מהתפתחות שלילית זו או אחרת העלולה להזיק לו בצורה בלתי הפיכה.

עמלות נאמנות: ההשקעה בקרן נאמנות היא מצד אחד אופציה לא רעה עבור המשקיע, אולם מצד שני עליו לדעת כי חלק לא קטן מרווחי הקרן נותר אצל מנהל הקרן דרך דמי הניהול היכולים להגיע גם עד שלושה וחצי אחוז אותם גובה מנהל הקרן, סכום המהווה חלק נכבד מההכנסות ובייחוד כאשר מדובר בקרן סולידית המעניקה תשואה של ארבעה או חמישה אחוז בשנה, וזאת מבלי להזכיר את השנים בהן הקרן אינה מרוויחה כלל.

זמינות בית השקעות: כמשקיע, עליך לדאוג לעבוד מול בית השקעות הנותן לך שירות בכל שעות המסחר בכל בורסה בה אתה סוחר. זה עשוי להיות כואב לראות את המניה שלך נשחטת בנאסד"ק ללא אפשרות לתת הוראת מכירה בזמן אמת.

הזהר מהססנות יתר: משקיע הססן או משקיע ספקן ילמד במהלך המסחר על בשרו כי תכונות אלו הן בין המפגעים החמורים ביותר הניצבים בפניו בבואו לקבל החלטה לגבי השקעה מסוימת בשוק ההון. ההססנות ניצבת באמצע דרכו של המשקיע ואינה מאפשרת לו מצד אחד לנוע קדימה ומצד שני לא לסגת אחורה ועל ידי כך גורמת לו להפסדים גדולים. במקרה זה מומלץ להביט סביבך ולראות אם חלק מהספקות אינן תולדה של סביבתך ו/או של חבריך המשקיעים.

אומץ כחלק ממכלול: ישנם משקיעים הסבורים כי כל מה שדרוש לו למשקיע כדי להצליח במסחר בשוק ההון הוא אומץ. נכון, אומץ הוא תכונה חשובה ומבורכת, אך יש לשלב תכונה זו עם מכלול נתונים כלכליים, כולל אינטו-איציה וניסיון, על מנת להשתמש באומץ בצורה נבונה. האומץ לבדו גורם לאובדן כספים מיותר.

סטופ לוס: משקיע יומי מתוחכם סוחר תמיד עם הוראת סטופ-לוס, כלומר, נקודות או שערים הנקבעים מראש, בהם תימכר המניה באופן אוטומטי, זאת במידה ותגיע אליהם בירידתה. מצב זה מסייע להקטין הפסדים במקרה והשקעתך מתבררת כשגויה.

התאמן: מומלץ למשקיע חדש להתאמן בקנייה ומכירה 'על יבש' ולבדוק את 'התשואות' שלו דרך העיתון או דרך בניית תיק השקעות וירטואלי באחד האתרים. רק לאחר שייווכח שהוא יותר צודק מטועה יוכל להכניס מעט את הרגל למים וגם אז בזהירות.

הישאר בתחום החוק: משקיעים שניסו לקצר את הדרך בפעולות בלתי חוקיות כמו הרצת מניות דרך פורומים או הפצת שמועות בדרכים אחרות, שילמו על כך מחיר יקר. אלה שניסו להשפיע על מחיר המניות בצורה לא חוקית ישבו אפילו מאחורי הסורגים. אם זה נראה לך קל, פשוט ולא נורא, אתה טועה טעות מרה. גם בארץ וגם בחו"ל עוקבות רשויות החוק אחר המתרחש בשוק ההון ויודעות כמעט על כל פעולה לא חוקית ומרבית העבריינים נתפסים בדרך-כלל.

ספליט: יש לשים לב למניות גדולות וחזקות שמבצעות ספליט. הספליט הוא למעשה הורדת מחיר המניה בחצי, למשל, והכפלת כמות המניות. מניה בשער של ארבע מאות ₪ עשויה להיות פחות נוחה למסחר, ואז מכפילה החברה את מספר המניות של המשקיע ומורידה את המחיר למאתיים ₪ למניה. לאחר הספליט, במקום מניה בארבע מאות ₪ יחזיק המשקיע שתי מניות בשווי מאתיים ₪. למעשה, מדובר בפעולה טכנית, אולם הגורם האופטי מייצר מצג שווא כאילו המניה זולה כעת. מחיר אותה מניה עשוי לחזור די מהר לכיוון המחיר שהיה לפני הספליט ושוב רק בגלל המראה הזול של המניה. משקיעים מנוסים יודעים גם במקרה זה להכות את השוק.

עקוב אחר מהלכים: כאשר אתה מגלה כי מניה מבצעת מהלך גדול כלפי מטה או כלפי מעלה ללא כל סיבה הנראית לעין, סימן שבקרוב מאוד תגענה החדשות. מידע שדלף החוצה מניע את המניה. לכן שים עין, אולי מתרחשת שם פעילות מאוד מעניינת. (כיצד מעקב כזה הביא לרווח של מיליון ₪ תוכל לקרוא בספר "בורסה - פיצוח סודות השוק" שהופיע בהוצאתנו).

תקוות שווא: חלק מהמשקיעים מב-קשים לרכוש לעצמם 'תקווה', לכן הם רצים לרכוש מניות על סמך 'סיפורי פוטנציאל' של מניות שעשויות 'לטוס' בעשרות אחוזים כלפי מעלה כמו אותה מניה בלתי מוכרת שעלתה במחזור דל ב-100%. משקיעים אלה רוכשים תקוות ולא עובדות, לכן גם תקוותם לרווחים לא בהכרח תתממש.

התגבר על תחושות רעות: תאר לעצמך שאתה אחד הילדים החלשים בכיתה וכל אחד יכול לנצח אותך וחלק מהם אכן עושים זאת. איזו הרגשה תהיה לך? רעה... רעה מאוד. זוהי תחושתו של כל משקיע המפסיד פעם אחר פעם בבורסה. היא אינה נעימה ויש ללמוד להתגבר עליה ולא להניח לה להתערב כלל בכל התהליך של בחירת ההשקעות שלך.

זהה הזדמנויות: שיא חדש למטבע, מניה או מדד מסוים פירושו הזדמנות חדשה ולא סכנה. דווקא כשקיימת הזדמנות, נרתעים חלק די גדול מהמשקיעים מאחר שהם סבורים שהמחיר גבוה מדי דווקא כשהמניה החליטה לפתוח בראלי.

בדוק עברה של מניה: כשאתה בודק מניה לרכישה אל תעשה זאת על סמך מהלכי השבוע האחרון או החודש האחרון, אלא בדוק את תנועותיה בשנה האחרונה. הוצא גרף של המניה ובדוק אם קיימת מגמה של עלייה או תיקון במגמה של ירידות. לא ניתן לנתח השקעה טובה ע"פ התנהגותה של מניה במהלך שבועות מספר בלבד.

אפיקים חדשים: פתח את עולם השקעותיך לאפיקים חדשים. מש-קיעים רבים הרוויחו הרבה מאוד מהשקעות בסוכר, בנפט, בנחושת, בקקאו, בברזל ועוד. קיימות הרבה מאוד אפשרויות מעניינות להשקעה בסחורות. למד אותן והשקע בהן בזהירות. זו בהחלט עשויה להיות לגביך דלת חשובה לעולם חדש של אפשרויות.

אל תנהג בהיפר-אקטיביות: מסחר רב פעולות אינו מהווה תמיד ערובה לרווחים. משקיעים היפר-אקטיביים, המוכרים וקונים מדי יום או מספר פעמים בשבוע, עלולים לגלות כי מלבד לשלם עמלות, הם אינם מצליחים בשורה תחתונה להפיק תועלת רבה ממהלכי מסחר אלה.

עליות וירידות: לשוק המניות לוקח הרבה יותר זמן לעלות מאשר לרדת. הטיפוס לפסגה עשוי לקחת מספר שנים, אבל על מנת לרדת לשפל חדש מספיק לחלוף רק מספר שבועות או חודשים, ולעתים אף פחות. רשום זאת לפניך: הטיפוס אל פסגת ההר היא איטית מאוד והגלישה מלמעלה במדרון מהירה מאוד. היא גם עלולה להיות מכאיבה ביותר. הייה קשוב!

