עצות לפיתוח קשרים מועילים

בניית קשרים מועילים ומשמעותיים חיונית לצמיחה אישית ומקצועית. בניית מערכות יחסים מועילות היא תהליך מתמשך. השקיעו זמן ומאמץ בטיפוח הקשרים הללו, והם יספקו לכם תמיכה חשובה, צמיחה אישית ותחושת סיפוק. 


הנה כמה עצות חשובות לטפח קשרים כאלה.

קמצנות: אל תהיה קמצן. קמצנים אינם יכולים להיות מקושרים. אנשים בדרך-כלל לא אוהבים קמצנים ולא משנה כמה נחמד תהיה, תמיד יזכרו לך שהידיים שלך קצרות ואינן מגיעות לכיס. לפעמים, כל ההבדל בין קמצן שלא נעים לשהות במחיצתו לבין אדם לארג' שנעים לשבת עמו הוא פחות ממאה ₪. סכום זעיר זה יכול לשנות את יחס הסביבה כלפיך ולהפוך אותך מ'עוד אחד' לאחד שחייבים לעזור לו.

רוצה דוגמה איך לקנות את כולם בפחות מ-100 ₪? בבקשה! יושב עם חברים בבית קפה? תזמין פעם את כל השולחן בהפתעה. כמה כבר יכולים לעלות שני מקיאטו, שלושה הפוך ושני קרואסונים? בני-אדם נוטים לאהוב אנשים לארג'ים שמזמינים אותם מאחר והם עצמם לא עושים זאת, לכן הם מעריכים מאוד את מי שעושה כן. זה קונה אותם.

דוגמאות נוספות? בבקשה: הולך לאירוע של חבר? נהוג להעניק מתנה בגובה ממוצע של 250 ₪? שים עוד 100 שקלים במעטפה. כשבסוף הערב יפתחו את מעטפות המתנות, אתה תבלוט מעל כולם ויזכרו לך זאת. רוב האנשים נוהגים לערוך פנקסנות ודואגים לרשום לעצמם מי הביא להם וכמה.

יש יום הולדת לחבר? קנה לו מתנה. אז מה אם זה לא נהוג. הוא יזכור לך זאת.

יום נישואין לחברים? שלח פרחים.

ואלה רק דוגמאות זעירות. אתה יכול לעשות הרבה ובהרבה פחות כסף. הכסף אינו משחק כאן תפקיד כי אם ההבנה שבצד השני יש מישהו שלא רגיל למחוות מעין אלו ויעריך אותן בהרבה יותר מערכן הריאלי.

מקושר* נותן למכרים שלו: הוא משקיע בהם ובבוא היום נושאת השקעתו פרי. שים לב, ב'אל תהיה קמצן' אין פרוש הדבר שעליך לשרוף את כספך ולהפוך לפראייר כי יום אחד זה ישתלם לך. קח את המסר וכלכל את צעדיך בתבונה. היעד שלך הוא לגרום שלאנשים יהיה טוב ומפתיע ולך לא יעלה הרבה מדי. ההבדל בין לארג' לפראייר הוא ההבדל בין מי שמזמין את השולחן אחת לכמה חודשים לבין מי שמזמין בקביעות. האחרון הופך מלארג' לפראייר והוא כלל לא מוערך.

עדכני: מקושר חייב להיות מעודכן בכל מה שמתרחש סביבו ובעולם הגדול. כמקושר, אתה אמור לפגוש ולהוסיף לרשימה שלך ללא הרף עוד ועוד אנשים. כלומר, עליך ליזום שיחות עם אנשים חדשים כדי שיווצר אותו קליק עלוּם שיגרום לחילופי כרטיסי ביקור ביניכם ולתחילתה של מערכת יחסים חדשה ופוריה, אך יחד עם זאת להוסיף ולטפח מערכות יחסים קיימות.

בניגוד למערכות יחסים צרות אותן אתה חווה כיום עם אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, למקושר צריך שיהיה ידע בסיסי במה שקורה גם בתחומים שאינם קשורים לתחומי עניין ישירים שלו. מקושר יודע שגם אם הוא לא מתעניין בכדורגל הוא צריך לדעת פחות או יותר מה קורה, מה היה הסיפור המרכזי ומה היתה ההפתעה בשבת. על כך מדברים חובבי כדורגל בכל תחילת שבוע. מקושר חייב לדעת מה קורה בבורסה גם אם לא השקיע מעודו שקל אחד בשוק ההון. אם יש עליות חדות, מפולת או סיפור חם ומעניין אחר, עליך כמקושר לדעת בגדול מה קורה על מנת להשחיל את המילה הנכונה במהלך שיחתך עם מכר חדש או ישן.

עליך להיות עדכני, על מנת להיות איש רעים להתרועע. אנשים אוהבים לשוחח ובעיקר לדבר כשהצד השני מאזין לתחום בו יש לשניהם עניין משותף. לכן, גלה בקיאות.

ארכיון: כמקושר אתה חייב שיהיה לך ארכיון אישי הכולל בתוכו את כל אנשי הקשר שלך, פרטי הקשרים שלהם, אנשי הקשר שלהם, פירוט הנושאים בהם יכולים הם לסייע לך וכדומה. קשרים אלה שלך אינם שווים הרבה אם אינך יודע במדויק מי יכול לסייע לך ומתי. כלפי כל אדם חדש שהזדמן לך להכיר עליך להתחיל לאסוף נתונים באיטיות, בעקביות ובשיטתיות תוך כדי שיחות חולין. לכשתגלה פרט חדש, קשר חדש, רשום אותו לעצמך והוסף זאת לרשימה.

אל תמהר לדלות מכל אחד את כל המידע אודות קשריו במהלך שיחה אחת ובטח לא בשיחה הראשונה. עליך לתעד לאט, בסבלנות, ולבנות לעצמך ארכיון בו תהא פרושה כל הרשת שלך וממוינת לפי אנשים, נושאים, סוג הקשר, רמת הקשר וכל פרט נוסף שיוכל לייעל את היכולת שלך לשלוט במידע. כאשר אתה מכיר 100 איש שלהם קשרים עם עוד ועוד אנשים זה כמעט בלתי אפשרי לנהל הכל בראש.

תאריכים: מקושר חייב להכיר תאריכי יום הולדת של חבריו ברשת, ימי נישואין, יום ההולדת של ילדיהם ואת הימים בהם מתרחשים אצלם אירועים מיוחדים.

מקושר אינו מפספס אף הזדמנות לברך את כל חבריו לרשת ביום הולדתם וביום חגם ועושה בכך את ההבדל בין סתם חבר ל'החבר'. תוך שמירת הקשר בחגים ובאירועים יוצר לעצמו המקושר ערוץ תקשורת טבעי של אחת לכמה חודשים עם חברי הרשת ועל ידי כך שומר הוא על קשר קבוע. לא תמיד נוח ונעים להרים טלפון באמצע היום לחבר הרשת שלך ולפתוח סתם כך בשיחה סתמית, בעוד שכשאתה מקפיד לקבץ ולשמור את תאריכי יום ההולדת והאירועים האחרים של חברי הרשת שלך, אתה בונה לעצמך רקע מתאים והזדמנויות נאותות לשמירת קשר על ידי כך שאתה מתקשר כדי לברך אותו לרגל אותו אירוע.

אסוף את התאריכים תוך כדי שיחת חולין. שלח לעצמך אס-אמ-אס או רשום לעצמך את תאריך יום ההולדת של איש הקשר שלך והפתע אותו במועד המדויק. הוא יעריך זאת… מאוד.

החלפת כרטיסים: המשימה היומיומית שלך צריכה להיות החלפת כרטיסי ביקור ופרטים עם אנשים אחרים. ברגע שעשית זאת, חייך לעצמך. זוהי למעשה התחלתה של בניית חוליה חדשה, זהו תפר חדש ברשת קורי המקושר שלך. אלא שזה אינו מספיק להעניק כרטיס, עליך לדאוג לקבל כרטיס גם מהצד השני ולהקפיד גם למקם את הנתונים בארכיון שלך.

אתה חייב להסתובב תמיד עם חבילת כרטיסי ביקור ולהעניק אותם על מנת לקבל חדשים תמורתם. אירועים הם המקום בו תוכל לעשות זאת ביתר קלות. אל תפספס אף הזדמנות שכזו כי ברגע שהתרשלת ולא הצלחת לממש את הפוטנציאל ממפגש זה או אחר, יתכן כי פספסת ברגע זה קשר לאדם כלשהו שיכול לסייע לך היום או בעוד חמש שנים. הקשר אינו חייב להיות קשר מדרגה ראשונה כי ברגע שאתה מפספס קשר ישיר, אתה מפספס למעשה עשרות ומאות קשרי משנה שכל אחד מהם מהווה למעשה פוטנציאל עתידי גלום להצלחה שלך או להצלה שלך.

כאשר אתה מקבל כרטיס ביקור, ציין עליו מספר מילים אודות האדם שפגשת, פרט בקיצור מה שדיברתם ומה לדעתך יוכל הקשר שלכם להועיל לך בעתיד. כך תימנע מאיסוף חבילת כרטיסי ביקור שבסופו של יום לא תזכור ממי קיבלת מה.

במהלך שיחה ראשונה ותוך החלפת כרטיס ביקור הקפד תמיד כי הרושם הראשוני שיתקבל ממפגש זה הוא החשוב ביותר. אל תמתח מדי את השיחה כדי שהמכר החדש שפגשת לא יחוש שאתה מעיק עליו, סיים את השיחה בפרק זמן לא ארוך של כמה דקות והשאר פתח להתקשרות עתידית.

אם אין מייל על כרטיס הביקור, הקפד לבקש ולרשום אותו. בעזרת המייל יהיה קל לפתח את הקשרים החדשים שלך.

