עצות לקניות ומכירות באינטרנט בכלל ובאיביי בפרט

משלוח: אם אתה מוכר ושולח הרבה חבילות, רכוש דפי מדבקות והדפס את השם והפרטים למשלוח. זה נראה מקצועי יותר וברור יותר. זכור, אין אפשרות שנייה לעשות רושם ראשון.

אתר Ebay: אתר זה הוא מורכב ולו רבדים ושכבות רבים. כדי להתמצא באתר טוב יותר ולהגיע לכל רבדיו במהירות גבוהה, מומלץ להשתמש במפת האתר. הלינק למפת האתר נמצא בפינתו הימנית העליונה של כל עמוד באתר. בעמוד זה נמצאים לינקים לכל עמודי האתר - עמודים הקשורים לקנייה, עמודים הקשורים למכירה, עמודי עזרה, עמודים הקשורים לפידבקים ועוד.

שפץ תחילה: אם אתה מבקש למכור מוצר ישן, אל תציג אותו כפי שהוצאת אותו מהמחסן. נקה אותו, תקן אותו והצג אותו בצורה כזו שיימצאו כאלה שירצו בו.

זכייה במכירות: פעמים רבות ניתן לזכות במכירות פומביות בעזרת פעולה מהירה והיא שליחת הצעת מחיר במועד קרוב לסוף המכירה. כך, לא נותר לקונים האחרים זמן פעולה רב לשליחת הצעת מחיר גבוהה מזו ששלחו קודם. כאשר מחפשים מוצר מסוים, תגלה שהמוצרים מסודרים כך שאותו מוצר שמכירתו מסתיימת בזמן הקרוב ביותר יהיה הראשון ברשימה. באופן זה ניתנת לגולשים גישה מהירה למכירות שמסתיימות בזמן הקרוב.

איך מחפשים באיביי?: כאשר תוצאות החיפוש של מוצר רבות מאוד, מוצג בפניכם עמוד קטגוריות, מתוכו תוכלו לבחור בקטגוריה מתאימה. לדוגמה: כאשר נחפש את המילה Thomas, יופיע עמוד ובו קטגוריות רבות, ביניהן ספרי ילדים, ספרי סיפורת, צעצועים, אביזרי דיג ועוד. אם נחפש ספר בשם "דרקון אדום" מאת תומאס האריס נבחר בקטגוריית ספרי סיפורת. אם נחפש אחר צעצוע של הסדרה 'תומאס הקטר', נבחר בקטגורייה מתאימה וכן הלאה.

אמינות: אם סגרת עם יבואן או ספק על מחיר ומוצר, אינך חייב להחזיק מלאים גדולים, אולם אתה חייב להיות בטוח שיש לך את המוצרים שכבר העלית למכירה. זה לא יעניין אף אחד אם הספק שלך מכר בדיוק כעת את הפריט האחרון והוא עומד לקבל סחורה חדשה בקרוב.

תמיד צרף תמונה: תמונה אחת שווה אלף מילים וזה נכון גם במכירות שלך ב-Ebay. מוצרים בליווי תמונה נמכרים פי כמה ממוצרים המוצגים למכירה ללא תמונה.

אם אתה רוצה להיות מוכר מוצלח ב-Ebay, אתה חייב להחזיק מלבד מחשב, גם מצלמה דיגיטלית טובה עם חיבור למחשב, סורק, סביבת עבודה נעימה וציוד אריזה טוב.

כל מין במינו: כשאתה מבצע השוואות באתר, השווה תמיד תפוחים עם תפוחים. מילה אחת שונה, דגם שונה, חדש מול מחודש עושים הבדלים רבים במחיר ובמכירה.