העזר בגרפים: משקיעים צריכים ללמוד לקרוא גרפים של מניות. לא חייבים להיות מנתחים טכנים, אבל יש להרבות בלהשתמש באינדיקטורים בסיסיים שניתנים על ידי הגרפים. לעתים, גרפים אלה יצילו אתכם ולפעמים אף יסייעו בידיכם להגיע להחלטות טובות יותר ולא למכור מהר מדי. (ניתן ללמוד לקרוא גרפים בקלות בספר "בורסה-ניתוח טכני למתחילים" שהופיע בהוצאתנו).

אופציות כמגן מהתרסקות: משקיע צריך לדעת כיצד להגן על התיק שלו על ידי אופציות המעו"ף. לא יתכן שתיק מניות של עשרות או מאות אלפי שקלים יהיה חשוף לקטסטרופה ללא כל הגנה. גם מכוניות בשווי נמוך הרבה יותר מתיק ההשקעות שלך מבוטחות, אז תיק השקעות על אחת כמה וכמה. (על השיטה להגן על תיק ההשקעות ניתן לקרוא גם בספר "בורסה-אופציות מעו"ף למתחילים" שהופיע בהוצאתנו).

בצע מעקב: ביצוע מעקב מלא ותיעוד מדויק של קניות ומכירות בתיק ההשקעות עשוי לעזור לך לאתר נקודות תורפה וחולשות. במהלך היום-יום קשה לעתים למשקיע להבין את הטעויות שהוא עושה או מדוע אינו מצליח להרוויח. ממבט רחוק יותר ניתן לזהות דפוסי התנהגות וטעויות טוב יותר ומצד שני להבין גם מה הביא לרווחים הגדולים ביותר או להפך.

בדוק תיק ההשקעות: מבדיקה שתעשה בתיק ההשקעות שלך לאורך זמן תגלה כי שתי מניות מכל עשר מניות שתקנה יניבו לך תשואה גבוהה כמו הכפלת הסכום שהשקעת. מה שאתה יכול להסיק מכך הוא שאתה חייב לנסות להפסיד כמה שפחות בשמונה ההשקעות האחרות, על מנת לראות רווחים בשורה התחתונה.

חוק פארטו: חוק פארטו הנקרא גם 'חוק 80/20, עובד גם בשוק ההון. החוק אומר כי שמונים אחוז מהכסף נמצא אצל עשרים אחוז מהאנשים ואצל עשרים אחוז מהאנשים שמונים אחוז מהרווחים שלהם יגיעו מעשרים אחוז מההשקעות שלהם.

הכר התרחישים: במהלך המסחר עשוי משקיע להיתקל במספר תרחישים. עליך להכיר את התרחישים השונים העלולים לעכב אותך ולמצוא להם פתרון. להלן התרחישים והפתרונות המהירים: • תרחיש א' - מחנק: המשקיע חש שאינו מצליח להתקדם ולהשתפר בתחום ההשקעות ותיק ההשקעות שלו אינו נושא את הרווחים המצופים. פתרון א' - חיפוש ומציאת מאמן, הימצאות בסביבה חיובית, ניהול שיחות עם משקיעים שהצליחו. • תרחיש ב': פחד מכישלון במסחר. פתרון ב' - פירוק הפחד וההבנה מה יכולה להיות הבעיה במידה ותתרחש הקטסטרופה. הקטנת סיכונים למצב בו המשקיע יוכל לעמוד במצב גם אם יתרחש החשש הגדול מכל. • תרחיש ג' - נסיגה: חוסר עניין בתיק ההשקעות. פתרון ג' - חיזוק האני מאמין, ביצוע שיחות מוטיבציה גם עם משקיעים אחרים. • תרחיש ד': חשש מהצלחה. פתרון ד' - להפעיל דמיון ולראות את עצמך מצליח, לנסות לבחון מה עשוי לאיים עליך כמשקיע וכיצד ניתן להימנע מכך... • תרחיש ה': תחושת חוסר אונים כתוצאה ממשובים שליליים מצדה של הסביבה הקרובה המערערת על האפשרות להרוויח בבורסה. פתרון ה' - הבנה כי מדובר באימת המשקיע, תחושה שכל משקיע עובר לאחר שבסופו של דבר הוא עומד לבד עם השקעתו וכל האחריות מוטלת עליו. עם זאת, עליו לדעת כי הסביבה תמיד לא תפרגן לו. אם ירוויח וגם אם יפסיד.

שינויים פרסונליים: מנהל כספים או רואה חשבון של חברה בורסאית מתפטר או מפוטר. זהו בדרך-כלל סימן לא טוב. שים לב לכל שינוי פרסונלי בהנהלת החברות. משקיעים אינם אוהבים כל שינויים ובמיוחד שונאים כשמדובר בחילופי מערך אנשי פיננסים. רואה חשבון העוזב חברה, במקרים מסוימים, כאמור, אינו מבשר טובות.

בדוק רבעון קודם: כאשר חברה מדווחת על רווחים של עשרה מיליון דולר זה יכול להיות נפלא מצד אחד או אכזבה מצד שני. שמספרים אלה לא יסנוורו אותך. השוואה לרבעון מקביל של אשתקד יסביר לך אם הדיווח חיובי או שלילי. אם החברה הרוויחה ברבעון המקביל חמישה מיליון דולר, עשויה ההודעה על הכפלת הרווח לאותת על התפתחות חיובית. אולם, אם הרווח ברבעון המקביל היה עשרים מיליון דולר, יהא הדיווח הנוכחי בעייתי.

בדוק מקור הרווחים: כאשר חברה מדווחת על רווחים גדולים נסה לברר ממה נובעים רווחים אלה. אם נובעים הם מפעילותה העסקית של החברה, זה טוב. אם הם חד-פעמיים בגין מכירת נכסים או מימוש רווחים בהשקעה אחרת, זה לא רע, אבל גם לא סימן חיובי להתרחבות הפעילות ולשיפור המעמד הכלכלי.

השפעת הפיגועים: פיגועים שהפכו לא מכבר למנת חלקנו משפיעים על השוק ביום המסחר בו הם מתרחשים והשפעתם הולכת ופוחתת כבר ביום המחרת. אם המגמה בשוק ההון היא חיובית, פיגוע לא ישנה את המגמה. הוא בהחלט יכול להסיט את סדר יומם של המשקיעים בעשרים וארבע עד ארבעים ושמונה שעות קרובות, אך לעתים לא יותר מכך.

גם במצב של שוק יורד, עלולות הירידות להחריף מעט ביום הפיגוע ולאחר מכן יחזור קצב הירידות למסלולו הקודם.

ימי קיץ: ימי קיץ ידועים כעונת מלפפונים. בימים אלה, הפעילות היא די דלילה והמחזורים נמוכים מהממוצע. מגמות בדרך כלל אינן משתנות בימי קיץ והחופשות ממשיכות את קו המגמה הארוך מתוך עייפות שוק טיפוסית.

שווקים מעבר לים: שווקים מעבר לים נוטים לעתים לעלות לפני החגים. משקיעים וסוחרים בארצות הברית אוהבים לצאת לחופשת חג המולד שלהם בהשאירם מאחוריהם שוק פורח. השוק אינו חייב במקרה זה לעלות עלייה חדה כי גם עלייה סמלית בלבד תותיר אותם מרוצים.

הריבית והבורסה: ריבית נמוכה טובה למשקיעים בבורסה. העדר חלופות השקעה מזרים יותר כסף לשוק המניות וגורם להן לטפס. שיחות של נגידי הבנק העולמיים ובנק ישראל כוללים בתוכם רמיזות על מדיניות הריבית בעתיד הקרוב. היו קשובים לנאמר בין השורות, יתכן ותשמעו שסוף החגיגה קרב עם פתיחה של סדרת העלאות ריבית. ריבית גבוהה מאפשרת למשקיעים להרוויח ללא סיכון המאפיין את שוק המניות.

הוראה לביצוע: אם אתה מבקש לקנות או למכור מניה בשער מסוים, אתה יכול לתת הוראה לביצוע הפעולה עד סוף חודש קלנדרי בו ניתנה ההוראה. היתרון הוא שבמידה וההוראה לא תתבצע באותו יום, לא תאלץ לבקש שוב לקנות או למכור, ולא תאלץ לשלם שוב ושוב עבור עמלות 'אי ביצוע'.