פגישה ראשונה: כל אדם חדש שתפגוש בכל מקום יקבל עליך את הרושם הראשוני שלו בשניות הראשונות. הרושם הזה מטביע חותם עמוק בכל אחד מאתנו וכך אנו מתחילים לקטלג את האדם עמו נפגשנו עכשיו כטוב, רע, נחמד, חמוץ פנים, יהיר, מרשים וכדומה. מטרתו של כל מקושר, מעבר ליצירת המפגש הראשוני, היא כמובן להצליח להרשים את בן-שיחו על מנת לגרום לו בפרק זמן קצר ביותר להצטרף לרשת שלו ולהפוך להיות ה'סוכן' שלו לכשתצוץ איזו בעיה.

על מנת לעשות זאת, יש להקפיד על חמישה כללים חשובים. אם תקיים חמשה כללים אלה, תפיל ברשתך כל אחד ותצליח להגדיל את הרשת שלך וכן גם תצליח למקסם את תוצאות מפגשיך.

חמשה שלבים בכיבוש בן-שיח חדש: א. פתח: אי אפשר לחדור דרך שער סגור. כשאתה נפגש עם אדם חדש, עליך לשדר לו פתיחות, להיות פתוח אליו בדיוק כמו שאתה מבקש לעבור דרך שער. אם השער יהיה פתוח, תוכל להמשיך בדרכך ולחדור פנימה, אולם אם יהיה סגור, תאלץ על כורחך להמתין עד שיפתח. כשאתה עומד מול אדם חדש, עליך לדאוג שעמידתך תהיה פתוחה, ידיך מונחות לצדי הגוף, החזה מתוח, ראש ישר ולא מוטה כלפי מטה. אם אתה לובש מעיל, חליפה, סוודר עם רוכסן – פתח אותם. תן לאדם הניצב מולך את התחושה שאתה פתוח עבורו, שאתה רוצה שיכנס, העבר מסר לליבך שאתה רוצה כי האדם שהגיע זה עתה ירגיש שהקשר ביניכם חשוב. לעולם אל תחכה בידיים שלובות וברגליים משוכלות, אל תקיים פגישה כשאתה חנוט בבגדים רכוסים לגמרי ובעיקר מבלי שתהיה מוכן ושמח באמת להיפגש. כבני אדם, התחושות הפנימיות שלנו מתורגמות להורמונים המשדרים את כל מה שאנו חושבים וחשים שהזולת קולט אותם היטב.

ב. הבט: לאחר ששפת הגוף שלך שידרה לאותו אדם שאתה פתוח אליו ומקבל אותו, הבט לתוך עיניו. צור קשר עין מיידי. המבט שלכם יתמזג ויהפוך לקשר אמיץ. המוח של שניכם ישדר בשלב זה הדדית שמשהו אכן מתרחש. חשוב והתרכז בפגישה זו בזמן שעיניך צדות את מבטו של העומד מולך ומשדרות אליו: 'טוב שבאת… אתה רצוי'.

ג. כבוש: לאחר ששידרת שאתה חיובי, שאתה מעוניין בקשר ורוצה להכיר, כבוש אותו. חייך. החיוך שלך יעניק לו חותמת מאשרת שאכן כל מה שהוא מבחין בשפת הגוף שלך ובעיניך הוא כן ואמיתי. החיוך שלך ישכנע אותו שאתה אכן שמח לפגוש אותו. 'וואו… האם אני כל כך חשוב ומיוחד שאני זוכה לקבלת פנים שכזו מאדם נחמד זה הניצב מולי?' זוהי בדיוק מחשבת-הבזק שתחלוף בראשו של זה הנמצא בחברתך.

ד. לחיצת יד: הושט ידך ראשון ולחץ את יד בן-שיחך בחמימות. אל תלחץ חזק מדי, לחיצה חזקה מעידה על עליונות ולעומתה לחיצה רפה מדי מצביעה על חוסר רצון כן למגע ועל חולשה. לחץ לחיצה בינונית עם כל כף היד ואם האווירה מתאימה הוסף את היד השנייה ועטוף את ידו של בן-שיחך. זהו למעשה מגע פיזי ראשון שלכם ויש לו משמעות עצומה. לחיצת יד כפולה היא בעלת משמעות עמוקה המעידה על חום וחברתיות. לחיצה זו היא שוות-ערך לחיבוק והוא יחוש את הלחיצה הכפולה בצורה זו.

ה. נגן: ברך את בן-השיח שלך לשלום. נגן את המילים בתשומת לב. שים לב שאתה אומר שלום חם ושמח. אתה יכול להגות את המילה 'שלום' בצורות רבות. חשוב לרגע שאתה מברך לשלום אדם שאתה לא אוהב ואומר זאת מפאת הנימוס, אמור זאת בקול רם ושמע את עצמך. עכשיו, אמור שוב שלום בקול רם כשאתה מדמה פגישה עם מישהו שאתה כן אוהב, שלא ראית מזמן, שציפית בקוצר רוח לראותו. נגן את ה'שלום' שלך כך שהוא יישמע ערב לאוזנו של בן-השיח שלך. אם ביצעת את חמשת השלבים הללו כהלכה יהיה קשה מאוד למחוק את הרושם הזה. חרטת במוחו של בן-שיחך שאתה אדם שכדאי להיות עמו בקשר.

מילה טובה: כל מה שדרוש לעתים על מנת לרכוש את ליבו של אדם הוא להשמיע מילה טובה. חשוב לרגע על עצמך כשבאמצע יום עבודה, ללא כל סיבה מיוחדת ובאקראי, אתה פוגש בחבר שאומר לך מילה טובה כלשהי. היא יכולה להיות: 'יש לך חולצה יפה', או למשל: 'הצבע שאתה לובש מתאים לך', או: 'נראה לי שירדת במשקל, זה יפה לך. אתה שומר?" ואולי גם: 'קראתי את מה שכתבת בדו"ח האחרון. ניסוח ממש מעולה, נהניתי לקרוא". מילה טובה עושה לכל גבר ואישה את היום. רוב האנשים אינם נוהגים לעשות זאת ובאפלה זו הכוכב שלך יכול להאיר היטב. השתמש במילה טובה, כך סתם באמצע היום, בלי סיבה, בלי לבקש דבר, ובכך תגרום לאנשים לשמוח לרגע, להביא חיוך נוסף לעולם. הם יזכרו אותך כי הם יאהבו את ההרגשה שנטעת בהם.

אל תתווכח: בכל פעם שאתה מנצח בויכוח, אתה עשוי להפסיד חבר. אנשים מטבעם אינם אוהבים להפסיד בויכוח ואם הם מפסידים בו, הם זוכרים זאת. אל תיגרר לעימותים, אל תיגרר לויכוחים, אל תנסה להיות שופט בויכוחים אם לא ביקשו ממך כי ברגע אחד אתה יכול למצוא את עצמך מאבד קשרים שעבדת לבנייתם במשך ימים ושבועות ארוכים. אין ויכוח ששווה לנצח בו תמורת אבדן חבר ברשת הקשרים שלך. למד להתגבר על ההנאה הרגעית של הוכחת הצדק והידע שלך ותזכה בחברות ארוכת-טווח של בני-השיח שלך.

חדש קשרים: קל יותר לחדש קשרים ישנים שאבדו בעבר מלאתר קשרים חדשים. אם היית יודע את כל מה שאתה יודע היום בתקופת לימודיך בתיכון, כי אז היתה לך היום מערכת קשרים ענפה ומקיפה ובשתי שיחות טלפון היית יכול להגיע לכל אחד ממקבלי ההחלטות בכל מקום. אולם, המצב אינו כזה ועם הזמן איבדת קשר עם מרבית האנשים שהיכרת בעברך הרחוק. למרות זאת, המצב אינו אבוד ומקושר שמעוניין להקים לעצמו רשת של קשרים לתפארת יכול בהחלט לחדש את צמיחתה של הרשת הבסיסית שלו, באיסוף מחדש של אותם אנשים שהוא כבר מכיר ותוך כדי כך לפתח מחדש את כל הקשרים האבודים.

ארגון פגישת מחזור של חברים מבית הספר היסודי, מהחטיבה, מהתיכון, מהצבא, מהאוניברסיטה וכו', תחזיר אליך חלק גדול מקשרים אבודים אלה. פגישת מחזור כזו תייבא אל הרשת שלך בבת אחת קבוצה של אנשים באמצע החיים הממוקמים בצמתים שונים של החברה והמשק ועשויה להוות בסיס ראשוני וחזק להקמת רשת קשרים ענפה. כל מכר שכזה יכול להיות הנציג שלך בחברה בה הוא עובד ולהפוך אותך למקושר מכובד כבר בשלב ההתחלתי של בניית רשת המקושר שלך.

בכל מקרה של חידוש קשר עם אלה גם בצורה פרטנית עשוי להיווצר מקור בלתי נדלה לצמיחת קשרים חדשים על בסיס חברויות ישנות. אם אתה קורא את השורות הללו בטרם איבדת את קשרי הנערות שלך, אתה מבין עתה עד כמה כדאי לך לשמור על קשר טוב עם כולם, לא להתעמת ולהפנים שחבר שלך היום עשוי להיות זה שיקבע את עתידך מחר, גם אם בשלב זה אינך צופה לו גדולות. מי יודע את מי הוא מכיר או יכיר…?

אלכימיה בעולם הקשרים: זהו אחד הדברים הנהדרים בעולם הקשרים. היכולת לטוות קורי זהב מתוך חלל האוויר או נכון יותר מזמן אוויר. אם תחשוב על כך, תוכל להבין במהרה כי למעשה, כאשר מקושר יוצר קשר לזולתו, עוזר לו ומסייע לו, הוא למעשה אינו מפסיד דבר, הוא לא מוציא מכיסו אגורה שחוקה ולא מחסיר מעצמו דבר. בדרך כלל כל הדברים מסתדרים רק מקישור בין אנשים הנמצאים בנקודות מסוימות ששליטה בהן עשויה לסייע לנזקק לאותו קשר. ההבנה שעולם הקשרים יוצר אלכימיה ולמעשה הכל נע סביב הרצון הטוב לסייע לחבר, תגרום לך להבין שאין מניעה להשתמש בכל הקשרים הללו פעם אחר פעם עבור עצמך או עבור מקושר משנה שלך. היכולת ליצור עבור אחרים מבלי להחסיר מעצמך מאומה היא נוסחה מנצחת עבור מרבית האנשים. מכאן אתה יכול להסיק שכל מה שאתה צריך על מנת לטוות קורי זהב אלה היא היכולת הפרטית שלך לגרום לזולתך לרצות לסייע לך.