נתונים: אם תהית מי קונה מה, הנתונים הם בערך כאלה: • אחד מכל חמישה גולשים ב-Ebay יתעניין באמנות. • אחד מכל שניים לעומת זאת יתעניין במטבעות. • אחד משלושה יתעניין דווקא בעסקים למכירה. • אחד משני גולשים יתעניין במוסיקה. • אחד משלושה גולשים יתעניין במחשבים ובציוד היקפי. • גולש אחד מכל שניים יתעניין בבולים. • אחד מכל שלושה גולשים יתעניין בטיולים. • אחד משניים יתעניין בבריאות ויופי. • אחד משניים וחצי גולשים יתעניין בנדל"ן. • אחד משניים יתעניין בביגוד. • אחד משניים וחצי גולשים יתעניין בציוד ספורט. • ואחד מכל שניים יתעניין בבובות ובדובים.

אל תעגל: כשאתה מגיש הצעת מחיר, ציין סכומים לא עגולים. במקום 13$, ציין, לדוגמה, 13.68$. כך תהיה הצעתך גבוהה משל משתמשים שהגישו סכומים עגולים, או שהתחכמו גם הם והגישו הצעה של 13.01$, למשל.

עשה חשבון: כאשר אתה מציג מוצר למכירה, בין אם מדובר במוצר חדש או ישן, עליך תמיד לקחת בחשבון את העלויות שלך. למכור בזול זו לא חכמה. צריך גם להרוויח.

מעקב: אם ישנו מוצר שברצונך לקנות באיביי, תוכל לעקוב אחריו בעזרת חשבונך. כדי לעשות זאת, היכנס אל דף המוצר הרצוי ובחר באפשרות Watch this item הנמצאת שורה אחת מתחת לכותרת המוצר.

כדי לראות את כל המוצרים אחריהם אתה עוקב, היכנס ל-My Ebay ובחר באפשרות Watching תחת קטגוריה All buying משמאל. ניתן לעקוב בצורה זו אחר עד 100 מוצרים. Ebay שולח בכל יום מכתב אל האי-מייל שלך ומודיע על מוצרים שאתה עוקב אחריהם ושמכירתם עומדת להסתיים בעוד 36 שעות או פחות.

הפסקת מעקב: כדי להפסיק לעקוב אחר מוצר מסוים, עקוב אחר ההוראות הבאות: היכנס אל My Ebay. היכנס אל הלינק Watching תחת הקטגוריה All bidding. סמן ב-Ö את הריבועים משמאל למוצרים שברצונך להפסיק לעקוב אחריהם. לחץ על Delete.

החזרת כספים: מומלץ מאוד לאפשר החזר כסף על קנייה שהלקוח התחרט עליה. בדרך כלל לא יחזירו קונים מחו"ל את הרכישה, אולם האפשרות הזו תסייע להם להחליט לרכוש דווקא אצלך.

הגבל משקל: אל תמכור מוצרים שמשקלם כבד מדי. מכירה זו הופכת למסורבלת ועלות המשלוח יקרה.

נצל 'מכירות הולנדיות' ב-eBay: 'מכירה הולנדית' היא מכירה פומבית בה יש למוכר כמה עותקים של אותו מוצר והוא מוכר כמה מהם. לכן, יש במקרה זה יותר מזוכה אחד. בהגשת הצעת מחיר במכירה שכזו, עליך לבחור מחיר וכמות מוצרים שברצונך לקנות. המחיר הסופי של המכירה הוא המחיר הנמוך ביותר שהוצע.

דוגמה למכירה הולנדית: טום מציע למכירה 20 שעוני יד עמידים במים, שמחירם המינימלי 10$ ליחידה. • ריצ'ארד רוצה לקנות 9 שעונים במחיר של 11$ ליחידה. • ג'ון רוצה לקנות 7 שעונים במחיר של 12$ ליחידה. • פרנק רוצה לקנות 10 שעונים במחיר של 11.5$ ליחידה. המחיר הסופי של מכירה זו, אם כך, הוא 11$. חלוקת המוצרים תהיה כך: • ג'ון יקבל 7 שעונים במחיר של 11$ ליחידה. • פרנק יקבל 10 שעונים במחיר של 11$ ליחידה. • ריצ'ארד יקבל 3 שעונים במחיר של 11$ ליחידה. האדם שהציע את המחיר הגבוה ביותר יקבל את מספר המוצרים שביקש, ושאר הקונים יתחלקו במוצרים שנשארו לפי גובה המחיר שהציעו. כפי שניתן לראות בדוגמה הנתונה, ג'ון הציע את המחיר הגבוה ביותר, ולכן קיבל כמספר המוצרים שרצה לקנות. פרנק היה השני בתור מבחינת גובה המחיר. למזלו, מספר המוצרים שנשארו (13) היה גבוה ממספר המוצרים שביקש, לכן יכול היה לקבל 10 מוצרים כפי שביקש. ריצ'ארד הציע את ההצעה הנמוכה ביותר, ולכן נאלץ להסתפק בכמות שנותרה - 3 יחידות.