תעד פעולותיך בסחר טלפוני: כאשר אתה מבצע פעולה בטלפון ומקבל כאישור מספר פעולה, רשום אותו ותעד אותו. ייתכן ותגלה ביצוע שונה מההוראה שלך וללא מספר הפעולה, תתקשה להוכיח את הטעות. כבר היו מקרים שפקיד השקעות שמע בטעות אות שונה במינוח המניה ורכש עבורך מניה עלומה שאינה תואמת כלל את רצונותיך.

צא לשוק: צא לרחוב ובדוק את מוצרי החברה שאתה רוצה להשקיע בה. אם אתה עומד לרכוש מניה של חברה שהוציאה נגן מוסיקה חדש, גש לחנויות ושאל לגבי המוצר, לגבי קצב המכירות שלו, האם אנשים אוהבים את המוצר, מי המתחרים וכדומה. לעתים, שיחה עם מנהל מכירות תגלה לך שם של מתחרה זול יותר ומתקדם יותר או על היסטריית קניות. ישנם דברים שלא ניתן לגלות בישיבה על כיסא מול מחשב.

מחזורים: תנועות אמיתיות מגובות תמיד במחזורים גדולים. עלייה או ירידה הם חצי מהמידע אותו אתה רואה. המחצית השנייה נמצאת במחזורים. אם אלה גדלו, התנועה אמיתית. אם אלה קטנו, התנועה היא מקרית. העלייה או הירידה נראים מיד על הגרף או בעיתון. במקרה האחרון, את המחזור יש מעט לחפש.

פעילות לטווח ארוך או בינוני: המידע שתקבל מהצצה בפעילות לטווח קצר או ארוך לגבי מניה או מדד מסוים, אינם שווים הרבה עם בואך לקבל החלטות להשקעה. בחן תחילה את הטווח הארוך והבינוני של תנועותיהם ורק לאחר מכן קבל החלטות. הטווח הקצר הוא אפיזודה חולפת הנבלעת במגמות בנות חודשים ושנים.

רווח והפסד: הפסדים הם טבעיים עבור כל משקיע. כל הדרוש הוא להרוויח יותר מאשר להפסיד.

הייה פתוח: אל תהיה אטוּם לגבי שום דבר בשוק ההון. משקיע הפתוח לקבלת מידע ושיטות מקצועיות, יצור לעצמו בסופו של תהליך את שיטתו הייחודית למסחר.

טעימה מכל העולמות ולימוד עקרונות, יסייעו לך למלא את ארגז הכלים שלך בשיטות טובות ונכונות להרוויח כסף.

שלוט ברגשותיך: רגשות משפיעים על תהליך קבלת ההחלטה של המשקיע. אותם רגשות מגיעים ממחשבות. משקיע מקצועי יודע כיצד לשלוט במחשבות ולא נותן להן להקצין, אלא לאפשר לו לראות את התמונה הריאלית של המצב הנוכחי. בעצם, בשליטה על המחשבות ניתן לשלוט על הרגשות ולהשאיר לעצמנו רקע נוח לקבלת החלטות קנייה ומכירה. נסיון לשלוט ברגשות בעת תהליך המסחר ללא שינוי המחשבה תחילה נידון לכישלון.

פעילות מיותרת: אחת הבעיות של משקיעים היא למעשה תופעת היפר-אקטיביות בתיק. ישנם משקיעים החשים לא נוח אם לא ביצעו יום-יום פעולת מסחר, לאו דווקא מפני שהיה בה צורך אמיתי. גלגול התיק פעם אחר פעם מייצר עמלות נאות עבור הבנק או עבור חברת ההשקעות אך מבדיקה לאורך זמן עולה כי אין הדבר מהווה ערובה לתשואות-יתר, להפך. אלה שישבו על מניה טובה לאורך זמן, קצרו פירות נאים. יעידו על כך משקיעי טבע ומניות הבנקים.

מנתח טכני: מנתח טכני העובד על גרף המניות יודע כי ביום שהוא רכש את נייר הערך הוא למעשה רק החל את העבודה. מנתחים אלה עוקבים אחר כל תנועה תוך-יומית ומקבלים מיד אינדיקציות אם למכור את הנייר או לא. מחויבות זו להשקעה היא תכונה נפלאה וכדאי מאוד שתשרת גם את המנתחים הפונדמטליסטים.

אל תלך שולל: משקיעים, כמו נשים, לא אוהבים השקעות אפרוריות כי אם תכשיטים נוצצים. מניות נוצצות של חברות חלום המסוקרות בעיתונות או בטלוויזיה, מייצרות הן את האפקט המדויק שבגינו נמשך הפרפר לאש. בשני המקרים נראה הדבר בתחילתו טוב למדי, אך בסופו של דבר זה בדרך כלל שורף. לכן, למד לסנן את הסיפורים על ההמצאות הגדולות והמתן שהכסף יתחיל באמת להיכנס לקופת אותן חברות.

צמצם השקעות מסוכנות: השקעה בשוק ההון דורשת תהליך נבון של ניהול סיכונים. אחת מאותן תובנות שעל המשקיע להפנים היא שלעולם אין להשקיע יותר משלושה אחוז מהתיק הכולל בהשקעות מסוכנות מאוד.

חשיבות המהירות: בשוק ההון יש לחתוך את הדברים בצורה מהירה וחדה על מנת לתקן את הדרוש תיקון במהירות מקסימלית. במילים אחרות, בשוק זה יש לעתים לנהוג יותר בבחינת סוס מרוץ מאשר סוס עבודה.

וורן באפט: המשקיע האגדי וורן באפט לימד את המשקיעים כי דגירה יכולה להניב לא רק ביצים רגילות אלא גם ביצי זהב. מניית ברקשיר שנרכשה בשנות ה-60 על ידי באפט ב-25 דולר למניה היתה שווה כשלושים שנה לאחר מכן 25 אלף דולר

הזהר מפעילות מיותרת: האפשרות להכניס את תיק המניות שלך לפורטל פיננסי ולעקוב אחריו כל יום, כל היום, היא שגורמת למשקיעים רבים לבצע פעולות לא נחוצות כלל בתיק שלהם. דמה בנפשך כי ערכה של הדירה בה אתה מתגורר כעת היה מתפרסם בכל יום בדף הבית שלך באינטרנט... אם כך היה הדבר, היית שוקל פעמים רבות למכור את הבית למרות שאין זה נכון לעשות כן.

משקיעי העדר: בנג'מין גראהם, המורה של וורן באפט, שנחשב לאבי הניתוח של חברות בשוק ההון, צידד ברכישת מניות של חברות הנסחרות במחיר נמוך לעומת הרווחים שיכלו להשיג, הדיבידנד שחילקו וערכם של הנכסים הפיננסים והאחרים שלהן. בשיטתו זו הוא למעשה ניצל את ההתנהגות האנושית של אותם עדרי משקיעים ממוצעים הנוטים לברוח יחד מהשוק בבהלה ולהותיר לנפשן מניות של חברות טובות המתומחרות בחסר.

קשרים: מידע הוא כלי עזר העובר ממקום מסוים למקום אחר. בחייך כמשקיע, חשובים קשריך עם בעלי דיעה משובחת כדי לקלוט מידעים חשובים ודעות רעננות לפיתוח יכולות פיננסיות אישיות ולשיפור מצב חשבון הבנק באופן קבוע. לעתים, קשרים טובים ונכונים יביאו לך את ההשקעה הנפלאה הבאה.

גרפים ותרשימים: גזור ושמור גרפים ותרשימים של מניות ומדדים שונים החוזרים על עצמם על מנת שתוכל להשתמש בהם גם בעתיד ולחזות התנהגות החוזרת על עצמה ביתר דיוק. המידע שתקבל ותיישם ממעקב כזה יסייע בידך להרוויח כסף מניסיון שנצבר על ידי גרפים אלה.