מה הוא צריך?: על מנת שכל קשר אקראי שלך יהא מהותי לשם הקמת הרשת שלך, עליך לחדול מלחשוב בכיוון של: 'מה אני רוצה?' או: 'מה אני אוהב?' ולהתחיל לחשוב: 'מה אוהב איש הקשר שלי?' או: 'מה רוצה בעצם איש הקשר שלי?" עליך להפנים כי רצונות אישיים שלך לא אמורים להיכלל במערכת יחסים שלך כמקושר עם חבריך אלא רצונות שלהם בלבד. לאחר שתענה לצרכים שלהם, ניתן יהיה לעבור לשלב הבא. עליך ללמוד להשקיף מנקודת מבט שלהם ולהיות מסוגל להבין את מה שהם רוצים, אוהבים, ומבקשים.

כאשר נערים מנסים ללכוד יונים על הגג באמצעות קופסה ומקל הם לא ינסו לפתות את היונים בממתקים ובחטיפים שהם עצמם אוהבים כי אם ינסו לגרום ליונים להתפתות ולהתקרב למלכודת על ידי פיזור גרעינים האהובים על בעלי כנף אלה. מכאן אתה יכול להסיק במהירות שעל מנת להגיע למטרה שלך עליך להבין מה המטרות והרצונות של אנשי הקשר שלך ולספק להם אותן. לפני שאתה מבקש משהו, עצור לרגע וחשוב כיצד תוכל לגרום לאדם שעמו אתה משוחח לעשות את מה שאתה רוצה שהוא יעשה. על ידי כך שתתכנן נכון את הדרך ותבחר את המילים הנכונות, תהא מלאכתך קלה וטובה יותר.

מקושר הוא בעצם כלב: משפט מוזר. אני בטוח שלא תשכח אותו במהרה ובמיוחד לא לאחר שתקרא את ההסבר לגביו. האם חשבת פעם מדוע בני אדם אוהבים כל כך כלבים? מדוע הכלב הוא בעצם ידידו הטוב ביותר של האדם? חשבת פעם מדוע החבר היחיד שאפשר וניתן לקנות בכסף הוא כלב? הסיבה לכל אלה היא שכלבים באמת שמחים לראות את חבריהם, בני האדם, כשהם חוזרים הביתה! כלב אוהב את בעליו ללא תנאי, מעניק לו תחושה של חברות ואהבה ללא גבולות.

מקושר שישכיל להעתיק את היכולת של הכלב ולהעביר לזולתו תחושות של שמחה כנה ואמיתית כשהוא פוגש מישהו ולחייך אליו באהבה, ירוויח את עולמו וירחיב את קשריו במהירות וביעילות. על מנת לעשות זאת מבלי להיראות מאולץ, אתה חייב להיות אדם שמח יותר, להיות מסוגל ליהנות מדברים קטנים, ממוסיקה טובה, מפרח יפה ומחיוכו של תינוק. בחן את עצמך מחייך מול ראי ותגלה שאתה כבר מרגיש טוב יותר. התאמן לחייך עד שתרגיש שאכן החיוך שלך ממש מצליח לכבוש, אפילו את עצמך. חייך, הם אוהבים את זה.

תהיה שם כשהם זקוקים: אחד הרגעים בהם נוצרים קשרי אמת הם הרגעים בהם אדם נזקק למשהו, הרגעים בהם קשה לאדם. רגעים אלה יכולים להיות רגעי משבר בהם חבר זקוק רק לתמיכה רגשית בלבד כמו למשל, בעת פרידה מבן-זוג, במות קרוב משפחה, מיד לאחר פיטורין וכדומה. ברגעים אלה זקוק האדם לתמיכה, עידוד ועזרה. רגעים אלה הם המבחן הגדול דרכו מגלה האדם מיהו לצדו בשעת צרה ולאו דווקא סביב לשולחן עמוס חיוכים וכל טוב. עליך, כמקושר, לדעת מתי חווה כל חבר שלך ברשת קורי המקושר צער ולהימצא בחברתו ברגעים אלה, לסייע, לתמוך ולעשות כל מה שחבר אמיתי עושה ברגע שכזה. גם אם זה אינו ממש נוח לך וגם אם זה קשה ולא נעים, אלה הם בדיוק הרגעים שאתה חייב להיות שם, לצלצל, לבדוק במה שאתה יכול לעזור או לתמוך! בנקודות זמן קשות אלו אתה קושר את אנשי הקשר שלך אליך לצמיתות ומוכיח שאתה חבר ששווה להתאמץ למענו. זה כל מה שאתה זקוק לו.

מצא את המשותף: על מנת להצליח בקשר בצורה יעילה ומהירה יותר, חפש תמיד מכנה משותף בינך לבין בן-השיח החדש שלך. אנשים חשים נוח יותר להיפתח ולהתחבר אם הם מוצאים איזו נקודת חיבור משותפת. נקודות החיבור יכולות להיות שונות ומגוונות, כמו למשל, לימוד בבית ספר משותף, שירות צבאי באותו חיל, חברים משותפים, תחביבים משותפים, עיר או רחוב מגורים משותפים מהעבר או מההווה, מקומות בילוי משותפים, חוויה דומה שעברתם, נטייה לסוג מסוים של מוסיקה, סגנון לבוש וכל דבר אחר. הבט על בן-השיח שלך, חשב את גילו ונסה למצוא מכנה משותף. נקודת חיבור כזו תקצר את הגישושים שבדרך ותקדם אותך כמה שלבים קדימה.

לתקן צריך לדעת: לא פעם כשאתה מדבר עם אדם מסוים, אתה רוצה להעיר לו שטעה, שעשה משהו לא נכון, אבל אתה יודע שאם תעשה כן הוא ייפגע ותיתכן מלחמת-עולם ביניכם. מקושר יודע לעשות זאת בצורה נכונה. הוא יספר לו על טעויות שהוא עשה בנושא דומה ואיך זה השפיע עליו. עשה זאת גם אתה. תן לו להבין בצורה עקיפה שטעה ונסה להביא אותו לתיקון טעות זו שלו תוך כדי הצגת שאלות עקיפות שהתשובות עליהן יביאו אותו להבין מתוך תשובותיו שהוא צריך לבצע תיקון. אל תפגע בכבודו של איש קשר שלך לעולם, אל תשפיל אותו, רק הראה לו את הדרך בחכמה לשם תיקון הטעות.

דומים: החברים הטובים ביותר שלך תמיד דומים לך במשהו. הם דומים לך בדרך שהם חושבים, הם דומים לך באמונות שלכם, הם דומים לך במקומות בהם אתם אוהבים לבלות, הם דומים לך בסגנון הלבוש, הם דומים לך לא משנה במה… במשהו. אנשים אוהבים כאלה שקצת דומים להם. כדי להתחבב על אנשים חדשים שאתה מכיר, השתדל להיות קצת דומה להם. מצא בהם משהו שגם אתה אוהב, משהו שאתם מזדהים בו. אתה יכול להזמין את מה שבן-השיח שלך מזמין בבית קפה ולדבר על כך שאתה אוהב אספרסו כמו שהוא שותה, אתה יכול לשים לב לפריט לבוש שאתם לובשים מאותו מותג, למצוא ששניכם אוהבים שעוני יוקרה או שעונים דיגיטליים וכן כל דבר דומה. אנשים אוהבים שאחרים דומים להם במשהו.

אנשים מוארים: הבט סביבך. יש אנשים הנראים כאילו הם מזמינים חברותא ויש כאלה הנראים כדוחים חברותא. שים לב לאלה וגם לאלה ואמץ את הטיפים שאתה מקבל מסביב. אנשים חביבים נראים בדרך כלל שטופי שמש, מוארים, לבושים לבוש נכון, מוקפדים, מריחים טוב, מחייכים ונכונים לקראת כל שיחה. לעומתם, יש הדוחים חברותא, נראים כבויים, כועסים, מרושלים ולא מזמינים. אנשים אוהבים להתגאות בחברים שלהם בזכות אישיותם וגם בזכות היכולת שלהם להרשים אותך די מהר בחביבות שלהם, בזוהר שלהם ובתחושה שהם משרים סביבם. חפש לך מודל וחקה אותו. זה עשוי לעזור.

צרף אליך את כולם: אתה צריך לצרף לרשת שלך כמה שיותר אנשים, אבל חשוב שהם יהיו ממוקמים בכמה שיותר צמתים מרכזיים שונים. אם אתה עובד בבית חולים ואתה מצליח לצרף אליך אנשי רפואה רבים, זה לא רע, אולם שים לב שרשת הקשרים שלך מצומצמת לקהילה אחת בלבד. עליך ליצור קשרים עם אנשים רבים בתחומים נוספים שיהיו מיודעים לקשריך עם הקליקה הרפואית ולכן ידעו לפנות אליך בשעת הצורך לעזרה. קשרים שתייבא למערכת שלך יהפכו אותך לחיוני אצל זולתך ואלה ינדבו את הקשרים שלהם עבורך אם וכאשר תזדקק להם.