הערה: כשזכית במכירה הולנדית אולם לא זכית במספר המוצרים שביקשת לרכוש, באפשרותך לסרב לקיים את העסקה. כלומר, בדוגמה שלנו, ריצ'ארד לא חייב לשלם ויכול לבטל את העסקה עם המוכר (זהו אחד המקרים המיוחדים בהם קונה אינו חייב לבצע עסקה לאחר שהגיש הצעת מחיר. באופן כללי, מרגע שהגשת הצעת מחיר - אתה מחויב לעסקה וחייב לשלם).

מה עדיף?: חפש מוצרים למכירה במחיר של יותר מ-40 דולר. עדיף להתעסק עם פחות מכירות ולזכות ביותר רווחים.

ענף מועדף: בדוק את נישת כלי הנגינה. יש לא מעט חובבי כלי נשיפה ומיתר האוהבים לקנות ברשת. נסה לארגן שיתוף פעולה עם אחת מחנויות כלי מוסיקה או רכוש גם כלי נגינה משומשים ומכור אותם באתרי Ebay באירופה.

ניצול עונות: יש תקופות שהמכירות ב-Ebay יורדות מסיבות עונתיות ואחרות. זה הזמן לקנות ולא למכור. עקוב אחר מצב הרוח בקהילות של Ebay ונצל את המצבים לטובתך.

פרנסה בכבוד: פתיחת חנות ב-Ebay היא אחת המקפצות שעל המוכר לעשות בדרך להתפרנס ממכירת מוצרים באתר.

שוק המציאות: שוק הפשפשים הוא אחד המקומות הטובים למצוא שם מוצרים מיוחדים למכירה ב-Ebay. סיור רגלי יגלה לך את האפשרויות. מומלץ, לאחר הסיבוב הראשון, לרשום לפניך את ההזדמנויות שראית עם המחירים, לחזור לאתר ולראות בכמה ניתן למכור את המציאות ואם תזהה הזדמנות, חזור לרכוש את המוצר.

מחיר מפתה: כאשר אתה מנסה למשוך לקוחות למוצרים שלך, הצע מחיר התחלתי נמוך ונסה להגן על עצמך במחיר משלוח קצת יותר גבוה. מחירים נמוכים הם כמו צוף לדבורים.

הערכת שווי: ניתן להעריך שווי מוצר באופן כללי בעזרת שני כלים: א. מכירות שהסתיימו: ניתן לראות מכירות שהושלמו ב-Ebay. כדי לעשות זאת, עקוב אחר השלבים הבאים: • בחר ב-Advanced search בעמוד הראשי של Ebay. • הקלד את שם המוצר הרצוי ובחר את האפשרות: Completed listings only הנמצאת מתחת לשורה בה הכנסת את מילת החיפוש. • לחץ על תווית Search (בתחתית העמוד). כעת תוכל לראות את המחירים בהם נמכר המוצר שחיפשת, ותוכל להעריך מה אמור להיות מחירו הכללי.

ב. מנוע החיפוש Google: מנוע זה מאפשר אף הוא לחפש מוצרים לקנייה, בכתובת: http://www.google.com/product כאשר תחפש באמצעות כתובת זו מוצר מסוים, תוכל להבחין בטווחי המחירים של המוצר בחנויות שונות, ומכך להסיק מה המחיר הממוצע שלו. לפי הנתונים מסעיפים א' וב' תוכל לקבוע אם מחיר מוצר מסוים ב-Ebay הוא הוגן, מופרז או שמדובר במציאה.