הרחב את השכלתך: לאדם בעל ממון בכל סדר שהוא, זו אינה רק זכות כי אם חובה ללמוד ולהרחיב את השכלתו הפיננסית ובעזרתה להשביח את כספו. בעל ממון שאינו עושה זאת, אינו עדיף על אדם חסר אמצעים שאינו עושה זאת. אין זה משנה כלל כמה בעל הממון הוא מוצלח או מטאור פיננסי. אם הוא אינו עושה את חובתו ולומד לטפל בכספו, הוא עלול לשלם על כך בריבית דריבית.

מכשירים פיננסיים: נקודת המוצא המרכזית בתהליך קבלת החלטות אישיות בהשקעה הם צרכיו של המשקיע. על מנת לספק צרכים אלה, חייב המשקיע להכיר כמה שיותר מכשירים פיננסיים ולאחר שהתוודע אל כולם, רק אז יוכל להחליט היכן להניח את כספו. ידע חלקי עשוי להביא לסיפוק חלקי של הצרכים. לכן, מומלץ להכיר תחילה את רוב המכשירים הפיננסיים הקיימים.

השקע במה שאתה מבין: השקעה טובה היא אחת כזו שאתה מבין מהיכן יגיעו רווחיה. השקעה בחברות או במכשירים פיננסיים שפעילותם אינה ברורה לך ושכל מה שנותר לך הוא רק להתפלל ולקוות לטוב, היא השקעה גרועה עבורך. מומלץ לבחון את תיק ההשקעות שלך ולנסות לאתר את קיומה של השקעה שכזו. במקרה שכן, יש לשקול מחדש מה לעשות בה.

אל תפתח רגשות: קל מאוד לנתח עברה של מניה, אולם באותה מידה קשה לנבא את עתידה. משקיעים רבים מתאהבים במניות מסוימות כי בעבר העניקו להם תשואות נאות ורווחים גדולים. חלקם של משקיעים אלה מוסיף לצעוד עם אותה מניה גם בתקופות קשות שלה מאחר והם 'מאוהבים' בה ועל ידי כך מחזירים לשוק את כל הרווחים הקודמים שצברו ואף מוסיפים עליהם. חייבים ללמוד להביט קדימה ולמכור את נייר הערך מיד כאשר הוא מראה סימני חולשה או סימני מצוקה. אין לערב רגשות ואין לשמור אמונים להשקעות שבחרותן מביישת את נעוריהן.

אסטרטגיית השקעה מעניינת: השקעה כזו במניות היא חיפוש אחר מניות שנפגעו יתר על המידה בגלל דו"ח בעייתי אחד או שניים, שערורייה שחבטה במניה יתר על המידה או חולשה זמנית. לאחר זיהוי מניה שכזו, יש לבחון ולרכוש אותה לטווח ארוך של מספר שנים לפחות וליהנות מההתאוששות והשיבה שלה למרכז הבמה כשהמחיר ששילמת עבורה היה אטרקטיבי במיוחד. אסטרטגיה זו דורשת סבלנות ויש בה סיכון, אך מציאתה של מניה שכזו משתלמת במיוחד.

בדוק סטטיסטיקות: כאשר שוק המניות, הדולר, היורו או הסחורות יורד, אל תקדיש תשומת לב רבה מדי לסטטיסטיקה. בדוק היטב מה המצב כרגע, למה אתה חשוף, אילו פעולות אתה צריך לעשות כרגע ומה אתה מצפה שיקרה.

אל תהיה פזיז: הצלחה בהשגת תשואות אינה עניין מהיר. מדובר בטיפוס ארוך, עקבי ואיטי על הר ההצלחות והתשואות ולא מהלך מהיר אחד או שניים. אלה המצליחים לעשות מהלך אחד מהיר, מאבדים אותו לעתים קרובות במהלך המהיר הבא.

ההבדל בין משקיעים: ההבדל בין משקיע ותיק בשוק ההון למשקיע צעיר מזכיר שיחה בין שור צעיר לשור מבוגר. השור הצעיר מביט אל העמק ומציע למבוגר: "מה דעתך שנרוץ למטה ונתפוס לנו איזו עגלה רעננה?" מביט בו השור המבוגר ואומר: "מדוע לרוץ? בוא נלך לאט ונתפוס את כולן!"

מניות: מחיר מניה של חברה טובה הנמצאת בתמחור חסר יתלכד בעתיד עם ערכה הפנימי של החברה ויציף ערך עבור אותו משקיע שירכוש את המניה בימים גרועים. הפנמה של מהלך זה עזרה למנהלי קרנות רבים להרוויח הון עתק.

טוב לדעת: סטטיסטית, בשנה ממוצעת יש יותר ימים בהם הבורסה יורדת מאשר עולה. בכלל, המדדים מבצעים את מירב העליות השנתיות שלהם בפרקי זמן לא ארוכים במיוחד.

נצל מגמות לטובתך: ישנם חודשים בהם המסחר בבורסה התל-אביבית רדום או מנומנם גם כשהמגמה הראשית חיובית והמניות אפילו נוטות לרדת. מדובר בחודשים פברואר, מרץ, מאי, יולי, אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר. בצע מעקב אישי אחר חודשים אלה ונסה לבחון איך אתה יכול לנצל תופעות אלו לתועלתך.

בדוק את מנהל ההשקעות: כאשר אתה נפגש עם מנהל של תיקי השקעות המבטיח לך תשואות מדהימות או כזה המעונין להיות שותף שלך ברווחים או אולי מנהל תיקים שהוא עצמו כל המשרד וכאשר המשרד סגור מאחר והבוס בחו"ל אין עם מי לדבר - אתה צריך להיזהר. חקור, בדוק, בקש לקבל המלצות ולדעת כמה זמן אותו מנהל תיקים עובד בשוק. זכור, כי מדובר בכסף שלך שאתה עומד להפקיד בידיו.

הייה ער לשינויים: משקיע נבון יודע כי השוק משתנה כל העת ואסור לו להיות מקובע לגבי מה שקורה בו. האפשרות לשנות אסטרטגיות תוך כדי תנועה, מסייעת לצעוד עם השוק, לא מולו ולא לידו. תאר לעצמך צבא היוצא לקרב ונמנע מלשנות את תוכנית פעולתו גם בגלותו שהאויב אינו פועל על פי תסריטיו.

בדוק אפיקי השקעה: ברוב המקרים, תשואה שתוכל להשיג על ידי השקעה במדד מסוים תהיה גבוהה מהתשואה שתשיג על ידי פיזור עצמי של השקעה באותם מניות או מטבעות המרכיבים את אותו מדד. לכן, כדאי מאוד לשקול השקעה במדד - זה קל יותר, מהיר יותר, זול יותר ובדרך כלל גם ריווחי יותר.

היזהר מביטחון יתר: יש לזכור כי בתקופות בהן עולה הבורסה, כל מספר זוכה. גם משקיע שאינו מבין הרבה בהשקעות וזו לו פעם ראשונה שהוא רוכש מניה, עשוי להשיג תשואה חיובית. אין רע בכך, מלבד הבעיה שאותו משקיע חדש מתחיל להאמין כי הוא מכיר כבר את כל מהלכי השוק.

כל הזמן שהשוק נמצא במגמה ראשית חיובית. ולא רק זאת, רוב העלייה תעשה בתקופה הראשונה. משמע, לזיהוי פרקי זמן אלה יש השפעה ישירה על התשואה שתוכל להשיג.

היזהר מיהירות: חלקם הארי של המשקיעים מנכסים לעצמם בדרך כלל הרבה יותר ידע ויכולת בשוק ההון ממה שיש להם באמת. נתון זה מוביל אותם להתנהג ולסחור בצורה יהירה המובילה אותך להפסדים. גם למשקיע הסוחר עשרים שנה בשוק ההון יש עדיין מה ללמוד וגם הוא יכול לגלות תופעות נדירות שטרם פגש בהן.

אל תתעסק בבלתי מובן: לא מעט משקיעים מתעצלים לחשוב מחשבות עצמאיות וששים לרוץ ולקבל דעות של משקיעים אחרים מתוך פורומים באינטרנט או ממקום העבודה. אם משקיע סבור שהוא אינו מבין, יודע או יכול לחשוב לבדו ועליו להתבסס על המלצות זולתו, רצוי שיעביר את תיק ההשקעות שלו למנהל תיקים.