עליך לשאוף להכיר תמיד כמה שיותר אנשים מכמה שיותר תחומים. אם היית יכול לבחור בין שני רופאים לבין רופא ומכונאי, בחר באפשרות השנייה. כל קשר, כל מכר חדש פותח לך חלון לעולם נוסף של קשרים מתחום חדש. עליך להיות מקושר, מרושת עם כמה שיותר נושאים, תחומים, מוסדות ציבור, חברות פרטיות, בעלי מקצועות חופשיים וכדומה. וכל המרבה הרי זה משובח.

צרף אליך גם את עובדי המתחרים שלך ותקבל אגב כך סוכני מודיעין מצוינים שערכם לא יסולא בפז. מידע תמיד הוא כוח ורשת קשרים מקצועית תעניק לך מידע שוטף וזמין כזה שלא חלמת עליו עד עתה. כל מה שאתה זקוק לו הוא לגייס את האנשים ולהקשיב להם. אנשים, כאמור, אוהבים לדבר ואם תקשיב לשיחתם תגלה את כל התשובות לשאלות שלך ובנוסף גם על כאלה שלא השכלת לשאול.

הרחב את הרשת כל הזמן: הרשת לעולם אינה די גדולה. עליך להרחיב את הרשת שלך כל העת. אתה חייב לקבוע לעצמך יעדים ולעמוד בהם. צרוף של לפחות ארבעה אנשים חדשים לרשת שלך מדי חודש אינו מהווה משימה מסובכת מדי. אתה צריך ליצור קשר חדש ולהתחיל לפתח אותו מדי שבוע. רק בצורה שכזו תצמח הרשת שלך ותתפתח ללא הרף. הצע לאנשי הקשר החדש שלך את עזרתך בתחומים בהם אתה חזק, בדוק איזה קשרים יש לאנשי קשר חדשים וארוג עוד חלק ברשת קורי המקושר שלך בדרך לרישות המרחב כולו. זכור כל העת כי בכל אדם חדש עשוי להיות טמון הקשר אותו תזדקק כדי להצליח מאוד, להציל את חייך, להרוויח כסף גדול בעסקה מהירה או לקצר את התור במקום בו התורים ארוכים במיוחד. אל תוותר על איש.

נצל את הרשת הוירטואלית בחכמה: הרשת באינטרנט מאפשרת להשיג קשרים חדשים במהירות. בעייתם של כל אלה שאוספים קשרים באמצעות אתרים ותוכנות שנועדו לצורך העניין, שהם אוספים מספרים ולא אנשים. יש אנשים שיש בכרטיס החבר שלהם אלף חברים ויותר, אולם כל אלה אינם שווים דבר. הם אוספים קשרים חד-פעמיים רק כדי ללטף את האגו שלהם ולהוכיח כי יש להם רשימה גדולה של אנשים, אולם איש מאלה אינו מוכן לעשות דבר עבורם. קל לגייס חברים לרשת אולם קשה להפוך אותם לחברי אמת שיהיו מזומנים שם עבורך כאשר תזדקק לעזרתם. לכן, במקום לאסוף כמויות עצומות של אנשים, עליך לאסוף אותם אחד-אחד, לפתח את הקשר, לנסות להפוך את הקשר מעוד חבר אחד ברשת למשהו מוחשי, מוגדר, על ידי פגישה אחת לפחות, לבדוק איך וכיצד ניתן לעזור ולהיעזר בו וכך לצרף אליך קשרים אמיתיים מתוך העולם הוירטואלי.

אסוף אנשים – לא מספרים: רוב הקשרים הללו מהרשת הם קשרים מזויפים ולא שווים את ההשקעה שהושקעה בהם ולו רק שעה אחת בלבד. על מנת לאסוף קשרי אמת חייבים להיפגש עם האנשים, לשדר להם, לקלוט מהם ולהבין אם יש בסיס כלשהו לתחילתה של חברות. אפשר להתחיל קשר ברשת, אבל יש להוציאו לפועל בעולם האמיתי, אחרת הקשר אינו שווה הרבה. במקום לאסוף עשרה אנשים נוספים בשבוע לרשימת החברים המזויפת באתרי המקושרים למיניהם, עדיף להוסיף חבר אמת מציאותי אחד.

עוד ברשת החברתית באינטרנט: • הקפד על בניית פרופיל באופן מקצועי. הכנס בו כל מה שיכול להאדיר את יכולותיך בתנאי שהדבר נכון ואמיתי. • אל תשכח להכניס תמונה טובה ומרשימה שלך. • פרופיל בן עמוד אחד טוב יותר מפרופיל בן 3 עמודים.

אל תתווכח: כל ויכוח יוצר בצד השני התנגדויות ומשקעים שעלולים להוסיף ולגרום לך נזקים למשך זמן רב גם לאחר שהויכוח שקע ונשכח. במידה והנושא עקרוני מאוד, נסה להימנע מויכוחים ולהביא הוכחות לצדקתך. ויכוחים לעולם לא יסייעו לך להפוך למקושר כי אם רק יוסיפו לך נקודות חיכוך לוהטות העלולות לסלק מהרשת שלך אנשים שיתבררו במרוצת הזמן כמאוד חשובים לך. אכן, אתה בהחלט יכול להסתדר תמיד בלי אדם זה או אחר, אך בעזרת אותו אדם תוכל להסתדר טוב יותר.

עודד רשתות של קשרים: כדאי ומומלץ לעודד חברים ומכרים שלך להקים רשתות קשרים. תן להם לקרוא את הפרק הזה והמלץ להם להקים רשת משלהם. האמנם תוכל להבין איזו עֹצמה תצבור הרשת שלך ושלהם יחד? רשת עצמאית שטווה קורים ומגייסת אנשים, תמיד תגייס אנשים שאתה לא תגיע אליהם מאחר וכל רשת יש לה גרעין אחר ממנו היא מתפתחת. ככל שחבריך יכירו לך עוד ועוד אנשים חדשים, יהיה לך קשר עם עוד ועוד אנשים. יש כאן אין-סוף של אפשרויות מועילות ומה שיפה במקרה זה שכולם יכולים להרוויח. עודד אותם להקים רשתות ותהפוך למקושר גדול במיוחד.

כפתור החשיבות: אנשים רוצים להרגיש את עצמם חשובים. מדובר כאן בצורך אמיתי. אין אדם שלא נהנה ושמח לקבל מילה טובה, מחמאה, או פרגון, כי הרצון להיות מישהו חשוב, מוערך וממוקם תמיד בסולם העדיפויות של בני האדם גבוה מאוד וכל מה שצריך על מנת לספק את הצורך החזק הזה הוא בסך הכל מילה טובה.

מקושר שיודע להשתמש בצורה מושכלת בכפתור החשיבות החבוי אצל רוב בני האדם, יצליח בקלות לקשור קשרים טובים עם רובם. בכל אחד קיים מנגנון אחר הפועל על אותו כפתור חשיבות ואצל כל אחד נמצא הכפתור במקום אחר. לאחד חשוב לקבל הכרה בתחום החינוך, לאחר בתחום ההישגים הכלכליים האישיים, לאחד כפתור החשיבות טמון דווקא בתחום גידול הילדים והצלחתם ולאחר בתחום האומנות. זהה היכן טמון כפתור החשיבות של האנשים שלך ברשת, מצא אותו ולחץ עליו לאט-לאט אבל בהתמדה עד שהם 'ינגנו' בשבילך את השיר שאתה אוהב. שים לב כי חשוב להחמיא ולפרגן בצורה אמיתית, אחרת לא רק שכל פעולותיך תרדנה לטמיון אלא שאתה תיסוג לאחור.

חשיבות ההלימה: מילים שנאמרות בעת שאין הלימה בין המשפט לכוונת אותן מילים הנאמרות, יוצרות תחושה של זיוף אצל המאזין. אם קרה לך שאדם אמר לך מילים מסוימות ולא האמנת או לא התחברת אליו מסיבה שאינך מזהה אותה, נובע הדבר מכך שלא היתה אצלו הלימה. על מנת שהמילים יפגעו במטרתן, יש להאמין בהן ולחדור לישותו של האומר אותן ממש כמו ששחקן קולנוע או תיאטרון לובש את הדמות אותה הוא מגלם. לדקלם את שייקספיר כולם יכולים, אולם תמיד יזכרו את מי שהצליח להיכנס לדמות ולהשמיע את המילים בהלימה מלאה.

שילובן יחד של אינטונציה, מחשבות, רגשות, וכוונה הן ההופעה האחידה שדרושה על מנת לשדר לזולת מילים מתאימות בצורה מדויקת. חשוב על סיטואציה בה אתה מנסה לשכנע מישהו לטעום מהגלידה שלך. מילים, חזקות ככל שתהיינה, שתושמענה בשליפה ובחוסר כוונה, לא תשכנענה איש, אולם אותן מילים שתאמרנה כאשר כל כולך מרוכז בטעם הגלידה שלך, באמונה שלך שבאמת מדובר בגלידה טעימה, כאשר אתה מסוגל לחוש את טעם הגלידה על הלשון, יעבירו מסר שונה, מוצלח ומוכר.

כאשר אתה מאזין ומשוחח עם אחד מאנשי הקשר שלך מהרשת, עליך לעשות זאת בהלימה מושלמת על מנת ליצור את התחושה האמיתית והנכונה. אוי לו למקושר שחבריו סבורים שהוא מזוייף.

אוהבים לאהוב: אנשים אוהבים את האנשים שאוהבים אותם. אנשים אוהבים אנשים שמעריכים אותם. בני אדם אוהבים אנשים שמעריצים אותם. אנשים אוהבים בני אדם שעוזרים להם. כמקושר, אתה צריך שבני האדם, החברים שלך לרשת, יאהבו אותך. אם הם יאהבו אותך, הם יעשו עבורך כל מה שהם יכולים על מנת לסייע. הם יתקשרו לכל המכרים והחברים שלהם על מנת לאתר את האדם הנכון במקום הנכון שיוכל לסייע לך להשיג את מה שאתה זקוק לו, בין אם מדובר בתור לרופא, במציאת עבודה, בהושטת עזרה בהכנת עבודת גמר, בקשרים לבירור פרטים חשובים הנוגעים לעבודתך, בגיוס אנשים למשימה אותה אתה רוצה לבצע וכן לכל משימה אחרת. עליך להבין זאת ולאהוב את האנשים שלך, להעריך אותם, להעריץ אותם ולגרום לכך שירגישו זאת בליבם. ברגע שתעשה זאת לאנשיך ולקשריך, לך תהיה הארץ וכל אשר עליה.