זכויות יוצרים: בEbay- שומרים על זכויות יוצרים. שימוש בתמונה של מוצר ללא רשות, כלומר, אם הוצאת תמונה מקטלוג של חברה שאת המוצר שלה אתה מוכר והחברה תתלונן על כך אצל Ebay, חשבונך יחסם. מסיבה זו כדאי לך לצלם בעצמך את המוצר.

פרסום: אם יש לך חנות ב-Ebay או שאתה מוכר מוצרים יקרי ערך, מומלץ להשקיע מדי פעם ולשלם עבור פרסום המוצר בדף הבית של Ebay או לפחות לקדם את מוצריך לראש הדף בו מוצגת המכירה שלו - Featured plus.

שדר אמינות: שדר לקונים שלך שאתה חיובי, הענק להם את התחושה שהם בבית. כאשר אתה מעלה מוצר, תן להם את כל האפשרויות שהיית רוצה לקבל כקונה. אל תתאר את המוצרים בצורה שאינה תואמת את המציאות. הייה אמין וכך תזכה בהרבה לקוחות חוזרים ובפידבקים חיוביים. מוכרים תחמנים משלמים על כך לאורך זמן.

למד צילום: אחד השיעורים היעילים שיחזירו לך את ההשקעה במהירות הם שיעור צילום אצל צלם מקצועי או רכישת ספר ללימוד עצמי. לימוד צילום נכון על רקע נכון עם תאורה טובה תגרום למוצר שלך להימכר הרבה יותר ממוצריו של מוכר עם אותו מוצר גם אם תהיה יקר יותר. שם המשחק הוא תצוגה נכונה והרי ללקוחות שלך אין אפשרות לראות את המוצר במציאות, לכן עליך לתת להם את הכלים על מנת שיוכלו לחוש אותו.

מילות חיפוש: תוכל למצוא מילות חיפוש נפוצות בכתובת: http://keyword-index.Ebay.com/a-1.html כל אחת מהשורות מייצגת אוסף מילות חיפוש, וכן ניתן לעבור בין אותיות בעזרת השורות בצד שמאל של הדף. מילות חיפוש נכונות בתאור המוצר שלך תחשופנה אותו טוב יותר והרבה יותר.

מועד מומלץ: רוב ההצעות מתבצעות בשעות האחרונות של המכירה שהן בין שבע בערב לאחת עשרה בלילה שעון ישראל. לכן, עליך לנצל מידע זה ולהעלות את המכירות שלך לאוויר בשעות כאלו שסיומן יהיה בעשר וחצי בלילה שעון ישראל ולא בשלוש לפנות בוקר שאיש אינו נמצא מול המסכים.

הימים הטובים ביותר לסיים מכירה ברשת הם ימי ראשון: ביום זה, כמות המכירות הגדולה ביותר מסתיימת בצורה הטובה ביותר לגבי הלקוח ועובדה זו כדאי מאוד לקחת לתשומת לב.

סיום מכירה: היום הגרוע ביותר לסיום מכירות הוא יום שישי. מכך ניתן להבין שלא כדאי להגיע לסיום מכירה ביום שישי. אין טעם להשקיע אנרגיה במקום שאין בו תוצאה פוריה.