ביטחון מופרז: ביטחון מופרז גורם למשקיע להגזים ביכולות שהוא נוטה לייחס לעצמו לעומתם של משקיעים אחרים. גם כשהוא אינו מצליח במהלך מסחר זה או אחר, הוא משכנע את עצמו שלא בו האשם כי אם בגורמים אחרים שלא ניתן לעשות בהם דבר.

מפוזר ולא מופרז: אין צורך להקצין. גם אם שוק המניות נראה טוב, אסור להשקיע בו את כל הכסף הנתון בתיק ההשקעות. אם נראה שהדולר עומד לטפס, אין למכור את כל ההשקעות ולרכוש דולרים. חשוב מאוד להיצמד לרעיון של פיזור תיק השקעות בצורה הומוגנית וחכמה ועם מרבית החיזוקים ההגיוניים למגמות השולטות.

תזרים מזומנים: ניתוח נכון של חברה הוא זה המנסה לחזות את תזרים המזומנים שלה בשנים הקרובות. אם יתגלה תזרים מזומנים חיובי וגדול מזה שהיה קיים בעבר, מיד תועבר המניה לקבוצת מניות שכדאי לבדוק את ההשקעה בהן.

אגרות חוב: אחד הסיכונים הגדולים של המשקיע באגרות חוב של חברות הוא האפשרות התיאורטית שחברה מסוימת תפשוט רגל ולא יהיה מי שישלם למחזיקי אגרות החוב שלה.

טוב לדעת: סיכון ההשקעות מדורג באופן הבא: א. תוכניות חיסכון; ב. פיקדונות שקליים; ג. אגרות חוב; ד. מניות; ה. אופציות על מניות; ו. אופציות מעו"ף. עכשיו יהא לך קל יותר להבין את רמת הסיכון הקיים בתיק השקעותיך.

מניות בהנפקה: רכישת מניות בהנפקה עשויה להניב רווחים גבוהים בפרק זמן קצר. על מנת ליהנות מרווחים אלה, על ההנפקה להיות של חברה טובה מוכרת ומוערכת ע"י אנליסטים וכתבים כלכליים, עליה להתקיים באמצע תקופת הפריחה בבורסה ויש לממש לפחות חלק מההשקעה זמן לא רב לאחר ההנפקה.

אסטרטגיה: ניסיון לפרש סדרת מקרים מסוימים בשוק ההון כתורה שיש לפעול לפיה, עשוי לפגוע במשקיע המניח את כל יהבו על אסטרטגיה חדשה שגילה. דוגמה לכך היא תנועת מניה בין שער 70 ל-100. מספר תנודות בין שערים אלה ניתנות לניצול, אולם יש להבין כי מדובר בתופעה זמנית בלבד העשויה לפרוץ לשני הכיוונים.

חשוב לדעת: חשוב לדעת כי שינוי במחיר הנפט עשוי להשפיע ישירות על חברות מסוימות ומכאן קצרה היא הדרך להשפעה על שוק ההון כולו. קראת על התפתחות חדשה כלשהי בתחום האנרגיה? הידרדרות בשלטון מדינה מסוימת? אינפלציה במדינה אחרת? עצור ונסה לנתח כיצד ישפיע הדבר על השוק העולמי ומכאן גם על מה שתהא ההשפעה הישירה על אותן חברות שאולי אתה מושקע בהן ויש להן קשר כלשהו לאותם שווקים.

שיאים עגולים: כאשר נשבר שיא עגול במניה או במדד מסוים (700-800-900), בדרך כלל תוסיף המניה לעלות עוד. אחת הסיבות לכך היא אופטית והסיבה הנוספת היא העדר מוכרים מעל לשיא החדש שנוצר.

למד להתמודד: כאשר מבצע משקיע פעולות מעבר ליכולות האישיות שלו, הוא יימצא בלחץ המוביל להרבה תוצאות לא רצויות כלל כמו בעיות בריאות וכן מעבר לתהליך קבלת החלטות שגויות. ניתן ללמוד להימנע מלחצים או ללמוד להתמודד עם לחצים. בכל מקרה, יש להחליט על דרך נכונה להגיב ולנקוט מהלכים להתמודדות עם מצבים אלה ולא להניח להם לשלוט על או להביס את רוחו של המשקיע.

חשיבות הזמן: לזמן יש מרכיב חשוב ביותר בהשקעות. יחידות זמן קטנות עשויות להיות לעתים ההבדל הגדול בין כישלון גדול להצלחה כבירה. לעתים, יגלה משקיע כי עיכוב במתן הוראת קנייה או מכירה עלה לו או חסך לו כסף רב. בכל מקרה, חשוב להבין כי למרכיב הזמן יש משמעות רבה כלפי המשקיע או ההשקעה.

הייה צודק: גם אם תשקיע שעות ארוכות בניתוח זה או אחר, השוק ישלם לך רק כאשר תהיה צודק.

שורט על מניה: שורט על מניה או על מדד בדיוק כמו רכישת אופציה, הוא השקעה מסוכנת בעלת מינוף גבוה. בהשקעות אלו יכולים להרוויח רק קומץ מקצוענים שזו להם חלק מאסטרטגיה רחבה יותר. משקיע שהרוויח אי אלה אחוזים בהשקעותיו אסור לו לחשוב שפיצח את השיטה.

הייה שקול: משקיעים רבים סובלים מאפקט העושר המדומה. אפקט זה מגיע לאחר שהרוויחו סכומי כסף במניות וטרם מימשו אותן. התחושה שיש למשקיע הרבה כסף בחשבון מעניקה לו הרשאה לבזבז יותר כסף ממה שבזבז עד כה. אפקט העושר הוירטואלי הזה מעודד לפיזור כספים מציאותיים על סמך רווחים שאולי יגיעו ובמידה ואלה לא מתאמתים, יווצר חור ענק בחשבון הבנק הן מהפסדים והן מבזבוזים.

עמלות: משא ומתן יעיל עם פקיד ההשקעות שלך על עמלות מכירה וקנייה של ניירות ערך יהיה יעיל במיוחד בזמנים בהם תיק ההשקעות שלך פעיל במיוחד. לאחר שקיבלת עמלות נוחות במיוחד, למד לשמור על רמתן ובדוק שהן אינן 'נשחקות' במרוצת הזמן.

אין הגיון בשוק: המשקיע החדש מחפש לא פעם הגיון בתנודות השוק. ההגיון שהוא מחפש, הוא כלכלי טהור, אבל מה שמניע בכל יום את שערי המניות הן הוראות של פעילים המונעים על ידי רגשות, תחושות ורצונות. זוהי אחת הסיבות שמשקיע חדש אינו מבין מדוע מתנהג השוק כפי שהוא מתנהג.

אגו: אחד הגורמים המפריעים ביותר לטיפול בהשקעה כושלת הוא 'גנרל אגו' המצוי בכל אחד ואחד מאתנו. כאשר האגו מרים ראש, ההגיון נעלם והדיון בראשו של המשקיע הופך מדיון כלכלי לדיון רגשי בשאלה: 'האם אני מפסידן?' או 'האם אני פראייר למכור בהפסד?' ברור כי מתוך שאלות כאלו לא תצמח כל תועלת כלכלית.

אימונים: אין ספורטאי שזכה במדליה ללא שנים ארוכות של אימונים, כאבים, הפסדים ומאמצים. זו גם דרכו של המשקיע בשוק ההון: אימונים ללא הפסקה על מנת להפוך ממשקיע מן השורה למשקיע טוב הבוחן בצורה מקצועית כל השקעה, כפי שכבר נאמר בעבר: 'כוס אימונים חוסכת חבית של שגיאות וערימות של כסף'.

מכור מניות: לא כל חברה טובה מייצגת מניה טובה. יש לא מעט חברות מעולות שהמניות שלהן מתומחרות בשוק במחירים גבוהים ויקרים ולא כדאי כבר להשקיע בהן. אם מחיר המניה יקר, תהא החברה טובה ככל שתהא, סיכוייה לטפס כלפי מעלה יהיה נמוך בהרבה מסיכויי מניותיהן של חברות טובות רבות אחרות.