פנייה חכמה: כאשר אתה צריך להפעיל מישהו ברשת הקשרים שלך, לעולם אל תעשה זאת מתוך רחמים או כאדם המבקש חסדים על דברים שעשית עבורו בעבר. למד לבקש מה שאתה זקוק לו בבהירות ובצורה ישירה, תוך רמיזה שהעזרה הזו טובה לכל הצדדים. אנשים שמגיעים לבקש כשהם כפופים, יוצרים מיד עליונות אצל הזולת. עליונות זו מקשיחה את ליבם וגורמת להם לעתים לדחות את הבקשה. בקשה לעזרה מתוך ישירות ועניין משנה את התמונה והסיכוי לקבל את מבוקשך גדל.

רשת צעירה: הוסף לרשת שלך כל הזמן אנשים צעירים. בחור או בחורה בגיל 16 לא יכולים לסייע לך כרגע, אולם בעוד כמה שנים הם יהיו הכוח המניע החדש. קשר עם חבר'ה צעירים עכשיו קל ונגיש להשגה והפירות שתקטוף במהלך השנים יהיו מתוקים. עכשיו, כשהם בשיא היכולת שלהם לקשור קשרים, למד אותם ליצור קשרים ולהפוך למקושרים צעירים. הרשת שהם יכולים לבנות עכשיו עשויה לשרת אותם כל החיים ואם הם חברים ברשת שלך, הרשת שלהם כבר תשרת גם אותך.

הפעל קשרים בכל הכוח שאתה צריך: מקושר בונה לעצמו צבא מרגלים. הוא קושר קשרים רבים ומשאיר סוכנים רדומים בכל המערכות לעת הצורך. לסוכנים הרדומים שלו יש סוכני משנה הפרוסים בטווח רחב במרחבים השונים ובמערכות השונות ולכל אלה יחד קיימת נגישות גדולה היכולה לסייע לך בשעת הצורך. אתה משקיע חודשים ושנים, סבלנות, תכנון, חכמה, אורך רוח וכסף בהקמת הרשת ובגיוס הסוכנים. עליך לדעת מתי להשתמש ברשת שפרסת בתבונה. אל תשתמש בתותחים כדי ליירט זבובים. שמור תמיד את הארטילריה הכבדה שלך למקרים קיצוניים ופתור בעיות קטנות על ידי קשרים מתאימים רק במידה ואינך יכול לבצע זאת לבדך.

לעומת זאת, כאשר אתה נזקק לעזרה בעלת חשיבות, עמוד על שלך, בקש, אל תתבייש ואל תחשוש לחפש בתוך הרשת שלך אחר פתרון רצוי בנחישות. אל תשקוט עד שתפתור את הבעיה בצורה טובה ביותר עבורך, אחרת מה תהא שווה לך כל הרשת שטווית בעמל כה רב?

הנה, לפניך, הכללים לבקש את עזרת חברי הרשת בצורה נכונה: א. אם אתה לא צריך באמת – אל תבקש. אם אתה צריך באמת בקש בצורה החלטית, ישר ולעניין. אל תקדים במילים כמו: 'אני יודע שאתה עסוק מאוד', או: 'לא רציתי להפריע'. מילים אלו גורמות לו לאיש להפנים בתת-המודע שלו כי בקשתך אכן באמת מפריעה. גש ישירות לעניין ותגלה שהצד השני ייענה לבקשתך בצורה עניינית.

ב. החלטי אין פרושו לא מנומס: עליך לפנות לצד השני בכל הנימוס המקובל במערכת היחסים שלכם. אנשים אינם אוהבים שדורשים מהם, אבל הם מאוד אוהבים שמבקשים מהם ובמיוחד בנימוס.

ג. אל תלך סחור סחור: הייה ישיר ובקש את מה שאתה צריך. רמזים עלולים להיות לא מובנים ולגרום לאי-הבנות. אין צורך ברמזים. אתה צריך משהו? אמור זאת בצורה ברורה, ישירה והחלטית.

ד. חשוב חיובי: האמן שהכל יסתדר, אל תאמר לעצמך: 'זה לא יעבוד', או: 'הוא לא ירצה'. תגיע במצב מחשבתי חיובי ומתוך המחשבה שאין סיבה שיסרבו לבקשה שלך. תחשוב טוב – יהיה טוב.

קשור בין אנשים: השתדל לחבר בין אנשי הקשר שלך. כאשר אתה נמצא במפגש חברתי, הכר לחבריך אנשים חדשים. גם אם פגשת אדם חדש ויש לך את ההזדמנות להכיר לו חבר שנמצא במקום, עשה זאת. כשאתה מחבר בין אנשים, אתה יוצר בכך חברויות חדשות שיוצרות קשרים העשויים לסייע לך בעתיד.

קשרים חדשים בין אנשים שאתה מכיר מסייעים לקשרים שלך להישמר על ידי הצד השלישי מבלי שתאלץ להשקיע בהם יותר מדי בעתיד. מעבר לכך, כאשר אתה מקשר בין אנשים, הם רואים בך כמקושר וכאחד כזה שכדאי להימצא בסביבתו. על ידי כך אתה גם מעלה את קרנך בעיני אנשי הרשת שלך.

ככל שתכיר יותר אנשים ותיצור ביניהם קשרים, כך תגדל הרשת שלך, תתפרס ותתחזק. רשת איתנה מעניקה לך את כל הכוח להצליח ולהשיג את כל מה שתבקש.

אל תבקר אחרים: בני אדם אינם אוהבים ביקורת. מקושר אינו מותח ביקורת על חבריו לרשת ובכלל. אנשים לא אוהבים שמטיפים להם מוסר. עליך לקבל כל אחד כמות שהוא ולא לנסות לתקן אותו. כאשר אתה מתחיל להעביר ביקורת, גם אם היא נכונה ומוצדקת, אתה מתחיל לקומם עליך את הצד השני. תחושתו הופכת ללא נוחה והתגובה לא תאחר להגיע ומכאן עלולה מערכת היחסים שלכם לעלות על שרטון ואתה תשיג במקרה זה בדיוק את ההפך המוחלט ממה שכל מקושר מחפש. במקום לקשור קשרים, אתה יוצר חורים ברשת. ממש כפי שחבר מביא חבר לרשת, ככה בדיוק גם חבר גורע חבר מהרשת. חבר כועס יספר את סיפור התסכול שלו לעוד כמה וכמה חברים שחלקם נמצאים ברשת שלך ויפגע בשמך הטוב.

אל תיטול על עצמך את תפקיד המחנך. אם משהו אינו מוצא חן בעיניך אצל אדם מסוים חפש מה כן מוצא חן ונהל עמו שיחה דווקא על הדברים החיוביים. מבקרים יש לו כנראה מספיק והוא לא מחפש נוספים. חברים חיוביים הוא דווקא כן מחפש ועל כן עליך להיות שם ולמהר לגייס אותו לכוחותיך.

תחביבים כמקור לקשרים: תחביבים הם מקור מצוין לפיתוח קשרים חדשים ומסועפים, מאחר ואנשים בעלי תחביבים שונים מפוזרים על פני כל הארץ ואינם מגיעים ממקום אחד בלבד. השתתפות בפורום דייג ברשת האינטרנט תכיר לך דייגים מדן ועד אילת בעלי תפקידים החל ממנכ"לים של חברות ועד שומרי-סף בכל הגילאים. פריסה זו עשויה להוות דחיפה רצינית למערכת הקשרים שלך ולהזניק אותך קדימה לשלבים חדשים ומתקדמים כבעל רשת איכותית. רבים מוציאים רשיונות שייט כאשר חלק מהשיקול הוא למצוא חברים חדשים ממעמד גבוה ואיכותי שיסייעו להם במהלך הקריירה שלהם להתקדם. המחשבה שעומדת לנגד עיני אלה, ובצדק, היא כי כל אלה המוציאים רישיון שיט הם ללא ספק גם בעלי יכולת כלכלית ואם הם כאלה, כי אז נמצאים הם בעמדות מפתח בכירות או קשורים למשפחות עשירות ועם כאלה רצוי מאוד להתחבר ולהרחיב את הרשת. כל תחביב יצרף אליך אנשים חדשים ומעניינים בפריסה ארצית. זה הזמן והמקום להרחיב את תחביביך וגם את הרשת שלך במקביל.

כל קשר והפיתוי שלו: כשיוצא צייד לצוד הוא משתמש בפיתיונות שונים לגבי כל בעל חיים בנפרד. לדגים בנהר הוא משתמש בתולעת אולם לציד שפנים משתמש בערימת גזר טרי. כאשר אתה יוצא לגייס את המקושר הבא שלך, נסה ללמוד ככל האפשר את סוג ה'מזון' שאותו הוא צורך על מנת שתוכל ללכוד אותו ברשת קורי המקושר שלך.

הם עושים – אתה זוכה: כשאתה עוזר לחברים בעזרת קשריך, כל מה שאתה עושה הוא לעתים להרים טלפון ולבקש מחבר שיעשה פעולה כלשהי למען חבר. למרות שפעולה זו לא אתה עשית, חשוב תמיד לזקוף לזכותך את העשייה. 'סידרתי לך', 'דאגתי לך', 'טיפלתי בך'… אלו הן המילים שצריך המקושר שלך לשמוע ולהפנים על מנת להיות מחוייב כלפיך. מילים כמו: 'הוא דאג לך', 'הוא טיפל בך' יעבירו את הקרדיט לצד שלישי והמחויבות כלפיך תפוג.