מחפשים עבורך: ניתן לכוון את Ebay כך שיחפש עבורך מוצר מסוים ויודיע לך כאשר יהיו מוצרים נוספים מאותו סוג למכירה. כדי לעשות זאת, עקוב אחר השלבים הבאים: • בצע חיפוש ב-Ebay אחר המוצר הרצוי. • בחר באפשרות Save this search הנמצאת שורה מתחת לשורת החיפוש. • אם תרצה, תוכל לשנות את שם החיפוש (שינוי השם לא ישנה את המילים שהוקלדו בחיפוש עצמו). עשה זאת ע"י הקלדת השם בתיבה הראשונה • Ebay ישלח אל חשבון האי-מייל שלך הודעה בכל יום, ובה יצוין אם יש מכירות חדשות של אותו מוצר שחיפשת. בחר גם לאיזו תקופה יישלח אליך מכתב כנ"ל בתיבה הנמצאת מימין לשורה: Email me daily when new items match my search for: • לחץ על Save. כך תוכל לשמור עד מאה חיפושים כאלה בו זמנית. אם כבר יש לך מאה חיפושים שמורים וברצונך להוסיף עוד אחד, יהיה עליך להחליף חיפוש שמור בחיפוש החדש. כדי לעשות זאת עקוב אחר השלבים הבאים: • היכנס ל-My Ebay. • בחר ב-Searches, הנמצא תחת הקטגוריה All favorites (משמאל). • סמן ב-Ö את הריבועים משמאל לחיפושים השמורים שברצונך למחוק. • לחץ על Delete.

העדפת ימים: ימי שני, שלישי ורביעי הם ימים די בינוניים לסיום מכירות. יום שבת אחד שווה שני ימי שלישי, שני ימי רביעי ושני ימי חמישי, מבחינת שביעות רצון המוכרים.

הפניית לינקים: Ebay אינם אוהבים ולא מרשים להפנות לינקים למכירת מוצרים מהחנויות שלך אצלם באתר לחנויות מחוץ לאתר. הייה ערני לנושא זה ואל תתעסק עם הענק הגדול.

מחפש מוצר?: חפש... חפש... וחפש שוב עד שתמצא מה שאתה מבקש. יש הכל ב-Ebay ולא תמיד מוצאים את זה בחיפוש ראשון.

תמחור נכון: זמן שווה כסף ואתה מבזבז לא מעט זמן על המכירה, על האריזה, על הנסיעה לדואר לשליחת המוצר, אתה ממתין בדואר, בחיפוש המוצר וכדומה. תמחר את הזמן שלך.

מחפש מוצר מעניין?: למי שמבקש למצוא מוצר מעניין מומלץ לו לבקר באתרי אינטרנט של מדינות שונות המבקשות לקדם מוצרים מתוצרת מדינתם. אחת שכזו היא הקונסוליה של הונג-קונג ועל הפוטנציאל של הכלי הזה ניתן ללמוד באתר: www.hktdc.com.

ריכוז משלוחים: מוכרים רבים מאפשרים לחסוך במחיר המשלוח ע"י משלוח של מספר מוצרים במחיר משלוח של מוצר אחד. אם ברצונך לקנות שני מוצרים מאותו מוכר, כדאי לבדוק אם מאפשר המוכר משלוח משולב. לרוב יכתוב המוכר על כך בדף תיאור המוצר (מוכרים רבים מצהירים על המדיניות שלהם, כגון מחירי משלוח, בדף המוצר). המשלוח המשולב המכונה באנגלית Combined shipping. אם לא כתוב על כך דבר בדף המוצר, ניתן לשאול את המוכר על כך (הדרכה להצגת שאלה למוכר ניתן למצוא בטיפ הקודם).

עלות משלוח: כשאתה מחשב כמה יעלה לך מוצר ומשוכנע שכבר עלית על מציאה, הכרחי להכניס לתוך החישוב גם את מחיר המשלוח. מחירי משלוח מארה"ב לעולם בכלל ולישראל בפרט עשויים להיות יקרים מאוד - עד כדי עשרות דולרים למוצר! זכור, לאחר שליחת הצעת מחיר, אין דרך חזרה. לכן, בדוק היטב את המחיר הכולל של המוצר, ואם אכן מדובר במחיר טוב שלא ניתן להשיג כמותו בארץ. אם מחיר המשלוח לישראל אינו רשום בדף המוצר, ניתן לשאול את המוכר בקשר לכך.