השתחרר מהעבר: משקיעים השונאים מניות בגלל הפסדים כבדים שנגרמו להם בעבר, מבצעים האנשה למניות ומונעים מעצמם אפשרות של רווח. גם אם מניה מסוימת הסבה לך הפסדים בעבר, אין זאת אומרת שיש למחוק אותה ממחשבתך לצמיתות. במידה והחברה משתפרת ומתרחשות אצלה התפתחויות חיוביות, כי אז אין לפסול אותה רק בגלל עברה וזאת במידה שהנהלת החברה לא סרחה.

הגדר לעצמך מטרות: לפני שאתה מבצע רכישה כלשהי של מניה אתה חייב להגדיר לעצמך מראש את הנתונים הבאים: א. אם המניה תרד - באיזה שער תיתן הוראת מכירה? ב. אם המניה תעלה - באיזה שער תגדיל את כמות המניות? ג. באיזה שער תמכור את מחצית המניות שאתה מחזיק?

היזהר ממניות קטנות: כשמגיע השלב בשוק ההון בו הוא מטפס כלפי מעלה, כולם מתחילים להציץ לעבר מניות השורה השנייה והשלישית. אלו הן המניות הקטנות. שים לב, כי כאשר מציאות זו מתרחשת אומר הדבר כי כבר יותר ממחצית מהעלייה בשוק ההון מאחורינו. מלבד זאת, עליך לזכור כל הזמן כי יש מעט חברות מצוינות בין חברות אלו וחלק לא מבוטל של מניות אלו נסחר במחזורים דלילים ומסוכנים. יתכן מאוד כי בהגיען של נפילות לשוק - לא תוכל להיפטר מאותן מניות בכל מחיר.

מלכודת שוורים: בשוק ההון קיימת מלכודת הנקראת 'מלכודת שוורים'. במלכודת זו נתפסים לא רק אותם משקיעים חדשים שזוהי רק עונתם הראשונה בשוק. לאחר שהשוק עולה בעשרות אחוזים, מגיעים הנופלים למלכודת זו ורוכשים מניות במחירים יקרים ומפולפלים. הם גם אלה הנותרים עם הסחורה ביד במחיר שאיש אינו מוכן לקנות וכשהם מבינים זאת, אין להם ברירה אלא למכור מאוחר מדי במחיר שיגרום להם הרבה נזק וכאב.

מלכודת דובים: מלכודת נוספת היא 'מלכודת הדובים'. מלכודת זו תופסת גם משקיעים הנמצאים בשוק פרק זמן בינוני. מלכודת זו מתרחשת בתקופת עליות, כאשר מתרחש פסק זמן מהירידות והשוק מתחיל לעלות במקצת. משקיעים החושבים שתמה תקופת הירידות, ממהרים להצטייד בסחורה ומגלים מאוחר מדי כי השוק ממשיך לצנוח והוא רק נבלם לפסק זמן קצר הנקרא בפי ותיקי השוק כתיקון.

מלכודת שועל: מלכודת השועל והענבים היא המלכודת הממתינה בשקט למשקיעי המניות הקטנות. משקיע מזהה עלייה נאה במשך מספר ימים רצופים במניה זנוחה, מתרשל בבדיקה ורוכש את המטאור החדש. עד מהרה, לאחר שרכש כמות מניות נכבדה, הוא מגלה שהעליות נבלמות וכשהוא מבקש למכור את סחורתו מתברר שאיש לא מעוניין בכך, וממש כמו אותו שועל בכרם שעליו להשיל ממשקלו כדי לצאת לחופשי, חייב המשקיע להשיל אחוזים די ניכרים מהמניות שבידו על מנת להיפגש עם שאריות הכסף הנותרות.

תכונות משקיע: משקיע המבקש להפוך לסוחר יום, למשקיע פעיל בשוק האופציות או לסוחר מט"ח חייב להיות מסוגל: א. לעמוד בלחצים יומיומיים. ב. בעל משמעת עצמית. ג. בעל כושר ריכוז גבוה. ד. בעל תפיסה מהירה. ה. בעל יכולת לקבל החלטות מהירות. ו. בעל כושר שיפוט. ז. משולל אגו.

משקיעים אמריקאים: בארצות-הברית יש יותר מיליונרים מכל מקום אחר בעולם, וזאת רק מהסיבה שדורות על דורות נהגו לחסוך סכומי כסף מדי חודש והשקיעו את חסכונותיהם בין היתר בפיקדונות המעניקים ריבית גבוהה ובמניות.

משקיע מתוחכם: אחת מהאסטרטגיות הפועלות אצל משקיעים מתוחכמים היא רכישת מניה בכל פעם שהיא מגיעה או ממש מתקרבת לשיא חדש ומכירת אותה מניה בחסר, כאשר היא מגיעה לשער הנמוך השנתי שלה. יש באסטרטגיה זו למעשה כל מה שמשקיע רגיל והגיוני לא עושה בגלל חששותיו ההגיוניים. כדאי לנסות על יבש ולראות כיצד זה עובד עבורך.

נגד המגמה: משקיע הרוכש אופציות ועושה זאת נגד המגמה, עשוי לקצור תשואות גדולות אם יתברר שצדק, אבל סטטיסטית יפסיד את כל הכסף שלו ובמהירות באחת מהשקעותיו הבאות.

תשקיע כדי להרוויח: כניסה להשקעה כדאית רק כאשר אתה סבור שאתה הולך להרוויח סכומי כסף נאים. אל תשקיע במידה והאפשרות הקיימת לדעתך היא להרוויח סכום זניח ולא משמעותי. הסיכון שתמיד קיים לא מצדיק השקעה במניה שניתן להרוויח עליה רק מעט.

הייה שיטתי: משקיעים ממוצעים נוטים להקשיב לדעות ולעצות של זולתם מאחר ואין להם כל תוכנית אמיתית ומשנה סדורה בנושא כי אם גיבוב של החלטות ללא כל מחשבה מעמיקה. שיטה זו לא תוביל את המשקיע למקום אליו הוא רוצה להגיע.

הימנע מפעילות סרק: חלק לא מבוטל של משקיע מתבטא בפעולות קנייה ומכירה הנקראות פעולות סרק. פעולות אלו גם אם ההפסד בהן אינו גדול, בתוספת של עמלות, פוגעות בתשואת התיק. על המשקיע ללמוד להימנע מהשקעות סרק אלו ולנסות לבצע פעולות איכותיות ולהימנע מפעולות מרובות.

ערוך מעקב: אוצר גדול מסתתר במידע החבוי במחזורי המסחר השונים. לדוגמה, כאשר מחזורי מסחר קטנים מצליחים להוריד מניה מסוימת, ניתן להסיק מכך כי המניה אינה מעוררת עניין ובטח שלא אצל המשקיעים הגדולים. אם המשקיעים המוסדיים, האנליסטיים שלהם ושאר המנתחים לא מצאו במניה זו משהו ורק אתה סבור שאכן יש בה משהו - אל תרכוש. הוסף אותה לתיק המעקב שלך בלבד כדי לראות אם המידע בשוק מוצדק. (על כל הסודות מאחורי המחזורים תוכל לקרוא בספר "בורסה - ספר הזהב" שהופיע בהוצאתנו).

אל תהמר: הפסדים כואבים עשויים לגרום למשקיע לפעול כמו מהמר שהפסיד סכומי כסף גדולים בקזינו ורוצה להחזיר את כל ההפסד בפעולה מסוכנת אחת. חבל על הכסף האחרון שלך - השוק לא עובד בצורה זו והסבירות היא גדולה שגם כסף זה יישאר בשוק ולא אצלך.

למד להאזין: למד להקשיב לשוק. כמו אותו רועה היודע לזהות איזה בעל חיים שוהה באותו אזור לפי הסימנים והקולות בשטח שהוא קולט בהטיית אוזנו לקרקע, כך גם המשקיע חייב ללמוד, להכיר ולהקשיב לאותם קולות שוק ולתרגם אותם לתנועות צפויות בעתיד הקרוב. משקיע כזה ייטיב לנווט במכמני השוק.