עם זאת, כאשר אתה צריך לבקש סיוע מג'ון עבור דן שסייע בעבר לג'ון, זה טוב ונכון להעלות את הנושא שאותו דן, המבקש עכשיו סיוע, עשה עבור ג'ון בעבר על מנת להניח תשתית שהעזרה שמעניק ג'ון היא עבור העזרה מדן ולא עבורך אישית, כך שנותר לך עוד מספיק קרדיט לבקש ממנו שוב ושוב בעתיד. כולם חשובים: באתרי אינטרנט של רשתות חברתיות כולם שואפים להוכיח שיש להם חברים חשובים, סלבס, והם משקיעים מאמצים כדי להיות חברים של אנשים שכאלה.

האם אתה חושב שאחד כזה יעשה עבורך משהו? חפש דווקא את הש.ג., את עובדי הרס"ר ואת הקצינים הזוטרים. לא רק שהם אלה הנמצאים באותן עמדות מסדרות היכולות לסייע לך, אלא דווקא הם יפתחו לך את הדלת בצורה טובה יותר ויעילה יותר. הם אלה, למעשה, שיצליחו לפנות בלוח הזמנים של הבוס את החלון לפגישה עמך ולהעניק לך את נתוני המודיעין היקרים מפז אותם אתה מחפש.

אל תוותר על המזכירות, אל תתעלם מהשומרים, אל תשכח את העובדים הזוטרים, מאחר והם לא יישארו כאלה לעולמי עולמים וכשהם יגדלו, הם יעשו עבורך הרבה, וזאת אך ורק מהסיבה הפשוטה שהתנהגת אליהם בצורה נאותה בתחילת דרכם והם קיבלו ממך יחס חיובי שלא קיבלו אותו מאחרים. גייס את כולם.

על מה הם אוהבים לדבר?: על מנת שכל שיחה שלך עם 'חייל' ברשת שלך תהא יעילה והוא יחוש את התחושה שנעים לשוחח עמך, עליך לחקור ולזכור את התחום אותו הוא אוהב. אדם שמתעניין בכדורגל ישמח תמיד לפתוח בשיחה ולהשמיע לך את דעתו על המשחק האחרון שנוכח בו. אם תשכיל גם להסכים עמו, בכלל שימחת אותו. אדם המתעניין בפוליטיקה ישמח תמיד להחליף עמך את רשמיו לגבי התפתחויות חדשות ולהביע את מה שהוא חושב שכדאי לעשות. אדם המתעניין בבעלי חיים ישמח תמיד לספר לך אודות משהו חדש שעשתה חיית המחמד שלו. כל שיחה שיש בה אלמנט שבן-השיח שלך אוהב הופכת לשיחה מעניינת עבורו. אם הוא אוהב לספר לך על הישגי בנו בלימודיו, הקשב לו, הזדהה עם תחושותיו וגרום לו להיכנס למצב רוח טוב. בכך אתה הופך להיות בן-שיח נהדר, אחד שתמיד נעים לשוחח עמו ואחד שאין מסננים אותו.

מקושר לא מתאמץ: אנשי הרשת שלך צריכים להאמין תמיד שאתה יכול להשיג כל דבר כמעט ללא מאמץ. טלפון אחד והעסק מסודר. האשליה שאתה מצליח לשדר כי היכולת שלך ליצור ולפתור הכל ללא מאמץ ייבנו את השם שלך כאדם יעיל ומועיל.

תרגל קשירת קשר: ככל שתקשור יותר קשרים, כך יהיה לך קל יותר. במשך השנים בונים לעצמם בני אדם עוד ועוד חסמים כלפי זולתם. ילדי הגן יוצרים קשרים בתוך שניות ספורות. הם ניגשים לילדים אחרים ללא כל מורא או חשש; בבית הספר היסודי מצב זה כבר גוזל מספר דקות; בתיכון זה כבר עשוי לקחת כמה שעות וככל שהגיל מתקדם הלאה, זה דורש הרבה יותר זמן עד שמגיעים לגילאים בהם קשרים אינם נוצרים בעקבות החומות שאנו בונים סביבנו עם השנים. למעשה, כל צד ממתין שזולתו ייזום את הקשר הראשוני אך משום מה אף אחד לא יוצר קשר ומה שנותר הוא רק נתק. לכן, עליך לצאת מהקיבעון המחשבתי שאחז גם בך עם השנים ולהתאמן ליצור קשרים, אחרת לא תהיה לך רשת רחבה וגדולה. ההתחלה עשויה להיות קשה עד שתשכיל להתחיל לצאת מהקיבעון המחשבתי, אולם לאחר שתעשה זאת תגלה שהכל פשוט וקל וכל החומות שהיו לך עד עתה בנושא קשירת קשרים היו בעיקר דמיוניים.

על מנת לעשות זאת יש לפעול. דמיין לעצמך כיצד אתה יוצר קשר, מה יכולות להיות הבעיות לכך, חשוב על מילים התחלתיות, על מכנה משותף שיכול להיות לך עם בן-השיח שלך וצא מיד לדרך. מה כבר יכול להיות? מקסימום, שיחה בת מספר דקות שלא יווצר בסופה קשר אבל יהיה בה ניסיון שבעזרתו תוכל להשתפר רבות עד שתהפוך את יצירת הקשר לאומנות. בטח בעצמך, חייך, הייה חיובי, הקשב, התעניין, הייה קשוב לצרכיו של הזולת וזה יעבוד. הכל רק עניין של תרגול. עובדה. אנשים יוצרים קשרים בכל שנייה. לא צריך להמציא את העולם מחדש, צריך רק להשתמש בו בצורה נכונה.

כולם חכמים כולם: לעולם אל תניח לאנשים עמם אתה משוחח להרגיש שאתה פיקח יותר מהם, ההפך. תן להם לחוש שאתה מעריך אותם וכי אתה מבין שהם חכמים ממך. אם הם ירגישו את עצמם נחותים ממך, הם יהפכו יותר לנטל מאשר תועלת. אם הם ירגישו שאתה מעריך אותם כחכמים וכמקושרים, הם יתאמצו להוכיח לך כל הזמן עד כמה הם כאלה ויהיו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לסייע לך להגיע לאן שאתה מבקש.

שבור התנגדויות בחכמה: לא אחת, בעת שיחה עם חברים ואחרים, אתה עלול לשמוע טענות של בני-שיחך אודות משהו שעשית או אמרת בצדק או שלא בצדק. במצב זה, עומד מולך למעשה אדם עם אגרופים קמוצים ומבקש לצאת עמך לקרב מילולי, באשמתך או שלא באשמתך, ואתה יכול להגיב במקרה זה באחת משתי הדרכים הבאות:

א. הדרך בה מגיבים כולם והיא להתכחש לקביעתו של הצד השני ולהכריז על כך על ידי אמירה זו או דומה לה שבאמצעותה אתה פותח עמו בדו-קרב מילולי כדי להוכיח מי צודק יותר ומי צודק פחות. ברור שמחמת מתח-הכעס תתעופפנה בחלל האוויר מילים שכולם יצטערו עליהן לאחר מכן והיחסים ביניכם עלולים להפוך לעכורים וכך אותה חברות ארוכת-שנים תהפך לשנאה ורוגז.

ב. אתה יכול לענות כמו מקושר מקצועי במילים: 'אתה צודק שאתה כועס, גם אני הייתי מרגיש כמוך'. במקרה שכזה, שברת את ההתנגדות ואת רוח הקרב של בן-השיח שלך והיא מתפוגגת. הוא היה משוכנע כי תתנגד לו והגיע עם שטף מוכן מראש של טיעונים להגיב בהם על כל מילה שתשמיע בנושא, אולם, כמקושר, הפתעת אותו לחלוטין. עכשיו אתם ניצבים באותו צד של המתרס ומנסים יחד לפתור את הבעיה ולמוסס את הכעס שנוצר בעקבותיה. מקושר יודע לטוות את הדרך לסיום כל ויכוח במידה כזו שהקשר לא יפגע, כי קשרים הם מרכז עולמו וכוחו של מקושר.

שאלות פותחות לב: הצטייד תמיד בשאלות שהתשובה של בן-השיח שלך אודותיהן תהא ארוכה. זוהי חכמה מאוד גדולה לדעת לשאול איש קשר חדש שאלה עליה ישמח להרצות לך במהלך הדקות הקרובות. כאשר אתה שואל בעל עסק איך התגלגל לתחום בו הוא עוסק, או איך הקים את העסק הראשון שלו, תהא צפוי לשמוע ממנו תשובה בת דקות ארוכות המכילה את כל ההיסטוריה שלו. אם תפגוש זוג ותשאל את הגבר כיצד הכיר את בת-זוגו, גם כאן אתה תחשף להרצאה נוסטלגית ארוכה בת דקות אחדות רוויות זכרונות-עבר. גבר שנראה טוב יענה לך באריכות אם תשאל אותו על התפריט שלו ואישה תשמח לספר לך על ילדיה המוצלחים רק אם תיתן לה הזדמנות לכך. כל שאלה שתצליח לשאול את בן-שיחך ושבאמצעותה הוא יפתח בנאום על עצמו או על משהו שקרוב אליו במיוחד, היא כלי מאוד מנצח במערכת בניית הקשרים הראשונית שלך עמו. בני אדם אוהבים לדבר, הם אוהבים לדבר על עצמם והם נהנים מאוד ששומעים אותם ומפרגנים להם. בינגו.