הצעות אוטומטיות: כאשר אתה שולח הצעת מחיר, רצוי לשלוח את המחיר המקסימלי שתהיה מוכן לשלם עבור המוצר.Ebay יגיש עבורך באופן אוטומטי הצעת מחיר שתעבור קצת את ההצעה הנוכחית הקיימת. אם משתמש אחר יגיש הצעה גבוהה משלך, Ebay יגיש שוב הצעה גבוהה יותר - עד למחיר המקסימלי שקבעת, לדוגמה: טום רוצה לקנות אלת בייסבול מקצועית, שהמחיר הנוכחי שלה הוא 9 דולר. המחיר המקסימלי שטום מוכן לשלם עבור האלה הוא 25 דולר. טום מגיש הצעה זו, ו-Ebay מגיש עבורו באופן אוטומטי הצעת מחיר של 9.5 דולר. כשעה לאחר מכן, הגיש ג'ון הצעה של 11 דולר. Ebay מגיש באופן אוטומטי הצעה של 11.5 דולרים עבור טום. כך ימשיך Ebayלהגיש הצעות עד ל-25 דולר.

טבלת מחירים: כאשר מגיש Ebay עבורך הצעה באופן אוטומטי, הוא מגיש הצעה גבוהה בסכום מסוים מהמחיר הנוכחי (בדוגמה, Ebay הגיש עבור טום הצעה שהיתה גבוהה בחצי דולר מהמחיר הנוכחי). לנוחיותכם, מצורפת טבלה המתארת את שיעורי ההוספה: מחיר נוכחי שיעור ההוספה 0.01-0.99$ 0.05$ 1.00-4.99$ 0.25$ 5.00-24.99$ 0.50$ 25.00-99.99$ 1.00$ 100.00-249.99$ 2.50$ 250.00-499.99$ 5.00$ 500.00-999.99$ 10.00$ 1000-2499.99$ 25.00$ 2500-4999$ 50.00$ 5000$ ומעלה 100.00$

פידבק שלילי: פידבקים שליליים לגבי מוכרים עלולים לפגוע בעסק פגיעה אנושה. להלן רשימת שיטות להימנע מפידבקים שליליים: אל תטעה את הלקוח. שלח לו מה שהבטחת, תן לו תמיד מידע מדויק על המוצר שלך. נסח את המודעות שלך באופן מדויק למוצר בפועל. אם נגמרו לך חולצות אדומות, אל תשלח חולצה בצבע בורדו. אם הלקוח רוצה אדום שלח לו אדום. למד להגיב מהר לכל בקשה של קונה. ענה לו מיד עם קבלת המייל. הראה לו שאתה נמצא שם עבורו לכל שאלה ובעיה. אם קיבלת פידבק שלילי, נסה בכל זאת למשוך אותו חזרה. פנה ללקוח והשתדל להגיע עמו לעמק השווה. כדאי אפילו לא להרוויח בעסקה, העיקר להימנע מפידבק שלילי. כל פידבק שלילי כזה עלול למנוע ממך מכירות עתידיות.

רשום לך את כתובת האתר הזהcom .squaretrade.www - תמורת 30 דולר תוכל לקבל שירות תיווך בינך לבין הקונה שהשאיר פידבק שלילי ולמחוק את אותו פידבק. זה עובד וזה כדאי.

פרסום כפול: אל תפרסם את המוצר שלך ביותר מקטגוריה אחת. למרות שיש לך אפשרות כזו, תהא זו טעות, מאחר ובמקרה כזה תאלץ לשלם פעמיים עמלות עבור 2 הקטגוריות. אם תקפיד על בנייה נכונה של דף המכירה עם מילים נכונות, תקבל את החשיפה המתאימה.

אל תמציא את Ebay מחדש: ראה מה המוצרים שנמכרים שם ומכור רק מוצרים דומים. ניסיונות למכור מוצרים 'חדשים' יעלו לך כסף וזמן מיותר.

אל תזייף: לעולם אל תנסה למכור זיופים ב-Ebay. זה אסור על פי חוקי Ebay ויגרום להשעייתך מהמסחר לצמיתות.