חכה לצוהרי היום: אל תבצע פעולות מסחר משמעותיות בשעה הראשונה של פתיחת המסחר. לא פעם תמצא את השוק מתנהג בצורה קיצונית בתחילתו ומיד לאחר מכן שוככות הרוחות והשוק משנה כיוון. כך הדבר גם לגבי סיום יום המסחר, בו סוחרי יום ובעלי אינטרסים שונים מבקשים לבצע מחטפים אחרונים.

קרא אודות השוק: קרא ספרים אודות שוק ההון, כמה שיותר ומכל סוג. עדיין לא נתקלתי בספר בנושא שוק ההון שלא חידש לי משהו, לימד משהו או האיר באור שונה נקודה חדשה. הלימוד הוא חלק בלתי נפרד מלחם חוקו של משקיע מוצלח.

כלי עבודה: אינדיקטורים רבים קיימים בתוכנות שונות לניתוח טכני היכולים להעניק למשקיע מידע רב ערך על חוזקו של השוק, תנודותיו, וכן כל מה שמשתמע מכך וממהירות שינוי השערים, וזו רק ההתחלה. שימוש בחלק מאותם אינדיקטורים קיימים עשוי להוות למשקיע ככלי רב ערך.

עקוב אחר רכש עצמי: שים לב לחברות הרוכשות את המניות של עצמן. אם מניות אלו מבוקשות על ידי בעלי החברה או על ידי הנהלתה, סימן שהם יודעים משהו או שהם מעריכים על סמך נתונים שבידיהם שהם קונים מניה זולה ויוכלו למכור אותה מאוחר יותר במחיר טוב יותר. קח זאת בחשבון.

השקע במניות איכותיות: השקעה במניות איכותיות לאורך זמן היא הכיוון המרכזי שצריך לעניין משקיע רציני. כל מה שנראה או הנשמע כשערורייה עם רווחים מדהימים, סופו שאכן יתברר כשערורייה שכזו, אך ללא הרווחים המובטחים.

רגשות בהשקעה: משקיעים שהצליחו לבצע בתחילת דרכם מספר מהלכים מוצלחים בתקופות טובות, סובלים בהמשך הדרך מציפיות גבוהות לגבי ביצועיהם. הכישלון המגיע כתוצאה מהשקעות נוספות גורם להם מבוכה אישית המביאה אותם להתנהגות רגשית במטרה להוכיח את היכולות שנחזו בעבר. הניסיון לנצח את השוק ולהוכיח שהם צודקים, מסתיים לגבם בסדרת פעולות כושלות ובמפח נפש תוך כדי אבדן כסף רב. המנע מכך.

הייה ממוקד במטרה: על ידי חשיבה על חוסר הרצון להפסיד, יצליח משקיע לכוון את השקעתו בצורה איכותית יותר. כאשר מונע המשקיע רק על ידי הרצון להרוויח, לא תמיד לוקח הוא בחשבון את כל סיכוני פעולותיו.

הייה מציאותי: משקיעים בעלי ציפיות שאפתניות מדי לגבי התשואה שישיגו בשוק ההון עלולים, לאחר כישלון, לפגוע בהערכה העצמית שלהם, דבר שיביא בסופו של יום לחוסר ביטחון. גלגל זה עשוי להמשיך לנוע ולגרום לעוד ועוד הפסדים למשקיע, לכן מומלץ להבין, לפני ההשקעה, מה היא יכולה להניב מבחינה ריאלית.

מאמן אישי: מאמן אישי בתחום ההשקעות עשוי להוות פתרון טוב אם אתה מרגיש שאינך מצליח להתקדם. על המשקיע לזכור כי האדם שיצליח לשנות את דרכו בעולם ההשקעות לחיוב אינו נמצא בו כרגע וזאת במידה והגיע למסקנה שהוא זקוק לאחד כזה.

אל תאמין למפסידנים: לא מעט אנשים שתפגוש יספרו לך שלא ניתן להרוויח כסף בבורסה. אלה הם אותם אנשים שפחדו לנסות ולסכן או כאלה שניסו בצורה חובבנית ולא הצליחו. בכל מקרה, אל תאמין להם.

השקע בהדרגתיות: ההשקעה חייבת להיות הדרגתית. משקיע שיגיע עם מאה אלף ₪ לשוק וישקיע את כולם ביום אחד, לא יצליח בהשקעתו. ההבנה מגיעה באיטיות ועמה גם ההשקעה. בתחילה יש להשאיר את הכסף במקום סולידי ובטוח, גם אם אינו נושא תשואה מיוחדת. לאחר לימוד עולם ההשקעות, ניתן להסיט סכומי כסף קטנים אל יעדים חדשים בהדרגתיות ותוך כדי שינון ולמידה.

עובדות ומספרים: כל נתון מספרי שתקראו על מניה מסוימת או על חברה מסוימת, מתבסס על העבר בלבד. לגבי העתיד, יתכן שהוא יוסיף להיות דומה, אבל גם יתכן שלא. משקיע המבין נקודה זו, מבין שהתייחסות זהירה למספרים מהעבר היא חיונית ביותר להשקעותיו.

להשקיע בשוק יורד: אפשר להרוויח גם כשהבורסה יורדת. היכרות שלך עם תעודות סל בחסר עשויה להראות לך את הדרך לרווחים בשוק יורד. שורטים ישירים ואופציות מעו"ף או על מניות הם גם אפשרות השמורה למקצועני השוק.

בדוק מצב פיננסי: גם אם אינך מעוניין להיות רואה חשבון ולהבין מה מצבה של החברה בה אתה עומד להשקיע, עליך לנסות להבין לפחות מהו מודל ההכנסות שלה, או במילים אחרות, להבין מהיכן היא אמורה להרוויח. ההבנה תעזור לך לקבל החלטות ואם אינך מבין, פשוט אל תרכוש את המניה, כי יש סיבה טובה שגם לא תבין מה מונע ממנה להרוויח כרגע או בעתיד.

השקעות סולידיות: השקעות סולידיות זמינות יאפשרו למשקיע לממש חלק מתוך השקעתו אם וכאשר יהיה זקוק לכך, ומצבו של שוק ההון יהיה כזה שלא יאפשר לו או לא יהיה כדאי למימוש.

קבע לך דרך: כאשר אינך יודע לאן אתה אמור להגיע, אף מכונית לא תסייע לך בכך. דע לאן אתה רוצה להגיע, הסבר לעצמך מה אתה רוצה להשיג, ובדוק מה ניתן להשיג בפועל. לאחר שכל אלה יהיו ברורים לך דיים, תוכל לצאת למסע ההשקעות הנכון שלך.

חשוב ליהנות: על מנת להגיע לאיזון נכון בין המאמצים שאתה משקיע לבין הפירות הפיננסיים שיגיעו מדי פעם, עליך ליהנות גם מהדרך. די קשה להיות משקיע מקצועי, לעקוב מדי יום אחר המדדים, ללמוד, לקרוא ולסכן מבלי לאהוב זאת. כל השקעה לאורך זמן ללא הנאה מעצם העבודה שמסביב, עלולה לגרום לך כמשקיע תחושות וחיים מתסכלים.

מה מניע אותך?: אחד הדברים החשובים שיש לדעת לפני שאתה מגיע לשוק ההון, הוא גם להבין מה מניע אותך. זהו נתון שאינו קשור תמיד באופן ישיר עם שיטות ההשקעה, אבל יכול להעניק הסבר לדחף שלך להשקיע. חלק מהדחפים הם הרצון להוכיח, אהבת הכסף והמותרות, הפחד מפני עוני, סבל ממחסור בעבר וכדומה.

כאשר 'יודע' המשקיע 'מדוע', הוא יכול גם לאפשר ל'כיצד' לנווט אותו.

הבחן בין ידע למזל: אל תתבלבל בין ידע למזל. השקעות טובות ניתן לעשות בעזרת ידע רחב וניסיון מוכח. משקיע צעיר שהצליח בעזרת מזל להרוויח כסף והסבור שזה אינו מזל אלא ידע, מתחיל לצעוד בדרך ארוכה של טעויות מצטברות.

הייה שקול: משקיעים מסוימים לא ירוויחו לעולם כסף גדול בבורסה כי הם לוקחים על עצמם סיכונים גדולים מדי בשוק. חלק אחר של משקיעים לא ירוויחו כסף גדול בבורסה כי הם לא לוקחים סיכון בכלל. אלה שהולכים בתווך, הם העשויים להתעשר בשוק ההון.