פשוט שאלות: על מנת ששיחתך עם בן-שיח חדש או ותיק תהא נעימה ופורה, עליך להבין שאתה חייב להיות מאזין טוב. כדי להיות מאזין טוב, אתה צריך שהצד השני ידבר וכדי שהוא ידבר, עליך לשאול אותו שאלות. על השאלות להיות שאלות פתוחות ולא שאלות סגורות. ההבדל בין שאלה פתוחה לשאלה סגורה הוא אורך התשובה שתקבל. שאלות סגורות הן למעשה שאלות שהתשובה עליהן תגיע ב'כן' או 'לא'. שאלות אלו מובילות כל שיחה במיידית למבוי סתום. למד לשאול שאלות פתוחות כדי שבן-השיח שלך יוכל לענות לך בהרחבה, שאל אותו שאלות שיגרמו לו לדבר, להיפתח. אנשים אוהבים לדבר – זוכר?

קנאה: לקנאה יש כוח הרסני. לעולם אל תגרום לאנשים לקנא בך. אתה לא חייב להראות את כל מה שיש לך וכמה שאתה עולה ברמתך על אחרים. האנשים שחשים כי אתה ממוקם גבוה מעליהם, אם בכסף, אם במעמד וכו', חשים נחיתות ועל כן הם הופכים למאוימים. אל תהיה ראוותן ואל תגרום להם לקנא בך. הקפד להציג את עצמך תמיד ברמתו של אותו אדם עמו אתה משוחח. עם אדם עשיר דבר על השקעות ועל נדל"ן ועם אדם בעל מקורות כספיים דלים שוחח על הדרך איך גומרים את החודש. היכולת שלך לדבר אל כל אחד דרך העיניים שלו, תהפוך אותך לחבר אמיתי של כולם… למקושר.

הייה להם בטוחה: אנשים מחפשים תמיד מישהו שיוכלו להישען עליו. המחשבה שבשעת צורך יהא מי שיסייע להם וישמש להם גורם שניתן לפנות אליו בבקשת עזרה, מעניקה לבני אדם כוחות להתמודד עם כל דבר ולו רק מהמחשבה שיש להם 'גב'. הפוך את עצמך לגב של חברי הרשת שלך. תן להם להבין שאתה מוכן לעזור אם רק תתעורר אצלם בעיה מכל סוג. הפוך למשענת שלהם והם ישמרו על משענת זו, עליך, בשבע עיניים.

הכבוד שלהם – הכוח שלך: רוב בני האדם אוהבים ורודפים אחר כבוד. הם רודפי כבוד מאחר והכבוד מחזק את הביטחון העצמי שלהם ומלטף להם את האגו. לרוב האנשים חשוב מאוד מה באמת אומרים עליהם, מה חושבים עליהם וכיצד מתייחסים אליהם. הם מנסים למשוך תשומת לב רק בעזרת המראה החיצוני שלהם, באמצעות אביזרים שהם לובשים, על ידי המכונית שלהם וכל דבר אחר. בני אדם מתאמצים מאוד כדי להיראות ככאלה שיש לכבד אותם ולך, כמקושר, חשוב להקדיש תשומת-לב לאנשים אלה ובהיענות לרצון שלהם לקבל אותה. כאשר אתה קולט את המצב ומעניק לכל אחד את הכבוד שאותו הוא חושב שהוא זקוק לקבל, אתה למעשה מלטף לו את האגו וגורם לפגישה שלכם להיות מהנה – במיוחד עבורו.

רבי נחמן מברסלב נהג לומר כי: 'הזדקקות לכבוד מאנשים שווה לעני שנצרך לבריות'. אם אותו עני יקבל ממך את שהוא זקוק לו, הוא ירגיש מחויב כלפיך וכך על ידי מתן הכבוד הראוי לכל אדם אתה זוכה בכך שגרמת לו לעושר והפכת אותו באותו זמן לחבר ברשת הקשרים שלך והוא תמיד יזכור שנעים לו לשהות במחיצתך.

התמדה: התמדה היא סודם של מצליחנים. יותר מכל דבר, בכל הקשור להקמת רשת רצינית ואיכותית, חשובה ההתמדה. הפעולות הדרושות להקמת רשת אינן מסובכות אולם דורשות התמדה מאחר ורשת נבנית צעד אחר צעד, חוליה אחר חוליה, ס"מ אחר ס"מ ולשם כך אתה נדרש להתמיד בתהליך. על מנת לדבוק בכך עליך להבין מה עלול לחסום אותך. זהה את החסמים ולמד כיצד להתגבר עליהם. אתה צריך להבין שרשת עשויה לשנות את כל חייך. זכור זאת כאשר אתה מבצע עבודות שגרתיות ואפורות תוך טוויית הרשת שלך, עבודות שקשה לך לעשות או שלא נוח לך. זכור שרק בזכות ההתמדה תוכל לבנות את הרשת שלך.

הצב לפניך מטרה, התלהב ממנה ותן לה למשוך אותך קדימה. למד לעשות גם את מה שאתה לא כל כך אוהב לעשות. אין ברירה. התמדה היא לעשות גם את הדברים האלה. התגבר ולמד לעשות גם את מה שפחות נעים ונוח לך. עם הזמן תגלה שזה לא כל כך נורא. לאחר שתתגבר על המכשולים בדרכך, אתה עשוי אפילו ליהנות מכך.

גם אם ההתחלה תהיה קצת איטית, קשה ומעייפת, לא זה מה שיקבע את הצלחתה של הרשת שלך כי אם רק ההתמדה. כל אחד שיתמיד לבנות ולתחזק את הרשת שלו יהא בסופו של דבר מקושר מקצועי בעל רשת עשירה. ההתמדה מנצחת כישרון, עקשנות, יכולת וכוח.

נוסחת המקושר: לא כל מה שאתה עושה יגרום לך להשיג את מטרותיך. לא פעם תרגיש תסכול מעצם העובדה שאתה רוצה להשיג מטרה מסוימת, עושה משהו על מנת להשיגה ובכל זאת אינך מצליח בכך. למקושרים יש נוסחה שמצליחה להחזיר אותם למסלול ההצלחה בכל פעם שהם אינם משיגים את מה שהם רוצים. נוסחה זו כוללת שלושה שלבים:

א. דע מה אתה רוצה – כתוב זאת במקסימום חמש מילים.

ב. בדוק מה אתה למעשה מקבל מהניסיון להשיג את המטרה – כתוב זאת במקסימום חמש מילים.

ג. שנה את מה שאתה עושה בסעיף ב' על מנת לקבל את מה שכתבת בסעיף א'.

זהה חולשה: בכל אדם קיימת חולשה מסוימת. זהה את חולשותיהם של אנשי הרשת שלך ולמד להשתמש בחולשות אלו כדי להעניק להם את הסיפוק לאותן חולשות ועל ידי כך לזכות בהם ולקבל מהם את מה שאתה זקוק לו. היכולת לגלות נקודות תורפה תעניק לך את כפתורי השליטה המסתוריים על כל אחד ואחד, הכל בהתאם לצרכיך.

תת-מודע: יותר מ-90 אחוז מהרשמים שבני אדם מקבלים מועברים בצורה לגמרי לא מילולית על ידי שפת גוף, אינטונציה, רגש וכדומה. למילים יש משקל של 7% בלבד בתהליך יצירת הקשר הבלתי-אמצעי בין בני-אדם, לפחות בשלבים ראשונים להיכרות.

לאחר שלמדת על שפת הגוף, כדאי ללמוד גם את נושא השיקוף. שיקופו של אדם מסוים גורם לו לקבל ממך מסרים בצורה לא מילולית ועל ידי כך תוכל לגרום לו להרגיש נוח יותר בחברתך. על ידי שינוי צורת הישיבה שלך בצורה איטית לצורת הישיבה של בן-השיח שלך או על ידי שינוי תנוחת הידיים שלך או צורת העמידה לצורה בה ניצב מולך בן-שיחך וכנ"ל על ידי שינוי קצב הדיבור והניגון שלך לזה של בן-השיח שלך, תוכל לגרום לקיפאון ביניכם להפשיר מהר יותר. תת-המודע שלך זוכר את כל מהלך חייך והמודע שלך מכוון את תת-המודע לשלוף חומרים מתאימים מהזיכרון. אם רק תתמקד בהצלחה ובדברים חיוביים, תת-המודע שלך ישדר לך שאתה יכול להצליח ואכן תצליח, אך אם תחשוב שלא תצליח ליצור קשרים, תת המודע יכשיל אותך. אתה יכול להזמין מהארכיון שלך את התחושות הנדרשות כדי להצליח ולהשפיע בעזרתן על אחרים לסייע לך להצליח. עשה זאת.

אם אציב בפניך קורה ממתכת ברוחב שני מטר ובאורך של עשרה מטר ואבקש ממך ללכת עליה, תוכל לעשות זאת בקלות. כל אחד יוכל לעשות זאת בקלות, כי תת-המודע משדר לו שזה אפשרי. עכשיו, אם ניקח קורת מתכת ונעמיד אותה בין שני בניינים בני ארבע קומות, רוב האנשים יחששו ללכת על קורה זו מאחר ותת-המודע שלהם ישדר להם פחד, סכנה, תחושה בלתי אפשרית. אלה שיהיו מסוגלים ללכת על הקורה הם אלה שיכלו לשדר למודע שלהם שהם אכן יכולים ללכת עליה ולדלות מתת-המודע החבוי שלהם את ה'אפשר'.

קבוצות: אנשים אוהבים ומעדיפים תמיד קבוצת אנשים לקיום שיחה מאשר אדם בודד. בתוך קבוצה חש כל אדם את עצמו בטוח ואף מוגן יותר. מקושר שהצליח לקבץ סביבו כמה אנשים חייב למשוך לקבוצה עוד אנשים על מנת להכיר אותם ולגרום להם להרגיש תחושת נינוחות בתוך ההמון. מעבר לתחושה הנוחה של לעמוד ולדבר בתוך קבוצה, נמשכים בני אדם למי שנמצא במרכזם של העניינים כשכולם סובבים סביבו. הם רוצים להגיע ולהיווכח מהו קסמו של האדם המדבר והמושך אליו את העוברים ושבים מתוך ההנחה שאם כולם מתקבצים סביבו הם כבר יודעים את הסיבה לכך.

מסתוריות: מקושר טוב חייב להיות קצת מסתורי. חברי הרשת שלו צריכים תמיד להרגיש שיש כמה דברים שהם אינם יודעים עליו. אותם דברים שהם צריכים להבין שיש לו אך הם אינם יודעים מה טיבם, הם קשרים מאוד מיוחדים והדוקים במקומות רגישים במיוחד. הם צריכים להבין שיש לו מקורות הכנסה נוספים ושותפויות שרבים אינם יודעים עליהם, הם צריכים לדעת ולהבין תמיד שיש לו הרבה יותר ממה שהוא חושף. אנשי מסתורין הם אנשים שאגדות ניבנות עליהם באמצעות זולתם וזהו מתכון מצוין להעצמתו של כל מקושר.

לימוד גוזל זמן: היזכר בימים שלמדת נהיגה או שחייה. בשני מקרים אלה לא הפכת לנהג או שחיין כבר בהתחלה, אלא היית צריך להתחיל ללמוד בנקודה מסוימת ומשם הכל הלך והשתפר עד שלמדת לעשות את הכל לבד. בדיוק אותו דבר גם בנושא בניית הקשרים והפיכת היכולת ליצירת קשרים טובים לאומנות. עליך להתחיל מנקודה מסוימת, לעשות זאת בצורה טובה יותר מזו שעשית עד כה ולהפוך את כל הקשרים שלך לאט ובהדרגה לקשרים איכותיים בסגנון של תן וקח. ההתחלה יכולה להראות קשה להשגה בדיוק כפי שעלית אז למכונית לימוד הנהיגה וחשבת: 'אוי, כמה זה מסובך. עכשיו אני מעריך את אלה שנוהגים בקלות'. לאחר כמה שיעורים כבר עשית את הפעולה ה'מסובכת' בקלות והקושי שנראה לך לפני מספר שבועות פשוט נמוג וכבר שאפת לעבור מהר את הטסט ולהתחיל לנהוג לבד. גם כך תהיה ההתפתחות שלך בעולם קשירת הקשרים ויצירת היחסים עם אנשים חדשים. מיד לאחר שתתחיל, תיווכח שזה לא מסובך כל כך וכי אתה מתקדם הרבה יותר מהר מכפי שבכלל הערכת.

לא בכוח: גם אם מה שאתה מבקש להשיג מאדם מסוים אינו מסתדר בקלות, לעולם אל תאיץ זאת בכוח. מקושר יודע שכוח בולם אפשרויות ולעומת זאת פנייה לרגש ולחולשות האדם הניצב מולך, דווקא הן עשויות לפתוח את ליבו, כיסו ויכולתו למענך. ניסיון להשיג מאנשים את מבוקשך בכוח משול לסיפור אודות הניסיון של השמש והרוח לבדוק מי יכול לגרום להלך להסיר את מעילו. ככל שהרוח נשבה חזק יותר, אותו הלך הידק את מעילו יותר ויותר לגופו. לעומת זאת, רק הפציעה לה השמש וקרניה החמות ליטפו את ההלך ברוך ובחום, הוא מיהר לפשוט את מעילו. הפשט גם אתה את ההתנגדויות של אנשי הקשר שלך ברוך ובחום ולא באמצעות רוח סערה והם יפלו לידיך כפרי בשל.

נושאי שיחה: על מנת לפתח שיחות חולין לאחר היכרות ראשונית אתה חייב שיהיו באמתחתך נושאי שיחה. יש רשימת נושאים לשיחה שיכולים להתאים לכל אחד וכדאי לאמץ כמה נושאים במטרה לפתח את השיחה בשלביה הראשונים. חשוב, כאמור, לשאול את השאלות כשאלות פתוחות על מנת שבן-השיח שלך יוכל לענות באריכות ועל ידי כך לגרום ליצירתה של שיחה קולחת.

נושא 1: מגורים – אנשים אוהבים לדבר על מקום המגורים שלהם. די אם תספר לבן-שיחך שאתה מחפש לעבור דירה ותשאל אותו היכן הוא מתגורר על מנת לקבל את כל האינפורמציה ממנו בנושאי נדל"ן ואזורים שכדאי לגור בהם. אתה לא באמת חייב לרצות לעבור דירה, אבל שאלה זו תעניק לכם כר שיחה נרחב ונוח בו יסביר לך בן-שיחך וירצה בפניך, כי אנשים אוהבים לדבר ובעיקר כשמקשיבים להם. השיחה תתפתח בו במקום ותיגע בנדל"ן, בפקקים למקום העבודה, בשכנים ועוד.

נושא 2: תחביבים – 'ראית את המשחק אתמול?' שאלה שכזו לחובב כדורגל או כדורסל מפילה את כל החומות באחת והשיחה מתחילה לקלוח. 'היית בהופעה של פול מקרטני?' שאלה שחובבי מוסיקה יכולים להתחיל לדבר עליה במשך שעות בלי להתעייף ולהחליף ביניכם רשמים בנושאי מוסיקה, אודות זמרים ודיסקים אהובים. כנ"ל כל מה שקשור לתרבות הפנאי, החל מדייג ועד לאיסוף שעונים ישנים.

נושא 3: משפחה – אנשים שיש להם ילדים, אוהבים בדרך-כלל לספר על הצלחותיהם. תן להם במה מתאימה וכבר תשמע כמה ילדיהם מוצלחים ומוכשרים. לכן, משפחה וילדים הם בדרך-כלל נושאים הנוגעים לליבם של אנשי משפחה ועל ידי כך ניתן לקרב לבבות על נקלה.

נושא 4: עבודה – כולנו מתפרנסים ממשהו וכולם מחפשים לקוחות או מקום עבודה מעניין כדי לחשוף אליו את הקישורים גם אם הם לא ממש מעוניינים להחליף מקום. שיחה בנושאי עבודה או פרנסה מניעה ומתמרצת שיחות ארוכות ויצירת יחסים עמוקים.

אלה הם רק חלק קטן מהנושאים וככל שתחשוב יותר תגלה עוד ועוד נושאים לפיתוח שיחות. עליך לזכור תמיד שהמטרה של שיחות אלו היא לא להשמיע מה שיש לך לומר כי אם לאפשר לצד השני לדבר, לקלוט ממנו מידע וליצור עמו קשרים טובים לעתיד. אלוהים נתן לך זוג אוזניים ופה אחד על מנת שתקשיב יותר ותדבר פחות. תן להם לדבר וחשוב מאוד שייהנו מהשיחה עמך, לכן, גם אם הם טועים או מגזימים, אתה לא צריך להעיר להם על כך.

אתה צריך להיראות: אנשים אוהבים להיות בקשר עם אנשים שהם מעט שונים מאחרים. דבר זה יוצר אצלם גאווה שהם חברים של ה'הוא'. אתה צריך להיות קצת שונה, קצת אחר כדי לבלוט מעט מאחרים. זה יכול להיות משהו בלבוש שלך, איזה תכשיט מיוחד, מכונית שונה, עיסוק נוסף ומיוחד שיש לך או כל דבר מקורי אחר שבני אדם יתפסו אותו כמעניין אך לא כמאיים.

כאשר אתה בולט, אתה מצליח למגנט אליך עוד ועוד אנשים וכך יהיה לך קל יותר לפתח עמם שיחה. לפעמים תיסוב השיחה בתחילה סביב הדבר השונה שאתה עושה והמבליט אותך ולפעמים, מתוך סקרנות של הצד השני להכיר אותך. אם כולם אפורים, הוסף לעצמך קצת צבע ותבלוט.

צחוק: חוש הומור מפותח ובריא הוא דבר שכל אחד אוהב. בדיחה, סיפור מצחיק או חיקוי טוב יכולים לשבור את הקרח מהר יותר מכל שיחה על כל נושא. אולם כאן עליך גם להפנים מסר חשוב ביותר והוא שהבדיחה ומה שסביבה לא יסוב על אחד האנשים שהם חבריך ברשת או בסביבה בה אתה נמצא. בני אדם רגישים מאוד לעובדה שמישהו 'יורד' עליהם בגין סיבה כלשהי ואם הם לא יקחו זאת בצחוק, זה עלול להוות תחילתה של מערכת עצובה בה אתה תפסיד יותר מכולם. לכן, הקפד על כבודם של בני האדם בסביבתך כי הם רגישים לכך מאוד.

בשורות טובות: אנשים לא אוהבים לקבל בשורות רעות, לכן על המקושר להבין כי אסור לו להעביר בשורות שכאלו. הנח לזולתך לבשר על בעיות ומקרים לא נעימים. עליך, כמקושר, להשתדל להיות רק נושא בשורות טובות, המקור להנאה וכזה שתמיד נעים לשוחח עמו. אל תספר להם על הבעיות שלך, אל תספר להם על הקשיים שלך ואל תלאה את בן-השיח שלך בצרותיך. הן לא מעניינות אותו. לעומת זאת, הנח לו לספר לך את הצרות שלו ועודד אותו בכך.

תגובות: תמיד שים לב לתגובה הבלתי מודעת של האדם הניצב מולך. האם הוא מבצע תנועות כמו שאתה מבצע מבלי לשים לב? הוא מסמיק? דומע? מתבייש? כועס? משתדל? נע ונד? אם הוא לא אדיש כלפיך, אם הוא מנסה ליצור עמך קשר, להקסים אותך או שכבר נפל ברשתך?

דע להתנצל: להתנצל זו כמעט תכונה על-אנושית. רוב האנשים לא מוכנים, רוצים או יודעים להתנצל. היכולת להתנצל במידה וטעית עשויה לגרום לכל אחד לזכור זאת ולזקוף את העובדה לטובתך. לא משנה מה תהא הטעות, עצם העובדה שהתנצלת, כבר תחקוק בראשו של בן-השיח שלך שאתה בן-אדם ועם אחד כמוך כולם ירצו ללא ספק להיות בקשר.