הבנה: צריך להבין שהתשואה שמשקיע יכול לקבל היא בעלת קשר ישיר לסכום המושקע בתיק השקעותיו. משקיע שבתיקו יש חמישים אלף ₪, יקבל חמשת אלפים ₪ אם יצליח להשיג תשואה של 10% ומשקיע שבתיקו מיליון ₪, יקבל מאה אלף ₪ על אותה תשואה.

עקוב אחר משקיעים: משקיע מקצועי חושב כמו משקיע ומחפש דרכים להשקיע את כספו במכשירי השקעה שיניבו כסף טוב. הפיכת מעקב אחר עסקאות מצליחות לדרך חיים תפתח עבור אותו משקיע חדש עולם של אפשרויות. לפעמים, כל שיש לעשות הוא לראות מה עושים הטובים ולחקות אותם. חשוב גם לבחון ולהבין מדוע הם עושים זאת.

תמחור מניות: מחירי מניות מסוימות מציינים כשלים גדולים בתמחורן של מניות. כשלים אלה הם תוצאה של רווחי משקיעים מסוימים והפסד של אחרים. יש להבין שלא תמיד, כאשר מניה עולה בחמישה אחוז, היא אמנם מניה טובה. ולהפך - לא כל מניה שיורדת בחמישה אחוז היא מניה גרועה. זכור זאת בכל פעם שתחשוב להמר על מניה כלשהי.

אפקט ינואר: בארצות הברית קיימת תופעה הנקראת שם 'אפקט ינואר'. תופעה אנומלית זו מגלה למשקיע כי מסורתית, בכל תחילת שנה, בחודש ינואר, הבורסות מטפסות וגומעות מרחק רב בזמן קצר. אפקט ינואר לא ממש מתרחש בכל שנה והיו גם שנים שמשקיעים מאוכזבים סיננו בכעס שלא מדובר ב'אפקט ינואר' כי אם ב'דפקט ינואר'.

צא משוק יורד: למרות שהבורסה היא השקעה טובה לטווח ארוך, אין ממש טעם להישאר בשוק במשך שנתיים של ירידות, כי במקרה הטוב תפסיד תשואה של השקעה סולידית ובמקרה הרע כספך עלול להצטמק בחצי או אף ביותר.

השוואת תשואות: כאשר אתה משווה תשואות, עשה זאת מול מה שהיית יכול לקבל בקרן נאמנות המתמחה בתחום ההשקעה שלך או לריבית שהיית מקבל אם הכסף היה יושב בפק"מ. לעולם אל תשווה תשואות בצורה רצינית עם רווחים המוצהרים על ידי מכריך.

גישה מעניינת: קיימת אסכולה הטוענת כי יש לקנות בזול ולמכור ביוקר. אני רוצה להכיר לך גם אסכולה נוספת הממליצה לקנות ביוקר ולמכור עוד יותר ביוקר. מניות עולות שהן בעלות מומנטום, אינן מניות זולות היום, אולם מחירן היום עשוי להיות זול במידה והן תמשכנה באותה מגמה המלווה אותן. כל דבר טוב יכול להיות בעתיד עוד יותר טוב.

שמור על ראש פתוח: היה פתוח למידע חדש, לרעיונות חדשים, להשקעות חדשות. אין זאת אומרת כי יש לרוץ ולרכוש כל דבר הנראה חדשני ומעניין, אבל בהחלט יש לעקוב מקרוב ולהחליט עניינית אחר כל חידוש בתחומים השונים.

שמור על קור רוח: אחד הדברים החשובים במסחר הוא קור רוח. משקיעים הנתפסים לבהלה בשעת אירועים חריגים, מבצעים את כל הטעויות האפשריות. כשכל השוק בפאניקה ואנשים מוכרים מכל הבא ליד, ניתן לרכוש הזדמנויות. גם אם החלטת לא לרכוש בשלב זה, אל תרוץ למכור כי אירועים חריגים משפיעים בדרך כלל לזמן קצר על השוק.

הייה ממוחשב: אי אפשר כיום להיות משקיע מקצועי ללא מחשב, אינטרנט ותוכנות מסחר. אם אין לך את אחד מאלה, לעולם לא תממש את מלוא יכולתך. בעבר ניתן היה לסחור ללא אחד מאלה או ללא כל הנ"ל, אך בינתיים השתנו הזמנים.

חשיבות הדו"חות הרבעוניים: בכל רבעון מפרסמות כל החברות שאתה מחזיק במניותיהן דוח"ות. חובה על המשקיע לעיין בדו"ח, להבין אם יש בו שינוי ניכר לעומת הרבעון המקביל אשתקד ואם הוא חיובי או שלילי, להבין מדוע הוא כזה. אולי בהתחלה זה יהיה קצת קשה, אבל מהר מאוד תלמד מה אומרים לך המספרים.

צור קשרים חברתיים: הצטרף למועדון משקיעים, לפורום איכותי בנושא מניות ופגוש במהלך כנסים כלכליים משקיעים רבים ככל האפשר. המידע שתרכוש והקשרים שתקשור יסללו לך את הדרך למקורות מידע חדשים, לשיטות חדשות ולכלים למסחר שעדיין לא נחשפת אליהם.

התייחס ברצינות למסחר: התייחס למסחר במניות כאל עסק ולא כאל שעשוע. אם יש לך כסף ואתה רוצה להשביח אותו, מדובר בעסק לכל דבר. אולם גם בעסק זה יש לפעמים הפסדים, יש הוצאות, משלמים מס אך הטובים ביותר גם מרוויחים. אם אתה סבור שמצאת תחביב לשעות פנאי, עדיין אינך מבין לאן הגעת... מאוד יקר פה.

אל תפזר יותר מדי השקעות: אל תאסוף שלדים, אל תרכוש הרבה מניות שונות עם פוטנציאל גדול במעט כסף. חפש מעט מניות טובות מתחומים שונים. החזקה של 30 מניות שונות היא בלתי אפשרית למעקב מקצועי של אדם שאינו עוסק בשוק ההון כפרנסתו היחידה.

שאף להתקדם: משקיע הממקד את מחשבתו בהישרדות בשוק ההון או בניסיון לשמור על המצב הקיים, טוב יעשה אם ייצא מהשוק לחלוטין. רק מחשבות על רווחים ועל השבחת תיק השקעותיו יתרמו להגברת מוטיבציה להשקיע ולהצליח.

השקע זמן ומשאבים: נפוליון היל אמר: "רב הוא הזהב שהופק ממחשבות אנושיות מכל הזהב שנכרה אי פעם במעבה האדמה". ניתן להוסיף ולומר שזה נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בשוק ההון. והכוונה היא שניתן להרוויח כסף בשוק, רק צריך לעשות זאת נכון תוך כדי לימוד והשקעת זמן ומשאבים.

משקיע ותיק: משקיעים שהרוויחו כסף רב בשוק ההון ובעסקים אחרים וכסף זה נותר בידם בסופו של יום, עשו זאת בדרך כלל דווקא בגיל מבוגר. תהליך ההבשלה, מתברר, הוא איטי וכל מי שמחפש סיפורי סינדרלה מהירים עלול להתאכזב ואף לאבד את כספו במידה וינסה להכריח את השוק לעשות זאת למענו.

סקור במבט מקיף: בבואך להחליט אם ובמה להשקיע, למד לבחון את כל התמונה השלמה שמצייר השוק. גם אם מצאת מניה טובה, בחן אם אולי שמי השוק קודרים הם, כי סביר להניח שכאשר ירד גשם, גם מניה טובה של חברה מצוינת אותה זיהית, תירטב. האפשרות להעריך את מצב השוק תוך התחשבות במספר משתנים רב יאפשר לך לצמצם את טווח הטעות שלך.

הרחבת הפוטנציאל: כדי להיות משקיע, צריך לסחור. אין כל אפשרות להיות משקיע רק באופן תיאורטי. הניסיון במסחר במניות הכולל את ההתנסות החיובית והשלילית כאחת ירחיב את יכולת הניתוח שלך במידה ותוכל להשכיל ולנתח כל פעולה בשוק בעת התרחשותה.